AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.744

Dunlop sp sport maxx eller Michelin pilot super sport

tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Är dunlop sp sport maxx sämre eller likvärdigt som michelins pilot super sport? Tanken är att jag vill ha michelin däck men euromaster säger att michelin ej kan leverera däck och hänvisar till dunlops däck.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Intressant eftersom Euromaster ägs av Michelin.

Sen tror jag inte att Dunlopdäcken är lika bra, Pilot SS verkar hyllas av alla som använder dom, men en granne fick sina Dunlop bytta till Conti efter att verkstan misslyckats 2 gånger att balansera dunlopdäcken... dom var tydligen inte riktigt runda.

/Jonas
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
EU-märkta Michelin SS finns bara i ett fåtal dimensioner. :(
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har nyligen bytt från Dunlop Sportmaxx till Michelin Pilot Super Sport. Jag gick från dimensionerna 225/50-17 fram och bak till 225/45-18 fram samt 245/40-18 bak. Komforten är ungefär densamma, men köregenskaperna hos Michelin PSS är helt överlägsna.
tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Blir däck som har varit monterade på fälg ej returbart? Låter för mig helt vansinnigt eftersom man har ångerrätt väl även på däck?
Jag har Dunlop Sport Maxx RT 225/35-19 och är GRYMT nöjd!

///Micke
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Från konsumentverket:

"Rätt att undersöka varan
Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den, till exempel om du varit tvungen att montera den. Du har alltid rätt att öppna förpackningen så att du kan undersöka varan."

Däck behöver ju inte monteras för att kunna undersökas. Så vid montering tror jag man kan säga att varans skick ändras väsentligt, alltså gäller inte ångerrätten efter montering på fälg.

100
tbang
320dA xDrive -12
Tack för informationen. Får väl nöja mig med dessa då. Är dock rätt irriterad på euromaster. Enligt deras hemsida så har de "rätt däck garanti" men de vill ej göra nåt åt att man inte är nöjd med att ha fått dunlop istället för michelin, trots däcken är helt oanvända. Det sjuka är att dessa däcken är dyrare än pilot sport hos just euromaster. Nej, lokala däckhandlare ger ej bättre service än näthandel. Kommer aldrig ha med dem att göra iallafall.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Grejen är nog den att euromaster inte ger bättre service... Åk till en mindre handlare istället.

Har du lämnat in fälgarna för att få Michelin pilot SS och så har dom monterat dunlop istället utan att kontakta dej? Verkar ju helt sjukt.

/Jonas
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag hade åkt till en annan däckhandlare eller beställt Michelin online istället.

Sen kan jag tycka att det beror lite på vad du har för bil, just pilot super sport är framtaget för extremare körning, kanske räcker det med PS2/PS3?

Med vänlig hälsning Peter
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Jo precis, är det till TS 320d skulle jag köra på PS3or istället.
tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Nja hade en firma som mellanhand som jag sa till att jag ville ha michelin däck. Euromaster kontaktade firman. De körde på dunlop utan att de kontaktade mig så nu i efterhand försökte jag ordna det själv med euromaster, men det gick ej. Det gäller 19" och i de dimensionerna jag söker så finns ej ps3.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.