AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
21.139

Vilka köper 1-serien?

Sida 1 av 3
in
14
inputgain
118d M-sport -14

Vilka skulle ni säga är den"typiska" köparen av 1-serien?

Jag är 35, bilen kommer bli min enda bil och det är bara jag och ibland min dotter på 3 år som åker i den. Är sugen på en 118d, gärna M-sport. Vill inte att den ska signalera alltför mycket ålderskris :)
Bra fråga, 34 år, singel här :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Varför skulle det signalera ålderskris?

Jag trodde Golf-klassen var den populäraste biltypen i Europa och inte signalerade något särskilt alls.

Varför dimensionera bilen efter utrymmen man behöver 1 gång om året. Den devisen gick jag efter när jag bytte från 3 till 1-serie.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Den typiska köparen är någon som uppskattar körglädje... Gäller särskilt E87
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skulle inte jag säga att den typiska köparen är, utan den är nog mer folk som inte behöver stora utrymmen och är ekonomisk att ta en ifrån punk A till punkt B.
Vill man ha en 1-serie som man prioriterar nöje framöver nytta så köper man en 135.

Jag skulle egentligen köpa en e92 men kom över min av en ren slump. Ångrar inte det även fast e92 är klart mycket snyggare.
Vi ska framöver byta ut den andra bilen i mot en touring så 1:an kommer gå som pendlingsbil som den redan gör idag i försej.
Jag valde en e82 då jag tycker dom ser helt klart bäst ut. Men smaken är ju som baken som man brukar kalla det :-)

Tycker du ska köpa en 1:a om du inte behöver mer utrymme.
1-serien togs väl fram från början för att attrahera bland annat yngre köpare så jag kan absolut inte se någon koppling till ålderskris där inte.

/Anders
in
14
inputgain
118d M-sport -14
Tack, för svar.

Hur skulle ni vilja säga att fördelningen mellan män och kvinnor är? Utgår från att det är mest män som skriver här, men läser också då och då att någon ska "köpa en 1-serie till frugan".
Vill du ha en 1-serie köp en och strunta i vad andra tycker. Vad spelar det för roll med könsfördelningen på förarna?
Vad har fördelningen mellan män och kvinnor med saken att göra? Köp det du vill ha och skit i vad andra tycker!
in
14
inputgain
118d M-sport -14
Vad kan jag säga, jag är nyfiken! :)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag håller med hallongrotta och Chris87: Köp det du själv vill ha och skit i vad andra tycker.

"35 år, singel med en dotter". Låter väl som den typiska 1-serie-köparen? Jag är 39, singel. Jag tror knappt ens BMW-Sverige kan svara på könsfördelningen på olika bilar.

Bor du i storstad så är du väl ännu mer typisk 1-serieköpare? Den är lättparkerad, lättmanövrerad i alla sura vägbyggen och vägomläggningar och är galet rolig även på motorväg. Det är en sån bil som din dotter kommer att komma ihåg den dagen hon tar körkort "pappa hade en BMW när jag var liten den var asrolig".
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
"Vilka köper 1-serien?"

-Rika gamla storstads-tanter som gillar små blå bilar.
sg
77
sg
340i xDrive -16
Jag köpte min för att jag ville ha en bil som för den oinvigde ser ut som en golf men går som en rs4 eller porsche. Jag är i samma ålder som du är, vi har tre barn och en familjekombi så det här är vår "andrabil".
Visa användare
17
LillaBlå
120d -08
Hmmm... undra om jag går under groggyfroggys benämning "rik gammal storstadstant som gillar små blå bilar." Även om jag hellre ser mig som en ung, fräsch babe... LOL

Jag är 36 år utan barn som bor ensam. Köpte min 120d e81 för att ha en snygg , kul o snål pendlarbil. Jag har aldrig tyckt att han är för liten och pga det vilja ha en större bil. Fäller man baksätena så går det in rätt mycket prylar den lilla bilen och får det inte plats i bilen så är det bara att hänga på ett släp. Kan inte bli mycket bättre även om jag inte skulle bli ledsen av en lite större motor under huven.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Vi köpte vår 130 som en andrabil. BMW var givet då man är BMW älskare. Lite mer körglädje än en framhjulsdriven Golf. Att det blev en 130 var för att det ska vara extra roligt för mig att få köra bilen ibland, som hustrun normalt kör. För henne var det viktigast med AUX uttag och att den var alpinvit :)

Det var en bra kompromiss istället för en M bil som man idag kan köpa skapligt billigt men som har minst 2-3 ggr så höga ägandekostnader, jag var sugen på E92 M3 också med 4 dörrar.
Vi kör bara 700 mil med vår andrabil, så en diesel var aldrig aktuellt.
Det går om du vill, har en 3-dörrars 1-serie med två barnstolar i ibland. Det blir trångt men man är ändå lycklig!
Jag är 36 och min sambo 33, vi ville ha en liten snygg bil som drog lite bränsle men ändå var rolig att köra. Det blev en vit 118D från 2012.

Jag tycker det handlar mer om behov och intresse snarare än ålder. Varför köpa en stor bil när man inte behöver det?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Blev själv 1-serie ägare igår (förvånade mig själv lite där).

Visst kanske det finns vissa egenskaper hos 1-serie ägarna som är lite mer förekommande andra - men tror det är ganska spritt ändåså.

I mitt fall var inte en 1-serie inte ett alternativ från början.
Jag var ute efter en nyare bil för att ersätta de gamla E34-trotjänarna.
E92 var väl högst på listan, men även Z3/Z4 Coupe fanns med i tankarna. Ok, F32 liggr högst på listan - men det är inte realistiskt. Äldre lite kraftfullare modeller (tex E46 330i Coupe eller M3) hade jag gärna köpt - men försäkringspremierna omöjliggör det (här i Malmö måste du kalkylera med att din bil blir stulen/vandaliserad/uppbränd/repad minst en gång om året samt två maffiga stenskott i rutan per vintersäsong).

Kravställningen var
- en BMW :-)
- max 10k mil, 2006 eller nyare, max 120k SEK
- ingen Touring
- bensin
- inte massa onödigt lullull (bara lite lagom extra)
- gärna 10kg/hk eller bättre

Det som dök upp på dessa kriterier var 1-serie bilar. Och med detta så tänkte jag igenom vad jag egentligen behövde en större 3-serie eller 5-serie till och kom fram till att det skulle fungera lika bra med en 1-serie. Dessutom så tyckte jag att 3- och 5-serie var så vansinnigt vanliga, så det skulle vara kul att bryta av med en anings ovanligare 1-serie (fast jag tycker de börjar bli ganska vanliga de också).

Dessutom har jag börjat uppskatta 1-serien designen mer och mer den senaste tiden.

Iallafall så blev det en E87 120i -06 (med N46-motorn) i färgen Sparkling Graphite Metallic. Det som gjorde att jag bestämde mig var att den dessutom hade M Sports Package (vet inte riktigt vad som ingår där men fick iallafall "M Double Spoke 207" fälgar, sportsäten, "M Sports Suspension", "M Leather Steering Wheel" och "M Aerodynamics Package").

Jisses, vad rolig den är att köra! Om det är tack vare "M Sports Suspension" eller inte, vet jag ej. Men riktigt rolig att köra är den iallafall. Och motorn räcker till (visst vill man alltid ha mer men det räcker till det mesta).
jag köpte en 1-serie pga körglädjen men tyvärr räckte pengarna bara till en 116då.. styrningen är perfekt och utrymmena är lagom för mig.. är kanonnöjd
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
25, man med sambo. Inga barn.

Känner mig träffad :(

Men vilken bil! Släng på en takbox och skidsemester är inga problem..
Funderat på en större, men varför? Fälla baksäterna och det går att få in en hel del. Behöver man en större bil går det alltid att byta med föräldrar eller hyra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.