AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.301

Airbag E61, Restraint system faulty. Byta Styrdon?

Hej.

Har fått detta felmeddelande från ingenstans. Haft inne bilen på felsökning för detta.
Enl Englunds i Luleå så får dem inte kontakt med styrdonet vilket gör att dom kan gå vidare. Vilket leder till att dem vill byta ut detta till en kostnad av 5100:- men kan inte garantera att problemen är slut där. Student plånboken känner väl att just denna punkt inte var allt för rolig.

Har även kollat på begagnat alt, men då skall det väl kodas för just min bil och hamnar på ungefär samma pengar som ett nytt styrdon.

Någon som har erfarnhet av samma problem? Hur har ni gått tillväga?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det lät dyrt! Beg modul borde inte vara så dyrt. Kommer du neråt i landet nångång kanske ja kan hjälpa koda.

Hur reagerar bilen då du kopplat ur batteriet "-" pol en stund?
Kollat runt på bildelsbasen, laga etc. Runt 2-3000:- får man slänga upp. Sedan skall det kodas vilket är ytligare 2000:-. Har inte provat batteriet. Skall göra det och återkomma!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Annars sitter det en liten jordkabel som tillhör airbag/bältesfunktionerna i motorutrymmet.. Den är lite svår att se men den sitter efter kabelstammen som går vid nödstartarkontakten. En liten svart kabel med ett kontaktstycke skall det finnas. Det kanske kan vara den kabeln/kontakten som tjärvar.

Jag själv ryckte den en gång bara för att se vad som hände :P Haha.. Fick upp samma meddelande som du, pluggade tillbaka och tog bort felkoden med min kodar-pc :)
Minuspolen hjälpte inte heller. Just hämtat bilen på Englunds här i Luleå. 5100:- för byte av styrdorn under mittkonsol så var problemet löst
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Står de på papperet ja ;)

Kollade du den lilla kabeln också?
vilket styrdon är det?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Måste bli ABG
Kollade lille kabeln också. Den var intakt. Jadå vad kan det ha hetat? Satt under mittkonsollen iallafall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.