AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
39.518

N55 Trim, Frågor och Hjälp

Sida 3 av 4
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
David, de blir hyfsat snabba ja - men inte som N54 med hybridsniglar.
Väger man in kostnaden för N54 och S65 motorn med respektive uppgraderingar tror jag att det är billigare att välja lillebroralternativet.
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
Någon hör inne som kör catless? Funderar hur ni har löst de med bes?
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
Ni som har n55 motor, hur ser eran spec ut på bilen som är eftermonterat😊

Min bil är helt org. Har både cobb v3 och en catless DP liggandes... Men inte monterat
Visa användare
8
Jonastheman1
335i E92 N55 DKG -10
Har en 335i med N55 motorn. Kollade på att chip trimma den. Men då skulle de ha 20 000 för detta då N55 var typ en dags montering för att få dit chippet medans N54 bara tar nån timme!
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jonastheman1:
Cobb för n55 borde funka på denna, maila cobb och fråga.

Bästa trimmet och du kan sälja det vidare om du tröttnar. Kostar 895 dollar.

Länk

/DJ
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
Yes cobb finns å funkar för n55
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag vet att det varit en del problem med de sista årsmodellerna av E92 med Cobb för n55, men här verkar det ju röra sig om en 2010 så det funkar nog fint. Bra att dubbelkolla dock.

F30med n55 funkar inte heller ännu vad jag vet.

/DJ
sx
172
sx3
335i E92 -11
Är DCT 7an samma som sitter i M3? Hur mycket står den/kopplingarna pall för?
Kan man med COBB även programmera TCU'n? Antar att om hårdvaran mellan M3 och 335 är samma, så skljer programvarorna åt?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Bästa trimmet för N55,är väl att ta i!
prisvärt,billigast,men bästa,nej knappast
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Sx3, TCU? = mjukvara för vxllåda? Den går inte att uppgradera med Cobb. För vanliga automaten finns alpinas mjukvara att lägga in men det gör man inte med cobb heller.

Bianca, vilket trim tycker du är det bästa??? Knappast en trimbox från Hartge??? Bästa trimmet är förstås unikt mappar för din specifika motor men det kan man ju göra med cobb exempelvis genom Pro Tuning Freaks eller liknande...

/DJ
Bi
3.797
Bianca

Varför inte?!

Knappast Cobb----

Men förlåt...du vet ju BÄST,eller hur...
Bi
3.797
Bianca

inte jämföra KCR box med Hartge..
SÄKERT bättre o säkrare att va inte och rota i mappar,än att Boosta turbona..
Men Hartge både vet och har säkert mindre kunskaper är dig..!:)
Bi
3.797
Bianca

Fan,man skriver som en "kratta" idag

edit:
*inne och rotar i mappar
*både vet mindre
sx
172
sx3
335i E92 -11
TCU = Transmission Control Unit, dvs styrenheten till växellådan. Ibland finns det annan mjukvara, som t.ex till den vanliga automaten finns som du skrev Alpina programvara.

Min undran är om det finns Alpina eller motsvarande till DKG/DCT (Dubbelkoppling) växellådan, om lådan är samma som till M3, bortsett från mjukvaran. Och hur mycket lådan står pall för.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Cobb med individuell mappning från PTF alla dagar i veckan Jonastheman1

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Bianca: Jag skall absolut inte säga att jag vet bäst, var och en får avgöra vad de tror på. Men De flesta erkända trimmare (inkl Hartge tror jag) har jobbat med flash av bilens ECU. Att Hartge och ESS med flera började med boxar beror på att de inte lyckades knäcka BMWs nya kryptering som kom med n55an 2010.

Den ena nackdelen med en box är ju att den sitter och förvränger signalerna till ECU för att bilen skall ladda mer, ECU vet inte vad som egentligen pågår i motorn.
Den andra nackdelen är att mappningen oftast är en standardmapp programmerad utefter ett antal testmotorer (förhoppningsvis med goda toleranser). Undantaget för detta är ju exempelvis JB4 som faktiskt anpassar mappen efter vad som händer i motorn.

Sen kan man säga att alla mappningar som är standardmappar innebär samma problem (inkluderat Cobbs OTF mappar). Men med cobb kan man i varje fall logga och se vad som händer i motorn, med Cobb kan ju även få en mapp gjord för sin egen motor av ett företag som PTF eller liknande.

Varför skall du då ha en mapp gjord för din motor? Jo för att varje motor är unik även om de är lika. När jag började köra med Cobb och logga så märkte jag exempelvis att min kompis som också kör n54 kan köra MYCKET mer aggressiv tändning än vad jag kan göra. Skulle jag stoppa i kompisens mapp i min bil så skulle motorn misstända och förmodligen ta skada.
Hur skall Hartge kunna veta exakt hur mina wastegates öppnar och stänger? Detta skiljer på varje turbo vilket gör att en mappning som funkar kanon på en annan motor ger massor av overboost på min motor. Om dessutom ECU inte får veta vad den riktiga boosten är så kan den inte initiera någon felhantering.

sx3: Jag vet inte säkert, men svagt i minnet har jag för mig att DKGn skall vara bänkad för 600nm. Jag känner inte till någon annan mjukvara men om det är samma låda som M3 så borde det även gå med M3ans mjukvara. Jag vet inte om Alpina byggt någon bil på DKG lådan, sen gäller det ju att mjukvara läcker ut någonstans också för att det skall bli tillgängligt.

/DJ
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
En annan fördel med flash om man har automatlåda är att lådan växlar smidigare eftersom ECUn inte blir lurad av en box

sx
172
sx3
335i E92 -11
Någon med COBB i Stockholm som kanske vill hjälpa mig och se om min ROM stödjs eller inte? Så jag inte köper en COBB i onödan
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
Sx3:

Det kvittar... Skulle den inte stödja så skickar du ett mail till cobb, så löser dom de åt dig:)

Jag hade samma problem, å de löste dom

Jag har En cobb v3 om de är
Intressant
sx
172
sx3
335i E92 -11
Okej! Bra att veta :)
Jag hade inte tänkt byta något i dagsläget, bara köra stage 1 eller liknande.
Ni som kört samma grej, hur har det påverkar förbrukningen vi dnormal/stads/landsväg?

Något förbättrad, försämrad eller samma lika? :)

Jag snittar på 1,2 i stockholmsregionen med inte så tung högerfot. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.