|
|
|
|---|---|
| Hej står att filtret ska dra med moment är så verkligen så viktigt=? Gäller en 330 e90 | |
|
Man får in en känsla när man gjort det några gånger... Men för mej kostade det en avdragen plugg... Man drar försiktigt tills det tar stop sen ska man dra så kopparbrickan trycks till... Kanske 1/8 -dels varv eller så. Jonas |
|
| azkikr: Är det kopparbricka på filtret? | |
|
Det sitter en o-ring på locket till filtret. Har själv aldrig använt momentnyckel men dra åt försiktigt då locket är av plast. Jag har dock en 330 D så jag kan inte svära på att det är lika på din bil. |
|
|
Har för mej att det står 25Nm på locket till oljefiltret. Utan moment nyckel är det ungefär att dra tills det tar stopp,dvs när locket sluter mot filterburken så ska man inte dra något mer ! 25Nm på denna stora gängdiameter är inte mycket och en momentnyckel som är inställd löser i praktiken ut direkt locket sluter mot burken. Naturligtvis känsla i det hela,men väldigt lätt att överdra ( vanligaste felen utan momentnyckel oavsett bult/mutter förband ). Se till att nya o-ringen för locket har en liten mängd ny olja på sej så går själva iskruvningen av locket lättare. |
|
|
Smörj in oringen innan den träs på sen ta lite olja på fingret på gängorna, sen brukar jag börja med att dra det för hand. för att sedan kör med verktyget. Det är som att vrida en vattenkran, man drar tills det är tät det är ingen som ska tokdras eller gängpressas, packningen gör att det är tätt. |
|
| Ops... Jag menade pluggen i tråget... | |
| Enklaste sätt att gora det utan moment nyckel, är att markera placering på oljefilter med en penna eller tejp innan du tar lös den. Sedan skruva in den tills sträcket /tejp hamnar i rätt linje. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.