|
|
|
|---|---|
|
Va tror ni om detta till bilen (supersprint)? byta hela vägen fram. Inkl. grenrör, racingkattar mellanljuddämpare och bakre racingdämpare. Kostnad 105 000:-. | |
|
Hög kostnad. Behöver systemet bytas ut? - vad ger det för positiva effekter? Bättre ljud? Mer vrid hk? 105 tkr får du aldrig tillbaka vid en försäljning. Men om du ska ha kvar bilen och vill - så varför inte. Den som dör rikast vinner inte. Personligen skulle jag satsa på bättre bromsar eller kompressor om jag skulle satsa 105 tkr på en M5. E |
|
|
105KKr? Vilket system är det? Akrapovic? Det finns likartade system till en betydligt lägre kostnad. E, har du kört E60M eftersom du tycker bromsar och effekt inte räcker till? Själv är jag imponerad över det tunga landsvägslokets prestanda. |
|
|
Länk Resultat med systemet |
|
|
Doffe, nja, Supersprints och andra tuningföretags löften tar jag alltid med en nypa salt. Jag vågar påstå att du inte kommer att märka effektökningen. Däremot så kommer du definitivt att få mer vrål i rören ; ) |
|
|
Hej! Nej jag har aldrig kört E60M. Men 105 tkr på ett avgassystem för att det ska låta bättre? Någon effektökning vid byte av avgassystem är jag försiktigt tveksam till. E60M bromsar säkert bra - det gör BMW bilar i allmänhet och M bilar i synnerhet. Även om jag bara kört M3 (e36) så kan jag inte påstå att jag har använt bromsarna maximalt. Man måste i princip ta ut den på bana för att kunna köra max med den typen av bilar. Som sagt, om jag haft 105 tkr att lägga på uppgradering av en E60M så skulle jag satsa på antingen bättre flås - kompressor eller bättre bromsar. Sen om det behövs eller inte, tja det är väll upp till betraktaren E |
|
| Hm...E60 har väl extraktorrör från fabrik, så varför byta ut nåt som M lagt ner en hel del möda på att få bra mot något som en lätt salongsberusad italienare slängt ihop*haha*? Jag skulle nöjt mig med att byta från grenrör o bakåt, förmodligen räcker det gott med att byta sista burken endast för att få "gott" ljud. Förmodligen "smartare" att lägga pengarna på vassare kammar med tillhörande mappning, om man vill ha märkbart mer effekt. | |
|
Dags att du kollar in Arnes M5 med Eisenmann Race. En bråkdel av priset du skriver om för SS... Länk Kan köpas här: Länk Finns även en annan tråd om M5-avgas, inspiration: Länk |
|
| Yeap beställde avgassystemet idag. | |
| Eisenmann race? :) | |
|
Dawwe: Har du läst denna tråden Länk ? Om man läser den så inser man att det finns ganska stora effektvinster med att byta grenrör på en M5 med V10. Mvh. Richard |
|
| Ok. Men det finns ingen dynograf utan SS grenrör... Men visst iom att man plockat bort "grenrörskatten" så lär det flöda bättre, dessutom grövre rör men det är inte alltid till fördel... Jag är ganska säker på att BMW gjort ett bra jobb med grenrören. Att tjonga i riktigt vassa kammar lär ge mer effekt, men oxå förmodligen problem med avgasvärdena (kinkigare att få OK värden hos Bilprovningen), dessutom kostar det mer...Men för 105" borde man kan få ett avgas i RF inkl nya kammar och mappning. Gissar på att effekten hamnar i de regionerna som Gustavs bil, om inte mer, givetvis beroende på mapparens skicklighet... | |
|
Doffe1982: Du köpte alltså ett avgassystem för 105´ för att få en icke märkbar effektökning och detta till en bil i 250000-kronorsklassen? Du måste skämta? För samma pengar hade man lätt kunnat kompressorkonvertera och åndå ha pengar kvar till ett helsystem... MVH Christofer |
|
| Vi vet inte vilket system han köpt. Jag föreslog eisenmann race men han verkar vilja be om åsikter men inte bry sig om att ge tillbaka någon info.. | |
|
Jag köpte supersprint Får 30hp mer + att det låter förjävla gött. Besiktningen kommer inte vara något problem för att jeg har prata med dem:) |
|
|
Jag har helsystem på min M5 okey ingen E60 men ändå,Enligt info skall jag ha ca 30-40 hk extra men det är inte så att man kapar 2 sek direkt visst det går bättre än original M5 men ingen woooooow effekt direkt..105 är mycket pengar du bestämmer inget snack men du kanske ska tänka om för dom pengarna kan du få riktigt grymma uppdateringar bla kompressor som en nämnde ovan mvh |
|
|
Kul att du köpt nytt avgas, dock aningens dyrt. Du kunde fått köpa mina slutdämpare från tubi Länk som också låter riktigt gött, då hade du sparat 95000:) Mvh. Richard |
|
|
spara 95000kr? Jag skall byta hela systemet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.