AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.247

Problem med felkod airbagsystemet

Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Jag bytte i förra veckan stolarna i bilen och efter detta så triggades airbag-lampan.
Jag läste ut felkoderna och fick fram att det var sensormattan i passagerarstolen som var kass och även en felkod som heter "code index 4" så jag bytte tillbaka till stolen jag hade innan.
När jag bytte till stolen med kass sensormatta så fick jag skarva in kontakten till stolen från bilen jag plockade dessa ifrån då jorden är flyttad (gjorde även detta på förarsidan).
Bältesspännarna flyttade jag med från mina gamla stolar då dessa var utlösta på de nya stolarna.
Efter jag bytt tillbaka så släckte jag airbag-lampan, problemet är att felkod med index "4" ligger kvar, det kommer ingen text utan står
"Single diagnosis AIRBAG - Status OK", dock så är fortfarande airbaglampan släckt och förblir det.
Dvs kort om vad som är gjort:
Bytt stolarna i bilen och skarvat in kontaktdonet från donatorbilen för att kunna koppla in stolarna. passagerarstolen var kass så bytte tillbaka till den jag hade innan samt skarvade tillbaka kontakten på "bilsidan" och släckte lampan.
Lampan är släckt och förblir släckt men felkod "4" ligger kvar i felminnet och går ej att ta bort.
Förarstolen är fortfarande inkopplad med inskarvad kontakt på "bilsidan".

Det jag kan få fram om felkod med index 4 genom lite googling är:
4 Seatbelt Tensioning System Firing Circuit - Passenger
Side.
Bältesspännarna är de samma som jag hade i bilen innan och kontakterna är ordentligt fastsatta och jag har även lindat svart eltejp runt kontakten för att förhindra att den ska hoppa ur som är ett känt fel. Stolen på passagerarsidan är den jag hade innan med bältesspännaren jag hade innan så den sidan står oförändrad förutom att den varit urmonterad ur bilen och bältesspännaren varit bortplockad i någon dag.

Jag vet inte om denna koden fanns i bilen innan jag bytte stolarna men den går inte att ta bort och det irriterar mig. Någon som har idé om vad som kan vara fel? Jag läser ut felkoderna och raderar dessa med carsoft 6.5 och använder det runda uttaget under huven.

Bilen är en 540 e39 tillverkad 1999-06-??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Index och felkod är inte samma sak. Funkar lampan som den ska och förblir släckt och du får status OK i diagnos så ska du inte grotta ned dig mera. Carsoft är inte klockrent och det är även för USA bilar som har flera komponenter som lag på bältesvarning mm som även indikerar fel ibland i Carsoft men sätter ingen airbaglampa för det eftersom kontakten inte används på EU bilar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Det verkar som att jag inte tänkte efter riktigt och drog mig själv vid näsan där. Jag körde kontroll över EWS också och det såg likadant ut med ett index men ingen felkod så kan slappna av nu med att grejerna fungerar.
Skolarbetet har blivit lidande av detta grubblande. Mår bilen dåligt = jag mår dåligt...

Ska ragga tag i bältesspännare som fungerar nu och sälja iväg min gamla skinninredning (komplett sånär som på dörrsidor) till någon som kanske inte är lika pedantisk som mig och kanske haft tygklädsel innan och vill ha ett lyft. Dock så lär en adapter för att lura bilen att sensormattan fungerar behövas men den kostar inte mer än ca 100-lappen på ebay tror jag.

Tack för hjälpen Hasso, man kan alltid räkna med dig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.