|
|
|
|---|---|
|
Hej. har haft problem med smg:n nu ett tag och funderar nu på att bygga om till manuell. skulle behöva lite tips och råd från någon som gjort liknande. vad bör jag tänka på? ska man helst köpa en manuell låda istället för att använda smg lådan, har läst en del om detta på nätet men allt står på engelska som inte är min starkaste sida! om någon har några tipps så tas dom gladligen i mot dom! | |
|
Jag har inte hittat någon bra tips-sida på svenska men den här på engelska tar upp allt du behöver veta: Länk Plöj igenom den några ggr så får du kanske kläm på det. Går själv i samma tankar trots att min SMG fungerar fint(peppar, peppar...) och att den faktiskt är riktigt rolig att köra aktivt med. Det finns ingen anledning att lägga pengar på en "ny" låda. Du behöver ju "bara" fixa delarna för backspärren i den lådan du redan har, vilket iof. är en del meck men ingen raketforkning. En bättre beg. 6vxl låda går väl annars på minst 10k? Och de växer ju inte på träd direkt heller. Går ju även att hänga på en 5vxl från 328/3.0(som är något lättare att få tag på) om du även byter kardan. |
|
|
Var beredd på att det KAN bli problem vid besiktning sen. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| På vilket vis kan det bli problem? Är medveten om att den är reggad som automat nu men räknar isf med att man får göra en omreg. till manuell. | |
|
Menar du att det kan bli problem vid reg. bes. eller vid vanlig bes? Det ska vel inte vara några större problem vid reg. bes? tack för länken m3_Rune! |
|
|
Har läst på lite nu och få igenom en reg.bes med lådbyte på en bil reggad efter -93 verkar vara mer eller mindre omöjligt då det krävs avgasintyg. SMG är ju tekniskt sett en manuell låda men det spelar förmodligen mindre roll i ett stelbent regelverk. Verkar ju heller inte omöjligt att rulla igenom bes. trots lådbyte om man inte träffar på en nitisk besiktningsman. Om/när jag bygger är det väl bara att hoppas att det går bra. Om inte annat kanske man kan försöka snacka sig ur det med hänvisning till att det hela tiden har setat samma låda i bilen, bara växelmanövreringen som är ändrad. |
|
|
Lite halv off topic, min M3 är en automat enligt regbeviset men det har aldrig sagts nåt om det hos bilprovningen. Nu är min i och för sig tio år äldre än era. :) ///BMW - Was sonst! |
|
| allt kan gå o besikta gäller bara ha kontakter, | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.