AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.402

525 e34 går bara på varannan cylinder

Som topic lyder så går den bara på varannan cylinder, har testat att byta plats på två tändspolar men samma problem kvarstår så det verkar inte vara felet.

Har ingen aning hur problemet uppstått då jag fick den i detta skick. Tror killen som hade den innan lyckats med det själv då den kokade för han i en kö en gång, efter det så bytte han vattenpump och kollade hela kylsystemet (enligt honom) men fick inte igång den efter han skruvat ner den. När jag väl fick bilen såg jag rätt snabbt att den röda pluskabeln gick rakt ner i chassit så jag bytte plats på plus och minus på batteriet och bilen gick igång :p Men dock bara på tre cylindrar..

Så, några ideer vad det kan vara och var jag bör börja?

Tack på förhand
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag skulle kolla om det finns signal till spridarna för de cylindrar som inte går, +12V på en stiftet och pulserande signal på andra stiftet när motorn går. Samma sak för tändspolarna.

Min misstanke är att databoxen fått sig en kyss av det felkopplade batteriet och kanske bränt några utgångar för spridare eller tändspolar.

// Magnus

Tack för svar :)

Har varit lite ont om tid de sista så andra saker har fått prioriteras före tyvärr. Kollade dock strömmen till spridarna och tändspolarna igår. Allting verkar få ström, men spridarna var lite skumma för ibland när ja mätte så fick dom inte det. (Kan vara jag som inte riktigt hade kontakt med mätinstrumentet men är rätt säker på att jag hade det).

Förresten bilen har bara stått still men nu när jag startade den igår så gick den bara på en cylinder!!

Nästa steg verkar vara att köpa en ny databox (känner tyvärr ingen men likadan bil så jag kan testa en först). Men vet inte riktigt vilken, det är väl en för insprutet och en för tändningen..?

Förresten jag har felsökt bilen med odb verktyg (Ett riktigt ett jag fick låna) utan några felkoder.
Hittade inte någon "edit knapp"..

" +12V på en stiftet och pulserande signal på andra stiftet när motorn går. Samma sak för tändspolarna."

Till tändspolarna är det bara 1 kabel de är ström i av tre. Dom andra två funkar att jorda i också.

Kan inte riktigt mäta ifall det är en pulserande signal till spridarna men de är iaf ström i båda kablarna till dom.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej för tusan, det sitter Bosch Motronic styrsystem i din bil och Motronic är just en ihopslagning av styrningen för tändning och insprutning - det är en nödvändighet för att kunna styra motorn effektivt.

Det ska sitta ett Bosch Motronic 3.1 system i din bil. Eftersom din är en -91 så bör det stå Bosch 0 261 200 405 på din styrbox.

Men det bör du såklart kontrollera. Styrboxen sitter under plastlocket på höger sida bakom fjäderbenstornet. Se bild nedan där jag pekar ut var styrboxen (DME control module) sitter på min E34 535i som har ett Bosch Motronic 1.3 system
Länk

Styrboxens nummer brukar stå på sidan, på bilden nedan är exempel på hur det ser ut på styrboxen till min E34 535i som har Bosch 0 261 200 179 som nummer
Länk
Jag fick fixat bilen igår!

Köpte en ny Motronic box på skroten och med den så gick den utan problem sen.

Bmw-slangen, tack för ditt inlägg! Du hade helt rätt! Till o med numren hade du fått rätt med. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.