AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.792

Coup'e eller cab

Hej Bmw vänner!

Funderar på att köpa en M3 e36 och undrar om det är stor skillnad i väghållning mellan en coup'e och en cab.

/Kasper
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ja du, det beror på definitionen av "väghållning"..? Caben snurrar lättare (vet av erfarenhet...), då den är mera baktung. Och den flexar mera i karossen, då den inte är lika vridstyd i z-led - med följd att vissa paneler invändigt kan gneka något mera än i en motsvarande använd coupé.

Men strikt väghållningsmässigt anser jag inte att det existerar större skillnader! Tyngdpunkten är ju lägre i en cab, så har du bara bra däck går den fint på Ringen - här talar jag också av erfarenhet ;)

Är väl sedanen (4-dörrars) som är vridstyvast har jag för mig...Skall du köra bana, seriöst, o jagar sista tiondelarna så är det väl sedanen man skall "bygga" på. Om du däremot är en "tilfällig turiståkare" så kan du köpa vilken som är min åsikt...
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det stämmer att sedanen är viridstyvast!

Vad tror ni om dessa?

Länk

Länk

Länk

Länk

Skulle vara kul med en cab men det är inte alltid vädret tillåter ned cabbat. vilken skulle ni köpt och varför?
Skall du köpa cab så tumma INTE på en sak i utrustningslistan: Överrullningsskydd (Rollover Protection). Det är en form av "störtbågar" som åker ut automatiskt vid olycka och/eller om bilen riskerar att slå över...Detta är extra utrustning, cab:en du länkar till har INTE denna extrautrustning. När jag köpte mina cab-ar så var just överrullningsskydd det enda skall-kravet. Överrullningsskyddet känns igen på de två "knölarna" bakom de bakre nackskydden Länk
Tack för infon, ska tänka på detta. Ska man köpa en 3.2 eller en 3.0?

/Kasper
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
3.2, anser jag - snabbare, samt med facelift från -97.

Notera att den tredje länken (cabben) pekar på en bil som sägs vara just en -97:a, men det ser faktiskt ut som en -96:a (på grillen och ratten), så den hade jag avstått!

(Jag kan ha fel dock, men det har aldrig hänt....eller ja - en gång trodde jag att jag hade fel, men det visade sig vara fel) ;)
Ja den Estorilblå cabben (chassienr EX45446) ÄR en 96:a, tillverkad på Norges nationaldag 1996 :)

Tycker 3.2 alla gånger, det är mer än motorn som skiljer (växellåda, bromsskivor fram, annan framvagnsgeometri osv)
Okej, ska inrikta mig på en 3.2:a. Är det omöljigt att hitta ett välvårdat ex med s-bok till rimligt pris? Berätta gärna om ni har eller känner till någon som har erfarenhet.

/Kasper
r1
195
r1tobbe
325(kompressor) coupe e36
328 touring e36
m3 limo e36
e36 touring 316
Yamaha r1
+ massa andra
länk 3 cabben helt klart snyggast av dom,enligt bild o info,

men priserna är all dyrt men pruta annars åk till tyskland o köp där lite större utbud o bättre pris,

men helt klart 3.2
Jag tycker att M3 E36 är överlag BILLIGA i Sverige...Köpte själv en till förra året, hittade endast EN bil i Sverige som var intressant, den säljaren ångrade sig i sista stund o valde att behålla bilen...Vände blickarna mot Tyskland, o hittade ett kanonexemplar, kostade 14000 € plus import kostnader (M3 E36 3.2 Cab Individual). Letar man toppex så är Tyskland rätt ställe att leta på, men de kostar därefter...Skall tilläggas att jag är väldigt kinkig när det gäller skicket...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.