AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.706

Biltemas luftfilter 323i E30.

Sida 1 av 2
Hej. Jag ska byta luftfilter på min 323i -85. Nu vet jag ju att biltema inte är direkt bra på allt de gör, men jag undrar om deras luftfilter är ok? De kostar ju inte mycket vilket passar mig som handsken :-) Renar de insugsluften sämre än något annat märke, förlorar man effekt med deras filter (tätare än andra märken?) Slutligen undrar jag om någon vet vad BMW:s egna luftfilter till 323 -85 kostar? Tack på förhand.

Mvh /Carl

önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87
Kom igen nu, ni måste väl ha erfarenheter av luftfilter allihop..

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
De flesta vet nog hur biltemas filter men vill inte tala om det ;-) . Har haft biltema på flera av min "bruks"-bilar tidigare och de fungerar utan problem , mekonomen och b-tema har nog samma leveratör kan tilläggas . hade en sierra där jag bara anv. filter från biltema (10 000mil) utan problem. Ett plus är att dom är billiga oxå , då kan man kosta på att byta oftare !

MVH TONY ///M3
Någon mer som vill uttala sig?

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Tvättsvamp, skruvmejslar, tänger etc. kan man köpa på biltema, aldrig res.delar till en BMW..

/// Better Make Way \\\
Pa
22
Paintball
BMW 325i -92 (e36)
Köp inte luftfilter, oljefilter eller reservdelar till din bil hos Biltema!

Mycket av det dom säljer har väldigt dålig kvatite.
Grejerna håller inte måttet helt enkelt...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag köper allt på BILTEMA som passar till mina bilar (3.0S, 635 CSi och M5)! Har ytterst sällan blivit missnöjd! Har handlat av dom sedan 60-talet!

3.0:an har hittills gått 60.000 mil med så mycket BILTEMA-grejor som jag kunnat stoppa in i den och jag har inga planer på att varken sluta köra med den eller sluta handla på BILTEMA! Köp du lugnt dina grejor på BILTEMA! Fast du kan ju åtminstone tycka litet synd om dom som envisas med att betala mer för grejorna någon annanstans!

Per L
Pa
22
Paintball
BMW 325i -92 (e36)
Kul, att du är nöjd med dina grejor från Biltema!
Jag känner VÄLDIGT många som inte är det...

Biltema är tyvärr bara skräp, inte kvalite!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Paintball, problemet med biltema är att de har otroligt ojämn kvalitet!
Vissa saker är riktigt bra medan vissa saker har katastrofal kvalitet.
Vet man vilka saker som har gdkänd kvalitet kan man göra bra köp.

Ytterligare ett problem som jag har upptäckt med biltema är att de kan byta leverantörer. Har du köpt en bra produkt (kan vara originaltillverkaren "OEM" till BMW) en gång innebär det inte med automatik att det är samma leverantör nästa gång du köper "samma" produkt.
Uppmärksamhet och kunskap krävs om man skall handla på Biltema! Men att säga att allt är skräp är nog att ta i.

Mvh
Pa
22
Paintball
BMW 325i -92 (e36)
Okey, erkänner att jag tog i lite för mycket när jag skrev att "allt" är skräp!

Självklart finns det bra grejor på Biltema.
Men det finns mycket skräp, tyvärr...
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Mig veterligen så håller väl biltema på att sluta med bildelar?
Senaste katalogen som jag fick för nån vecka sedan innehöll nästan inga bildelar alls... men tält, cyklar och campingbord har dom ett flertal modeller av. Kan ju va bra att ha om man åker på bilsemester med sin BMW kanske!?!?!?!

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
------------------------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
w1.923.telia.com/~u92305739/
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Intresant att du nämde katalogen magnus , kommer ihåg för ca 10 å sedan . Då var biltema katalogen lika tjock, men med uteslutande bilreservdelar eller tillbehör till bilar . Rusta/galne gunnar skulle kunna öppna i samma lokaler i dagens läge då 9/10 av katalog innehållet är just billigt skräp .

MVH TONY ///M3
Ni säger att man ska välja sina delar med omsorg, men hur är det då med luftfilter? kan jag förlora effekt jämfört med ett från BMW eller kanske det "bara" ev. släpper igenom lite mer partiklar, dvs är mindre tätt och ökar slitaget på motorn?

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Av dom 60000 mil som min 3.0:a enligt ovan gått så har jag kört 45000 mil. Alltid med BILTEMA:s luftfilter (och oljefilter).
Senast jag provade gjorde den förvånansvärt lätt 220 på mätaren med ett BILTEMA-filter som säkert gått 3000-6000 mil. Visserligen blåser jag rent det då och då med tryckluft men filtret kan ju knappast bromsa insugningsluften speciellt mycket!
2-3 dl olja per 100 mil efter 60000 mil och 30 års startande varje dag kan inte heller betyda att filtret släppt igenom speciellt mycket skit som slitit på kolvringarna! Visserligen är väl numera risken hyfsat stor att något rasar i motorn "när som helst" men den går som sagt bra fortfarande och jag skulle tro att jag kan få ut minst 10000 mil till ur motorn innan jag byter ut den!

Jag säger det igen! Köp du lugnt BILTEMA-grejor! I förhållande till priset kommer du säkert bli nöjd!

Per L
Visa användare
533
Jackass
523i -99
köp ett sportfilter istället! det tjänar du in i längden!=)

BMW... Better Make Way!
no
245
nos
540iA Touring -99
Jackass>>> Länk

Med en glimt i ögat ;-)

RWD? Ja tack!
Pa
22
Paintball
BMW 325i -92 (e36)
Gå in på www.greencotton.nu

Där hittar du vad du söker!
Alltså riktiga kvalitets filter...

Mvh
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Ääh, Pipercross är lika bra OCH billigare.. Säljs hos www.dalhems.com

/// Better Make Way \\\
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Just luftfilter är nog ingen fara att köpa på Biltema,
många gånger är de av märket FRAM och det duger gott,
det finns inte så där många leverantörer av luftfilter
och de som inte håller måttet får lägga ner verksamheten ganska snart.

MVH
Hasso
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Luftfilter är ok men oljefilter...nej tack!

/Kristian
Ok, visst vill jag ha sportfilter och det ska jag nog köpa, men inte i nuläget. Och som det verkar så funkar de ok och är inte så farliga för motorn, skulle också gissa att bilen blir piggare med det än med det 3000mil plus som sitter i nu..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.