AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.883

Växellägen helt fel bmw 525 touring e39 - 2003 svensksåld

Hej Autopower!

Jag har köpt en bmw 525 touring från 2003, svensksåld i toppskick, trodde jag.

Körde den en sväng och tyckte den var lite osäker i lägena i växellådan, men det var väl jag som inte var van, hade kört ferarri och andra häftiga bilar den dagen, så tänkte inte så mycket på det, borde gå justera in som på SAAB, OPEL m.m man släpper en skruv, lägger i 3an drar åt så är den injusterad.

Men sökte lite på google (ganska mycket igår) och hitta några trådar här, Det sägs helt olika grejer, från bussningar, till länkage, plocka ner lådan, man kanske kan komma åt utan ta ner lådan om det finns små hål på den tex skriver nån?

Efter suttit 2-3 timmar bara matat in information så är svaret fortfarande inte löst.

Lägger man i friläge, så hamnar spaken rakt mellan 3-5an och 4an och där det skulle funnits en 6a. Får alltså dra den lite till vänster för lägga i 3an, och det är ganska långt mellan lägena känns det. Alla växlar hoppar i fint, kopplingen är inte sliten och bilen är extremt välskött och fullservad på bmw hela tiden, bara 2 ägare sen ny stått i garaget hela tiden.

Några pratar om returfjädrar glidkolvar inne i växellådan m.m

Skulle verkligen uppskatta bra svar som kan ta mig framåt nu, köpte bilen igår och betalade alldeles för mycket pengar för en e39 så är inte direkt glad nu, hoppas ni kan blåsa lite hopp i mig!

Har tillgång till lyft och verkstad till bra pris, men släppa ner lådan är inget vidare, men det kanske inte är så svårt med rätt verktyg. Frågan är vad gör man när lådan är på backen, hur byter jag dom där grejerna...går det inte göra utifrån som en del säger?

Tusen tack på förhand Mvh Kim

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Hej Kim,

Vanligt fenomen på manuella växellådor på e39:or, inget farligt, men dock irriterande, och lådan måste ner för att byta dessa fjädrar.

Ska kolla på min andra dator, har för mig att jag hade en utförlig manual till just detta problemet..

Vad fick du ge för bilen om man får vara lite nyfiken?

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
ha
12
hangman88
BMW 320d Touring - 04
Hej! Tack för svar!

Åkte till en av dom kändaste bmw experterna i sverige med bilen, som endast har verkstad för just bmw, han hade gjort detta jobb väldigt många gånger. Och det har hänt att det hjälper med ny olja om den aldrig är bytt, då det kommer in skit mellan glidkolven som kärvar, den är i stål och växellådan är i aluminium och tolleranserna väldigt små.

Vi ska prova spola och byta olja först, kostade nästan ingenting, Annars så får han renovera den. Och det gick göra på plats han visade öppningarna baktill på lådan, Har man rätt verktyg och gjort det några gånger är det ganska lätt sa han.

bilen är en 2003 en av dom sista, extremt fint skick, har aldrig sett en så fin e39 man kan tro ärligt den är helt ny, och jag är kräsen! Har tittat på 4-5 st e46 och e39 innan denna som var "fina" på bild men totalt slut kaross och inredningmässigt.

Denna är svensksåld, fullutrustad förutom navi och taklucka. 3 ägare, ROSTFRI, djurfri och rökfri. helt nya michelin pilot sport (12 000 kr) och helt nya hangcook vinterdäck på bmw orginal 16 tum ca 8500 däck.

Jag betalade 50 000 kr för denna bil i totalaste nyskick. Går ej jämföra med någon, därför jag blev så jävla besviken på växelspaken, men det ska fixas snarast, för bilen är värd det, och jag har pengarna.

Mvh Kim

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Det var ju inte så farligt som det lätt, trodde du bet närmare 100.000:- så 50.000:- för en i mint är ju inte mycket att gnälla över, snarare tvärtom.. mycket bil för nästan ingen peng..
Lycka till och många glada mil med din e39:a
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
glömde fråga dig, till vem du åkte kan vara bra att veta om det skulle vara något i framtiden och du verkar vara glad
Tjena!

Anders Motor i Motala, en bmw legend som driver sin firma här, det han inte kan är inte värt och kunna eller veta.

Tack jo 50 kanske var helt okej, men dom står inte så mycket högre, dom andra som vill ha mer kommer inte få det, då köper dom mesta hellre e90 eller e60 dom börjar komma runt 70 fina nu.

Skulle verkligen uppskatta den där utförliga beskrivningen du ev hade på din andra dator, du får gärna skicka den till min mail. kimhangman@hotmail.com om du hittar den!

Tack på förhand.

Kommer ladda upp bilder så småningom.

Mvh Kim

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Hej Kim,

Har skickat PM till dig.

Hej! Lite uppdatering!

Beställde renoveringssats för lådan, nya stift uppgradering med plasthölje så det aldrig kan kärva igen, kostade 700 kr på bmw, för 3 stift kompletta.

Arbetet enligt autodata var 2.45 timme och ta ner, och sätta dit lådan igen, En normal verkstad har 750 ink moms, alltså 2000 kr vitt bara ner och upp med lådan. Så tar jag lådan när den är lös, åker med den till bmw experten, låter honom byta stiften då man behöver special verktyg. Sen tillbaka till verkstan montera upp lådan igen. Kommer alltså kosta 3000 kr totalt med delar och jobb, tråkiga pengar på en sån larvig grej men men.

Tack för hjälpen!!

Ah ännu en fullutrustad bil som saknar navi "tacklucka"... De är rätt vanliga dessa fullutrustade E39:or, helt klart...
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

+1 på Dawwes inlägg :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.