AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.178

Skorrande missljud 540 E39, AC-pumpen?

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Efter att jag hade bilen inne på verkstad för byte av kylen till automatlådan har bilen emellanåt börjat ge ifrån sig ett skorrande missljud när man står på tomgång, iaf hörs det bara då. Trodde det hade och göra med att fläktbladen gick emot nåt eller liknande men så enkelt verkar det inte vara.

Det börjar "rattla" eller "rassla", hur man nu ska beskriva det nånstans i framänden. Låter värst utifrån såklart. Försvinner om man ger lite gas så varvet bara går upp till strax över 1000.
Men vid en närmare snabbkoll nu verkar det ha med AC-pumpen att göra. Det är ganska svårt att urskilja var ljudet kommer ifrån men det känns som nånstans längst fram på passagerarsidan. Om jag slår av AC'n så tystnar det efter ett par sekunder, sen är det lugnt. Slår jag till den brukar det komma tillbaka.

Är det någon som har en aning om vad som kan vara fel? AC'n kyler och verkar funka i övrigt, än så länge iaf.
Har ljudupptagning på mobilen jag kan försöka ladda upp om någon vill ha förklarat hur det låter.

Tacksam för svar!
Har samma symptom på min och det är AC-kompressorn som håller på att ge upp. Sätt örat mot en skruvmejsel, mot kompressorn när den är igång så hör du tydligt missljuden inifrån den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.