|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag ska köpa vinterfälgar och däck till en M5 E60. Jag har tittat på Continental ContiVikingContact 5 - 245/40R18 97T XL Dubbfritt som fått bra i tester. Vad tror ni om dem? Länk Till dessa så finns det Ace Ghost - 8x18 5/120 ET20 B72.5 fälgar som ser hyfsade ut enligt mig. Vad tror ni om dem? Länk Är jag ute och cyklar med dimensionerna på däck och fälg? Enligt vad jag förstått så ska de passa över bromsarna på M5an men jag är inte helt säker. Jag vill inte ha bredare eller större fälgar av framkomlighetsskäl, snarare smalare om de gått. | |
|
Personligen skulle jag aldrig köra dubbfritt på en M5. Det beror förstås på var du kör men jag minns för några år sedan när jag skulle förflytta, eller rättare sagt försöka förflytta min dåvarande M5 E60 från garaget till däckfirman några kvarter bort och bilen gled mera i sidled än framåt. Det är viktigt med riktigt bra däck. Minns inte dimensionerna dock. Vad har du för fälg? /Anders |
|
|
Bilen går mitt i Smålands skogar så det är mycket asfaltsåkande. Jag har alltid åkt dubb innan men tänkte att jag skulle pröva dubbfritt, men jag är tacksam för all feedback på ämnet! Jag har bara oiginal 19" sommarfälgarna så jag måste inhandla ett par vinterfälgar tillsammans med däcken. |
|
|
Passar inte alla 18-tums för 5,6,7-serien, på M5 E60? Kolla runt lite på beggat. Jag köpte M5-fälgar till min 645i, perfekt. Odubbat, funkade riktigt bra - Göteborgsförhållanden. |
|
|
"vanliga" 5-serie fälgar passar normalt vad jag minns EJ till M5. Du får vara noga vid fälgvalet så att du får korrekt fälg. /Anders |
|
|
Är det någon som vet om den vanliga fälgen M-135 passar till M5a? Den är ju ganska billig och lätt att hitta begagnad. Mvh. Richard |
|
|
Passar till alla E60 modeller står det iaf: Länk Länk |
|
| Är det någon vet hur jag ser vilka 18" som passar på M5:an? Enligt diverse siter så verkar det vara extremt få 18" fälgar som passar... | |
|
Detta Länk är original vinterfälgar till M5 E60. Skillnaden mot vanliga 8x18" (t ex M135) till E60 är att ET är 14 istället för 20, dvs dessa hamnar 6 mm längre ut än t ex M135. När jag hade en M5 E39 så körde jag 17" dubbfritt på M66-fälgar. Första vintern körde jag på en uppsättning halvslitna Dunlop WinterSport som var av typen centraleuropeiska vinterdäck. Gick helt ok på asfallt men var inte så kul då det var snö eller halt. Andra vintern köpte jag nya Michelin X-Ice 2 som var av typen nordiska vinterdäck. Dessa var ju något bättre på vinterväg men på torr asfalt så blinkade antispinn hela tiden och bilen blev nästan farlig att köra då man kunde bli "avbruten" även vid en lugn omkörning. Lätt ändring av riktning och något ökad fart = blinkande lampa och strypt motor... De nordiska vinterdäcken är helt enkelt för mjuka. Så valet för en M5 E60 bör väl vara centraleuropeiska om man mest kör på asfalt och kan låta bilen stå de värsta vinterdagarna eller bra dubbade om man behöver kunna köra varje dag. ___ //Ulf |
|
|
Jag kör yokahomadäck av bättre modell(vet ej vad, 4100kr/st) friktionsfritt på min m5 e60. funkar fint Kör 255 både fram och back, ser varken konstigt ut och fungerar bra. 285/295 friktion var lite lurigt (och dyrt) att hitta hehe |
|
|
programmer: Så på en bmw M5 e60 så skall man ha ET 20 på vinterfälgarna? |
|
|
ET14 ska det vara till en M5 E60/E61. Finns på Blocket: Länk |
|
|
Om det bara skiljer 6 mm i ET så borde väl vanliga m135 fälgar fungera fint, eller har jag fel? Mvh. Richard |
|
| Teoretiskt kanske det är så. Vet inte om bromsoken får plats. Inget jag skulle chansa på. | |
| Uppdaterar tråden då jag har Style 135 18" fälgar och vill gärna veta om nån kört med dessa på en M5 E60 om man sätter dit lämpliga spacers? | |
| Det fungerar tydligen med 20mm spacers om nån annan behöver veta enligt tyskt forum. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.