AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.569

Webasto till min BMW 120d E88 2010-08

Ro
4
Rolle1
120d E88 2010-08
Hej!
Undrar om någon kan tala om för mig vilken typ av Webasto värmare som ska installeras till min BMW?
När man ringer till Webasto så har de ingen information att ge. BMW har en Webasto original som de verkar ha ensamrätt på, hur ska man kunna få reda på vilken modell det är?
Ska man lämna in den på BMW så vill de ha 30000: - för kalaset, då är den monterad och klar.
Hade för avsikt att köpa den i Tyskland och sen installera den här i Sverige.

Tackar för hjälpen
Je
19
Jeans
E36 banbil
Tyvärr är nog BMW enda alternativet :(
Webasto släpper inte värmaren till eftermarknaden.
Jag har inte hundrakoll på eberspächer men jag tror inte att de har något heller.
Ro
4
Rolle1
120d E88 2010-08
OK man tackar för svaret.
Men vad jag har hört så installerar de Webasto Typ C i BMW 320d, det är ju samma motor så det skulle väll vara möjligt att göra det i 120d?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hade jag haft en 2010:a hade jag ju inte tvekat på att köpa original. Min är en 09:a och jag hade inte tvekat där heller.

30 000 är väl inte så gräsligt för en webasto. Det är klart att det är mycket pengar men jämför med vad det kostar att hyra ett varmgarage - det kostar ju 30 000 kr/år. Där jag bor kostar i alla fall ett garage 2000 kr/mån och uppåt.

En Webasto gör ju dessutom bilen mer värd - och det gör inte ett garage.

ca
36
cassidy
120dx -13
Dieselvärmare på 1-serien har tagits upp i flera andra trådar, bl a den här Länk

Det min efterforskning gav var att det inte erbjuds inte av BMW och eftermontering gör att garantierna inte gäller. Men du har alltså fått svar av BMW att de erbjuder det?
Ro
4
Rolle1
120d E88 2010-08
BMW har ett artikel nummer till att installera en Webasto på 1 serien, har ringt och kollat så det stämmer, men frågan är vilken typ de har använt sig av. Garantin gäller om du installerar en motorvärmare lika mycket som om du skulle installera en vanlig kupévärmare som du matar med 230V för att värma motorn och kupén.

Varför skulle det vara någon skillnad, du gör ju trots allt ett ingrep, oavsett vad dun installerar.
ca
36
cassidy
120dx -13
Jag menar inte alls att det finns en logik i de svar jag fick när jag hörde mig för, tvärtom så tyckte jag då att det var helt galet. :)

Intressant dock att du får andra svar nu än vad jag fick för 2 år sen.
Åh en dieselvärmare hade varit trevligt! Synd att det verkar vara så himla dyrt bara. Och att det eventuellt då inte ens går att stoppa i 1-serien.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Varför skulle det inte gå att få i en 1-serie? TS har ju fått ett pris av Bmw. Även jag fick frågan när jag köpte min bil.
ca
36
cassidy
120dx -13
Om du söker efter andra trådar om dieselvärmare till E87 här på forumet så finns mer information.
Jag frågade 3st handlare när jag köpte min E87 för knappt 3 år sen, svaret jag fick då (från alla 3) var att

1. nej det finns inte som option på E87 vid nyköp
2. nej vi erbjuder inte eftermontering
3. om du eftermonterar i alla fall (på annan verkstad) så slutar motorgarantierna att gälla

Argument som att det går att montera på andra modeller med samma motor föll platt (det är uppenbarligen fullt tekniskt möjligt avseende utrymme mm att eftermontera exakt samma värmare som BMW själv erbjuder till andra modeller). Ett svar från en handlare var att "BMW Tyskland anser inte att det finns en marknad för dieselvärmare i en så liten bil som 1-serien". Efter de svaren plus diverse andra trådar så gav jag upp.

Det var min erfarenhet av att nysta i frågan, TS har fått andra svar och det är ju bara att gratulera. :)
Ro
4
Rolle1
120d E88 2010-08
Hej om det var för tre år sen som du ringde så tror jag att det har förändrats en hel del.
Ring i dag så ska du se att det har förändrats en hel del på marknaden.
Du kan ju ringa till Knippbadens bil i Norrköping så kommer du att få andra svar tror jag,
Hoppas att det blir samma svar som jag fick bara.
Sen så kan de som vill ringa till KG bil så får ni veta varför BMW endast kan leverera en Webasto
till de nyare bilarna och inte Webasto, det har med elektroniken att göra.
Mvh: Rolle1

Rq
ca
36
cassidy
120dx -13
Jag har egentligen skrotat den idén själv, mina förutsättningar har förändrats en del (typ elstolpe både hemma och på jobbet) plus att jag sannolikt byter bil inom ett år så jag har nog svårt att räkna hem den kostnaden.

Vilket pris har du fått från Knippbadens bil om jag får fråga?
Vad räknas som "nyare bilarna" i ditt svar ovan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.