AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
39.521

N55 Trim, Frågor och Hjälp

Sida 1 av 4
Ed
81
Eddie_125i
Bmw 440i mppsk+MHD

V90 R-design
Efter den legendariska tråden för N54 motorn så börjar det komma upp mer och mer om N55 motorn !

Därför tänkte jag starta en tråd för oss N55 trimmare.

Basic:
-N55 har singelturbo och därför annorlunda Downpipe
-Mellanrör och slutburkar passar rakt av mellan N54 och N55
-N55 motorn har annan chargepipe. Vi har inte våra "diverter valves" på chargepipen som N54
-N55 har annan form på original luftfilter än N54
-N55 motorn har lite annorlunda koppling till Intercooler på förare sidan. Men i princip alla intercooler passar både N54 och N55. Skillnaden är på den lower chargepipen.
-N55 motorn kan inte klämma ut lika mycket effekt som en N54 med original turbon.
N55 motor med Downpipe, Intercooler, Optimering, Avgassystem och luftfilter ligger på ca 390hk skall man gå mot 400-410hk krävs i princip Meth/E85

Välkommna alla N55 ägare/trimmare
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Farsan har Hartges Engine Conversion i sin 535IAM
Länk

Länk

org 306hk/400nm
Hartge: 362hk/480nm

Grym skillnad..Turbona laddar på ett helt annan sätt,än tidigare,och bilen drar mindre oxå

farsan testade o jämförde olika intervaller i nån månad innan modulen monterades,och gjorde nästintill samma intervaller/tester efteråt..

skillnad som dag o natt...Man tror inte det är samma bil..
kan varmt rek
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Har även 3-4 videoklipp som jag spelat in,med olika intervaller....
Visa användare
16
hempe
Bmw 335IX-11
Köpte mig en 335ix-11 nu i sommras. Tänkte kosta på mig en mappning nu i vår och sen blir det till att vänta ut garantin innan det blir några större ingrepp. Någon som vet hur x-driven är att trimma? Vad pallar den i effekt?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag vet att det finns folk som har trimmat bilar med x-drive, minns inte vilka eller hur mycket de trimmade men har inte hört om några problem.
Den blir grymt snabb på stående start med x-drive och trim.
Kolla på de amerikanska forumen, där finns säkerligen många fler som kör trimmat med x-drive.

/DJ
Visa användare
16
hempe
Bmw 335IX-11
Någon gång tar det ju alltid stopp när det gäller hållbarhet :) Men min tanke är väl att ha en pålitlig och snabb bil som ska vara problemfri. Kör inte streetrace längre och har inte gjort på flera år och inte heller några planer på att börja igen. Men att kunna åka på några banträffar och rasta några bilar på motorvägen är ju alltid kul. Min tanke är att fixa ny IC , dp och en mappning. Vet inte om jag fattat det rätt så rätta mig om jag har fel. Men sitter det kat i dp och under bilen eller sitter det bara i dp?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Japp, jag tror inte att du får några problem med tillförlitligheten om du kör IC, DP och mappning. Den konfigurationen är det nog många som kör.

Jag är inte så påläst om n55 men den är ju lite annorlunda än n54 när det gäller avgassystemet. Dock tror jag det är så att det sitter en kat i DP och sedan en senare i avgassystemet. Rekommenderar att ta bort den första men behålla den andra. Då den första ger mest effekt eftersom den sitter närmast turbon. När du skall besikta bilen så se till att den är riktigt varm så att den bakre katen har arbetstemperatur.

Vilket tune tänkte du köra? Cobb finns ju till n55 nu, det hade jag nog köpt om jag skulle köpa idag.

På denna länken kan du se exempel på DPs för din bil:
Länk

Dubbelkolla dock att det inte är andra DPs för bil med X-drive, så är det på n54 men tror inte att det är det på n55.

Har du kört bana innan? Vi är ju några som kör med BMWSC, alltid kul om det blir fler 335or på träffarna :-)

/DJ
Visa användare
16
hempe
Bmw 335IX-11
Har inte blivit så jätte många banträffar innan men dock en hel del streetrace och strippen. Började med en Cosworth för massa år sedan och nu senast en Mazda 3 mps. Till den körde jag en liknande tune som cobb och var jätte nöjd.
Bor i Trollhättan och har väldigt nära till Autotech som ligger här. Känner även ägarna lite. Låter nog dem monterna både dp och ic så kör jag mappningen hos dem.
PLanen blir att gå med i BMWCS och åka med på några träffar nästa år. Alltid kul att träffa folk med samma intressen och se snabba bilar. Hade funderat på att köra utan kat i dp och kanske fixa en racekat under. Men det kanske är slöseri med pengar?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Angående racekat under bilen så kan det säkert ge lite till men den största skillnaden ligger nog i den första katen. Om du ändå vill byta mer i avgassystemet så är det två saker jag skulle tänka lite extra på:

1. besiktning, du kan tvingas att montera tillbaka en kat för att klara avgasvärdena.

2. Ljudkraven på banträffarna har skärpts mycket så se till att du klarar det, flera har blivit portade från körning tills de fått ner ljudet och det har varit massor av spring med stålull, extra dämpare m.m.

/DJ
Visa användare
16
hempe
Bmw 335IX-11
Inte så sugen på att montera på och av saker. Det hade jag nog av när jag körde Cosworth =)

Så att bara åka in och besikta är det som gäller.

Och när det gäller buller så vill jag hålla ner det så mycket som går. Så om jag måste byta avgassystem hela vägen så blir det nog några extra dämpare. Men helst vill jag slippa det.

Kollade din länk och det fanns till 335IX dock så var det E90 E92 och E93 till flera och jag har ju E91.

Kör med bilen fram och tillbaka till Oslo varje vecka så orkar inte med att köra med hörselkåpor. Jag är ju 30+ så vill ju ha det bekvämt =)
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag kan inte tänka mig att det är någon skillnad på E91 jämfört med E90, E92, E93 Men enklast är ju att du mailar företaget du tänkte beställa från och ställer frågan så är du säker. Du kan även kolla upp om det är samma delar i original på realoem.com

Du tänker nog ungefär som jag när det gäller ljud, bekvämlighet och besiktning. Byt bara DP och behåll resten original så blir det nog bäst.

Autotech har jag ingen koll på men vi hade en kille här på forumet som använde dem, jag tror han var nöjd. Henke_Mellurud eller något sådant (ser du detta Henke så dela gärna din erfarenhet).

/DJ
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Jag kör N54 E91 och motormässigt är där ingen skillnad för E9X gällande intake, DPs, FMIC osv. Rimligen ska delar för N55 E90 fungera till din E91, ge en uppdatering när du fått svar från någon återförsäljare. BMW säljer inte E91 335i (varken N54 eller N55) i USA, därav listar de sällan det i produktbeskrivningarna.
Visa användare
16
hempe
Bmw 335IX-11
Ska dra iväg ett mail här och se vad dom säger.
Vet att Autotech har trimmat ett par 135or här omkring vet dock inte vilken motor de är i dessa.
Men det var inga problem att få ur 370+hk med bara mappningen enligt dem. Kommer göra en bänkning i samband med allt så vet man hur det ligger till och slipper uppskata =)
Men återkommer med vad jag får för svar ang E91 mm.
Ed
81
Eddie_125i
Bmw 440i mppsk+MHD

V90 R-design
Hempe: Mellan E9x med N55 motor skall det inte vara någon skillnad, dock kan det vara problem med DP och IX. Men tror det endast vart med N54 motorn. Tror vi med N55 och singel DP inte har det problemet men kolla upp det ordentligt innan.

Intercooler och Intake skall inte vara några problem. Endast mappning på n55 brukar leverera runt 360hk.
Visa användare
519
OB
Eddie, vad fick du för tid på raceway sist?
Ed
81
Eddie_125i
Bmw 440i mppsk+MHD

V90 R-design
Bästa tiden vart 8,6 !

Jävligt svårt med starten pga kall bana och DKG. Med en varm bana och lite grepp med launch Control tror jag vi är nere på 8,0-8,2 !
Skall testas nästa år :)

Den svarta 1M coupen jag möte fick bästa tid 8,18
Visa användare
16
hempe
Bmw 335IX-11
Fick inga bra svar när jag fråga en firma i USA dock så fick jag snabbt svar från Stertman Motorsport AB.

"Gällande DP till som olika E9X karosserna så är det ingen skillnad mellan dom när det gäller downpipe!
Bara Du beställer DP som är till en iX (4wd) då det skiljer väldigt mycket!"
Visa användare
519
OB
Inte så illa med tanke på underlaget ;) Hörde från en bekant som var där att din bil lät jäkligt högt och fint samt om någon 700whp som fick bästa tid på 9 pga underlaget haha, inte lätt.
Visa användare
16
hempe
Bmw 335IX-11
-Eddie-
Vad har du gjort med din bil?
Ed
81
Eddie_125i
Bmw 440i mppsk+MHD

V90 R-design
OB: Ja banan va inte lättkörd, fick bättre grepp ute på gatan ;)
Men som sagt var jag ändå nöjd med tiden med tanke på allt.

Hempe: PLM 4' okattad DP , AA Sport intercooler, Vishnu Chargepipe, Insatsfilter, Bmw performance ljuddämpare, JB4 Stage II map 5
Visa användare
519
OB
Förstår det ;) Måste fråga, jobbar du i Lund? Såg en snyggt moddad grå E92 här om dagen i höjd med Gastelyckan/Råby i Lund när jag kom från Malmö. Liknade din om man ser till bilderna på garaget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.