AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.707

Blir E91 320xdrive spårig med 245 breda däck bak?

cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Är mucket nöjd med 320xd med Power Kit nu när den fyrhjulsjusterad. Tyckte dock att den var lite svajig när man tryckte lite med vinterhjulen som endast är 16". Tänkte därför ta sommarfälgarna (model 285) som är 17" och låta dessa bli vinterhjul istället.

Letar därför efter M-sport fälgar (M Dubbeleker M 194) som är 17". Funderar dock på om det är någon risk att det blir för brett bak med 245 mm (fälgen är då 8,5"). Har någon erfarenhet vad som är lämpligt till en 320xd? Den har ju tämligen bra handling men är ju samtidigt inget fartmonster... Tycker det verka vara overkill i nuläget att gå till 18" men man vet ju aldrig. :)

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
För M Dubbeleker M 194 (17" M-sport fälgarna) gäller 225/45-17 fram och 255/40-17.
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Är medveten om att det är bredare bak som Chris87 påpekar. Nån BMW återförsäljare sa att köper man nytt kan man köpa samma bredd bak (om man nu bara vill ha 8" eller 225mm). De kan dock inte säga hur bilen kommer bete sig. Är nöjd med 225 som jag har nu (Continental däck, RFT) och vill inte att det blir spårigt. Har dock inte tänkt köpa nytt utan begagnat och då verkar ju det vanliga vara 225 fram och 245 bak. Har någon detta på en E91 xdrive?

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tänk på att det kan bli knas om rullomkretsen skiljer sig mellan fram- och bakdäcken mht fyrhjulsdriften...

Vad är det för vinterdäck?
Dubbfria "nordiska" vinterdäck kan lätt bli lite mjuka i gummit eftersom de är optimerade för just bra vintergrepp på is och snö.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Jag kör M Sternspeische 193 Ferricgrey 18" med 225/40-18 fram och 255/35-18 bak. Inga som helst problem med spårning. Däcken är Michelin Pilot Sport 2 ZP, alltså RFT-däck.

Vad beträffande skillnad på däckdimension fram/bak och eventuellt skadlighet för xdrive så mejlade jag till BMW centralt och frågade om just detta innan jag köpte mina nya sommarhjul. Har nu svart på vitt från dem att det inte är några problem att köra olika dimension fram/bak.

/Hans Olof

Hans Olof

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hoppe, om man som du har extremt liten skillnad i rullomkrets så blir det inga problem med olika dimensioner ( mellan din fram och bakaxel skiljer det bara 0,2 % enligt en snabb uträkning).

Men om man väljer dimensioner som ger större skillnad (5%+) i rullomkrets kan läget bli annorlunda.

Det hänger alltså inte direkt samman med olika dimensioner så länge rullomkretsen blir relativt lika så BMWs svar att olika dimensioner fungerar är korrekt, men det betyder inte att man kan mixa hur som helst.

Hoppe
E91 320d Xdrive -12
@Grelle. Naturligtvis är det som du säger. Jag var otydlig. Det jag menade var att det spelar ingen roll om man håller sig inom det BMW rekommenderar.

Hans Olof

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.