AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.943

BMW X5 eller F11?

st
83
stax
bmw m3
Hej

Åker idag en BMW 520d F11 M-sport.

Är lite sugen på att byta "ner" mig, då menar jag framförallt på peningsidan.

Har blivit rätt sugen på en X5a från -08a, finns ett par vettiga från 240.000:-

Vilken utrustningsnivå bör man ha i dessa bilar?
Finns det något man absolut måste ha?

Kommer jag vara nöjd med en X5? :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Blir det särskilt mycket billigare att byta din F11 mot en E70 för ca 250kkr?

Hur mycket pengar hoppas du frigöra på detta? Vad tror du att du kan sälja din F11 för?

Driftkostnaderna på en begagnad E70 borde väl vara högre än en nyare F11.

stax
bmw m3
Jag räknar väl med att kunna köpa en för 230.000:- ungefär.

100.000:- räknar jag med att frigöra.

Är de så mkt dyrare?

Tänker på att F11an fortfarande har ett ganska bra värdetapp kvar även att det värsta redan är gjort.

Sen har jag blivit lite sugen på att åka SUV också :)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, men är du sugen på en SUV så är väl bara att fota upp din gamla bil och lägga ut den på blocket? Det tar ju någon månad eller två innan du får den sålt ändå och under tiden kan du väl börja förbereda dig på vilken du skall köpa.

De flesta X5:or som är till salu idag lär ju likaväl vara till salu om två månader. En begagnad X5 springer ju inte iväg av sig självt om man säger så så kommer du med rena pengar till en handlare så är det nog prutläge.
st
83
stax
bmw m3
Ja det var väl lite så jag tänkte.

Är X5an en bättre eller likvärdig bil med den jag har idag.
Svår fråga kanske, får väl försöka ge mig iväg och provköra någon.

Vilken utrustning är ett måste?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har haft både F11 och E70.
Tycker 5-serie är bättre på allt förutom att ta sig fram på oplogade vägar vintertid.

X5 är stötigare, bulrigare, törstigare, obekvämare, dyrare, slöare, klumpigare mm än samtida 5-serie.
MEN den har 100ggr mer attityd.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Har båda och kan säga att du får räkna med ca dubbla driftskostnaden på en X5 från 08 mot en rätt ny 520dA.

Skatt: det dubbla.
Drivmedel: det dubbla.
Försäkring: halv mot rätt dyr hel= ca det dubbla.
Service: fri mot att betala.

Misstänker att det kostar ca 15-20 000kr/år mer att åka motsvarande X5 så får du loss 100 000 så blir det ett nollsummespel på ca 5år om inget rasar på någon av dem.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Marin - där slog du huvudet på spiken...

+1

----
BMW CS/SC #6212
Intressant! Jag sitter på andra sidan. Kör idag X5 och funderar på 520D..

Talar för.
X5 är dyr att äga, så är det. Kör inte så mycket per år och är svag för raka bensin sexan - så kör en 3.0Si. = Skulle halvera förbrukningen med en 520D.

Talar emot.
Har aldrig åkt så bra som jag gör i X5an. Tar emot att gå från Komfortstolar till Sportstolar och min har inte sportpaket, dvs ej stötig. Har vant mig att sitta högt och hela tiden har överblick. Att köra en stor bil som känns liten och aldrig jobbig att manövrera i trånga situationer. Dock blir det lite backande ibland för att klämma in 20" i parkeringsfickorna.

Skulle gå miste om X-drive som är fantastiskt, särskilt på vintern när frugan ska iväg till dagis och bara kör iväg utan att ens tänka på att skotta fram bilen. Eller när det är jakt och man ska ut på lite sämre underlag.

Tycker det är kul att folk flyttar på sig när de ser X5an (kanske gäller för BMW generellt eller inbillar jag mig?). Båda modellerna är otroligt snygga, även om det rullar en hel del X5or så känns de trots allt mycket ovanligare än femman..

Svårt. Det lockar att köra billigt, men varför byta något man verkligen gillar och är beredd att lägga lite extra slantar på.. Det är nåt visst att hoppa in i bilen, inte sätta sig i bilen! :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Iggeman, gillar du bilen så behåll den!

Men fyrhjulsdrift och komfortstolar finns även till fem-serien. Sportchassi går att välja bort, även om man tar m-paket.

Det femman inte har är höjden.

Det bästa med X5:an är känslan. Första gången jag körde var det verkligen "king of the road" känsla. Nu har jag vant mig. Riktigt härligt att sitta högre än de flesta andra, bra på vintern och ger en känsla av högre säkerhet, inte minst vid mörkerkörning pga djur osv. Jag tycker dessutom 5an är lite tråkig, alldeles för vanlig.
Självklart Grelle.

F11 med M paket börjar ramla under 300 strecket nu, men ska man ha X-drive och komfort etc så är det ju LCI och då det dubbla..

st
83
stax
bmw m3
Inget lätt val då verkar det som.
Tyvärr hade inte BMW någon begagnad inne just nu.

Men det är klart, är driftkostnaden den dubbla så får man fundera både en och två ggr.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Iggeman - klart att du kan få xDrive och komfortstolar utan att välja LCI. Men eftersom du är nöjd med X5:an... behåll den!

----
BMW CS/SC #6212
Ok, kom inte X-drive på 520D (F11) först med LCI..? Kanske var otydlig, men den modell jag tittar på som ev nästa bil är alltså en 520D, F11 med M-paket, som börjar krypa ner på 300' strecket. Dvs inte LCI..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.