AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.913

Däcken slits i ytter & innerkant. Loadindex för lågt?

Däck: 205/45/17 LoadIndex 84.
Bil: Maxvikt under 1900 kg
Däckstryck: 2.5 bar (maxtryck enligt info på däcket)
Problem: Bilen sliter ytter & innerkanterna på samtliga 4 däck, lika mycket/lite. Hjulinställning gjord när däck/fälgar monterades. Fälgen är 7*17 med ET 40. Original är 6*15 med ET38 har jag för mig. Efter drygt 4000 mil så är kanterna betydligt mer slitna än "mitten" av däcket. Mitten har ca 4-5 mm kvar uppskattningsvis, kanterna säg 1-1.5mm. Har höjt trycket till 2.8 bar nu, hunnit avverka ca 400 mil med detta högre tryck, svårt att säg om slitaget ändrats.

Frågan är: Kan för lågt LoadIndex (har 84 istället för rek 87) vara orsaken till slitaget?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för bil?

Vilket däcktryck anger biltillverkaren som rekommenderat för dimensionen i fråga?

Jag skulle nog spontant misstänka att lågt LI är mer misstänkt orsak till det konstiga slitaget.

När det gäller lågprofilsdäck kan det bli precis tvärtom mot gamla "sanningar" när det gäller däcktryck kontra felaktigt slitage - ett för lågt tryck kan ge slitage på mitten av däcket då det inte spänns ut tillräckligt i sidled av lufttrycket och då slungas centrum av slitbanan ut av centrifugalkraften = slitage på mitten.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och vad är det för däck?

Mvh
Johan B

En Passat 2.0i Variant -96. Såldes aldrig (?) med 17" från VW, det är eftermarknads fälgar, så det finns inget rek lufttryck. Däcken är Federal SS-595 205/45/17 Li 84, max tryck är 250kPa enligt info på däcket, vilket var ungefär det tryck jag rullade med (2.4-2.5). Som sagt däcken har gått 4500 mil nu, o de är betydligt mer slitna på kanterna, klarar kanske 1000 mil till. Mitten av däcket har bra med mönster, dryga 4mm gissar jag. ALLA 4 däcken slits på samma sätt. O nej, det är inget fel på däcken, de greppar bra vått som torrt, trots att de rullat en hel del. Efter höjning till 2.8 (sista dryga 400 milen) så verkar slitaget i ytterkanterna ha avtagit helt (?), antar att jag borde kunna se om däcken börjat slitas mer i mitten inom 2-3 veckor då jag har hunnit avverka ytterligare 500 mil uppskattningsvis...
Tillägg: Har vägt bilen flertalet gånger med "den vanliga lasten", runt 1600 kg väger den med föraren (jag). Li 84 = 500 kg/däck, Li 87 = 545 kg/däck. Så även Li 84 klarar ju mer last än vad bilen får väga som mest (1800 kg har jag för mig), men det förutsätter så klart att alla 4 hjulen får bära 1/4 av lasten vilket inte behöver vara fallet...Oavsett så slits alla 4 däcken på samma sätt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hmm, om jag inte minns helt fel satt det två Federal-däck på en Mercedes som jag köpte för många år sedan (numer såld) och de var också slitna i ytterkanterna...
Jag bytte ut de däcken rätt omgående pga just det konstiga slitaget, så jag har ingen egentlig personlig erfarenhet av hur däcken beter sig.

Det kan ju vara så att de däcken behöver mer luft än normalt för att orka bära upp vikten!?

Mvh
Johan B

Min misstanke är som sagt LI... De klarar nog 5500 mil vilket är OK, men med helt jämnt slitage hade de nog klarat uppåt 8000 mil, men då helt blankslitna säkerligen...Nåja, nästa gång blir det däck med rätt LI för att utesluta den orsaken. Jag är faktiskt nöjd med däcken :).
Högt tryck = mittslitage osv gäller knappast för lågprofilsdäck. Lågt tryck däremot... låter kanske ologiskt men mittdelen slungas utåt av c-kraften vid lite högre varvtal på hjulen. Däcken kräver högt tryck för att behålla form och stadga vid rull.
Känner inte till de aktuella däcken men 2,5 bar maxtryck låter orimligt lågt. Så gott som alla däckare trycker ju in mera vid monteringen...

FP
pa
54
paha
E39 523i -98
Det finns fler faktorer än lufttryck, mycket körning i stadsmiljö ger även det liknande slitage som ovan oavsett kvalitén på däcken (även om det inte är så i ditt fall)

Känner igen resonemanget ovan stämmer väl med egna erfarenheter.

- lågt lufttryck på lågprofildäck och slitage på mitten.

-däck av enklare kvalitet slits inte jämnt över däckytan.

/Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.