AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
11.682

Auto stable Motoroptimering, nån som vet om det är sant?

Nån som har en 325iA och har lämnat bilen för s.k motoroptimering?
Kolla länken, tycker det verkar prisvärt men frågan är om det är sant.

Länk

pallar automat lådan att gå från 218hk till vad dom påstår 239hk och 275Nm?

Fan vad dyrt det är. Fortsätter beställa från www.superchips.co.uk till halva priset.
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Jag är fortfarande lite kritisk mot optimeringar, om det funkar mm, fast lite nyfiken blev jag allt får jag erkänna. Sidan är ju seriös och det verkar ju som att dom vet vad dom gör. Någon på forumet som lämnat in bilen där?
be
81
beemer530
320D - 2011
Klart motoroptimeringar fungerar, annars skulle ingen göra det.

3M
718
3MW
E36 Ti
Ja det funkar,

Har själv kört med optimering på en 325i 218hk och det vart skillnad.
Kanske inte WOW men det märktes.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är klart att motoroptimeringar funkar - annars skulle som sagt ingen göra det.

Själv skulle jag dock aldrig installera något annat än BMW:s egna grejer i en bil på grund av försäkrings- och besiktningsskäl. De brukar ju göra ca 10% på effekten och då behåller man alla garantier. Ville jag ha mer effektökning än så så hade jag enklare bytt bil. Men det är min åsikt och den behöver ingen annan ha. BMW:s egna motortrimningar kostar ju i runda slängar dubbelt eller 3 ggr så mycket som det du länkar till, beroende på om du har manuell eller automat.

Jag tror för övrigt inte att automatlådan tar så mycket stryk av en effekt-ökning på 21 hkr från 218 till 239 eftersom effektökningen inte är så stor.

För övrigt håller jag med om att jag också blir lite smånyfiken på andra grejer, eftersom de är så mycket billigare.
Såja, då va det klart. Körde min 325IA till Eskilstuna för optimering. Känner ingen större skillnad när det gäller HK, men fick ner toppen på vridmomentkurvan till 2800 RPM och den svarar betydligt snabbare på gasen. Är nöjd med resultatet. Bilen blev betydligt trevligare att köra och man behöver inte varva så förbannat för att det ska hända nå´t.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Gasselurra;

Du ska alltid be om ett bänkpapper så du får svart på vitt om hur mycke effekt mappningen gav.

I vissa fall får man inga extra hk alls utan att de ändrar bara effektkurvan till att bli mjukare med mindre peak, vilket är mer gubbtrim i mina ögon..

TMC i Eskilstuna har nya lokaler med dynomätning som du skulle åka till med din bil.

De tar ca 1000:- för detta.
Tack för tipset Beolab, det får nog bli en tur till dom under sommaren.
Kan faktiskt va kul att få det på papper och om det inte stämmer kan man ju alltid svänga förbi autostable när man ändå är där, och gnälla lite. Inte för jag vet om det hjälper, om dom inte håller vad dom lovar.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Kanon!

Ring Charlie på TMC Eskilstuna: 070-888 65 11

Alltid lika kul på just sugmotorer om de bara har lyft huven slängt in en mild mjukvara med lite höjd tändning som normalt endast ger 3 hk och sedan slagit igen den och ringt till kunden och sagt att den är klar att hämta efter 1 timme och 6000-7000:- senare.

Jag var i kontakt med just AutoStable då de hävdar att de kan få ut 377 hk ur en M3 E46 vilket skulle vara nytt rekord med endast ett chipp.

Har nu i 2 år mailat dom för att få se ett dynopapper vilket dom inte kan få fram då deras effekt likt 98% av de andra chiptuningfirmorna i sverige endast är framräknadecteoretiskt via en enklare grafräknare.

Man kan förenklat ta din bils nuvarande effekt på en sugmotor multiplicera det med 7%-10% och på en turbodiesel 15-20% samt en bensinturbo ca 30-40% i effektökning. Det är en standard som genomsyrar de flesta.

Jag åker endast till firmor med mina bilar där utan krussiduller får en bänkning på bilen org. Och sedan en bänkning efter optimering. Du får svart på vitt helt enkelt.

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Kan tillägga att om man ska optimera en BMW med sugmotor som har Vanos / Dubbel Vanos = variabel kamfasning av ventilltiderna), så ska man välja en firma där deras programvara även går in och ändrar just kamfasningen då kan det bli många fler hästkrafter, men jag har bara hittat 4 st företag i världen som ändrar just detta.

Det är Evolve Automotive i England Länk
ESS i Norge: Länk
Turner Motorsport i USA Länk
Samt Hamann Motorsport i Tyskland Länk

Inga andra gör detta i en färdig programvara om du inte lämnar in den på mappning som brukar ligga på ca 10.000:-

TMC Eskilstuna, Turbo Center, PPC mfl seriösa kan utföra detta, men det har ingen färdig mjukvara så det blir många timmar vid dynon = Dyrt..

Så vill man få ut ca 20+ hk rena hästkrafter är det Vanos justering / timing för tändning / bränsle som gäller...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.