|
|
|
|---|---|
|
E det farligt o blanda i lite E85 i min 740 IA? Typ 4 liter E85 i 20 liter soppa? Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! | |
|
Varför vill du göra det? Tänker du att du ska spara pengar eller öka effekten? __________ Mvh Grelle |
|
|
Med tanke på att BMW var en av få biltillverkare som länge motsatte sig förslaget på att EU skulle godkänna max 10% etanolinblandning i bensinen, skulle jag vara lite försiktig! BMW "godkände" E10 i BMW-bilar först efter kraftfulla påtryckningar från politiskt håll... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min svåger brukade göra så sin gammal saab 9-3 2,0T -01, Varför vet jag inte. Och han gjorde det endast när han tankade fullt |
|
| Jag brukar också blanda lite etanol i tanken, inget kommer att gå sönder du kommer nog inte märka något dock. | |
|
BMW motsatte sig även turbo väldigt länge. Men se, nu är det väldigt många modeller med snurra. Tillbaka till frågan, du kommer inte märka någonting och det blir bara massa extra besvär med blandtankning. Kör allt eller inget är mitt råd. ///BMW - Was sonst! |
|
|
jag brukar köra i en 5 liter i en nästan full tank för att göra rent bränslesystemet. Hade en gammal mazda 323 där jag laborerade lite med blandtankning. |
|
| Enda anledning till att tanka E85 är väl att få snygga avgasvärden på bilprovningen med bil som inte har det annars. Eftersom man är tvungen att öka på bränslemängden vid övergång till E85 pga dess lägre energiinnehåll, säger det ju självt att några effektvinster, utan snarare förluster är att vänta./ Vebotrimmarn. | |
|
Jag har fått lära mig (och uppleva själv i min egen bil) att endast lite bensin i tanken tillsammans med E85, gör att egenskaperna som gör att etanol kan ge högre effekt försvinner. Att köra på ren E85 ger högre laddtryck (syns på mätaren) än att köra på E75 som finns i pumpen på vintern. // Erik |
|
|
Toomas Pahv, anledningen till att BMW motsattes sig E10 var problem med driftsäkerhet/hållbarhet i motorernas komponenter som DE ansåg i egenskap av motortillverkare... Att de länge inte ville använda turbo var mer att de såg raka sexor med bakhjulsdrift som sitt "signum" och också var stolta för hur andra motortillverkare avundsjukt använde BMW-sexorna som referens. Nu har ju BMW helt släppt tanken på att raka sexor skall vara "basen" i sortimentet och de säger t om öpppet att de kommer att bygga framhjulsdrivna bilar. Enda tillfället där jag kan se några fördelar ur ett effektperspektiv, är om man har en turboladdad bil som kan öka laddtrycket och samtidigt har tillräckligt stora spridare som kan kompensera för det lägre energiinnehållet i etanolen - annars får du troligen sämre effekt med etanol i bensinen. Sedan finns det som sagt ett antal negativa effekter såsom kompibalitetsproblem med vissa material i motor/bränslesystem samt inte minst problem med att etanolen bryter ner oljan i förtid. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, då skippar jag det. Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
| 20% etanol i bensinen låter bara som meningslöst slabbande. | |
| Det är upp till betraktarens ögon, kör lite etanol om du känner för det, som sagt du kommer inte märka något på gången, men det gör rent bränslesystemet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.