AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.740

Vilken motorvärmare ska jag montera?

bu
5
bullebull
318 D 2010
Hej! Undrar om jag kunde få hjälp, med vilken värmare jag ska montera in på min 318D -10.

En som värmer vattnet eller blockvärmare?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har jättebra erfarenhet av värmare som värmer vattnet och cirkulerar det samtidigt. Finns lite olika modeller.

/Ola

--------

Länk

ao
37
aonn
325i m-sport bavaria -08
bor du i södra svedala duger det med en block värmare men om du som mig kan ha 20-30 minus så är dom lite klena iaf är det den erfarenheten jag har ... har en slangvärmare på min 325i -08 o den gör ett skit bra jobb
E3
1.828
E36
USA bilar
Blockvärmare värmer vattnet och ä rnormalt den effektivaste detta är den sk doppvärmaren

Kontaktvärmare är den modell som man fäster mot motorblocket på utsidan, strykjärn
Slangvärmare, namnet talar för sig själv

Varför fundera så mycket? Kolla i Calix eller Defa katalogen vad de har för värmare till just din bilmodell, då ger det sig självt..
bu
5
bullebull
318 D 2010
Värmer blockvärmaren oljan också?
bu
5
bullebull
318 D 2010
Blockvärmare har jag fått veta att det inte går att montera nu. finns inte frostplugg där man monterar sådan.

kontakt värmaren har defa men inte Calix. blir nog slag värmare för min del. för kontakt värmaren ger så dålig effekt som sagt!

Och nu hörde jag på verkstaden att det bara kommer bli Calix slagvärmare. för de nya bilarna är det composite material och då kan man inte använda kontaktvärmaren något mer!
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Var inne hos BMW och kollade detta med motorvärmare; funderar på att montera på min F31 328i. Tydligen är det som sagt nån slags kompositmaterial i blocket så kontaktvärmare funkar inte, för att montera slangvärmare + grenuttag + kupevärmare ville BMW ha 9.900 SEK. Tror jag betalade mindre än hälften för kontaktvärmare & co till min tidigare E91 320d.

/J.I
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Är det bara 328i det gäller (komposit)? Jag har ju värmare på min F31:a, men det är dieseln (320d). Är det oljetråget som är komposit? Å andra sidan kan dom ju ha blåst mig och bara satt dit kupévärmare för som vanligt märker man ju inget på tempnålen när man har elvärmare i stället för diselvärmare.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Micleg: Antagligen är det tråget. Det lät som om det var skillnad på diesel och bensin-motorerna i detta fall...men verkstadskillen lät inte helt säker på sin sak. Hade den motorn du har i min tidigare E91 och där funkade kontaktvärmare uppenbarligen.

Vad fick du betala för installationen på 320d?

/J.I
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Jag kommer inte riktigt ihåg vad det kostade, men jag hade ett riktpris med tunna Defa-värmaren i kupén på 5500 kr från Hackefors bil när jag snackade med min säljare på Autopartner. Det landade däromkring i alla fall för paketet vill jag minnas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.