|
|
|
|---|---|
|
Hej! Sedan jag köpte min M5 -99a så har den gått betydligt mycket sämmre när den är varm, när den är nystartad på tex morgonen så går den precis som de ska göra. Däremot när man kört ett par minuter (säg ca 10 minuter) så går den betydligt mycket sämre. När den är varm så händer det inte särskilt mycket innan 4500 varv utan, känns verkligen inte som någon 400 hästars bil då, känns som att man tappar säkert 150 hästar. Har fått ett papper med felkoder och det var följande: 8 Kamaxelpositionsgivare (rad 2) inlopp Avbrott/kortslutning 2A Körhastighetssignal Avbrott/ingen signal AA Sekundärluftsystem. För liten genommatning (rad1+ rad2) 6A Bromsljuskontaktsignal För stor värde 69 Kylmedelstemperatur Temperaturhöjning ej rimlig B8 Kamaxelinställning (rad 1), inlopp Börvärde ej uppnått. Detta var felkoderna jag fick på verkstad med Bosch dator. Testade även koppla upp den mot en dator hos en betydligt mindre firma. Den varnade för fel på luftmassemätare och 5 okända fel. Jag gissar på att det är 2 nya kamaxelgivare jag behöver men tänkte om det var någon som tror någonting annat och kanske har tips på hur jag kan utesluta något av felen. Har någon länk till kamaxelgivare för bra pris får de gärna länka, BMW ville ha 1400kr st. Tack på förhand. | |
|
Snabb sökning gav bara resultat i USA: Länk --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Jag tror dock mer på LMM fel. Är ju rätt vanligt dessutom. Under 400kr/st i England: Länk --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Finns det några sätt att kolla om det är kamaxelgivare eller luftmassemätare och isåfall hur? Nu är det ju inte några stora pengar om man importerar så man skulle kunna byta båda, men självklart bäst om man vet vad som är felet först. | |
| MAF och kamgivare gör du säkrast i att köpa från BMW, om du nu inte vill riskera att behöva köpa två gånger...Den billiga MAF det länkas till skulle jag undvika, finns de som testat liknande o de fungerade inget vidare tydligen... | |
| Har du raderat alla koder för att se vilka som kommer tillbaka? | |
|
På vilker sätt brukar de billiga kamaxelgivarna krångla? Jag har provat byta luftmassemätare idag för en bekant hade fått 2 stycken som han fick med sin, dessa skulle tydligen vara fungerande. Det gjorde iallafall ingen skillnad. Det som var jävligt märkligt var att idag för första gången sen jag köpte bilen (3 veckor sedan) så började den gå bra. Den gick som vanligt bra de första 10 minuterna efter det gick den dåligt igen som den alltid gör. Men sen efter ca 35 minuter gick den plötsligt som den ska och gjorde de följande halvtimmen, sen helt plötsligt gick den dåligt igen. Det gör ju saken ännu konstigare att den en dag helt plötsligt går bra, jag blir inte klok av detta... Ja, jag har raderat felkoderna och de ovanstående har kommit tillbaka. |
|
|
Att den går dåligt vid varmstart tyder på givarfel, yttrar sig oftast på det sättet. Min M5a betedde sig på samma sätt och fick felkoder på allt möjligt bland annat kamaxelgivare, bytte givaren och den gick som den skulle igen. Relativt billigt och relativt enkelt att byta, speciellt på insugskammarna. |
|
| Tycker det låter som lite för mycket felkoder det ena löser ut det andra, kör en stund och se vilka som återkommer. | |
| Nu har jag beställt 2 nya givare det blev bmw original för 1450kr styck. | |
|
Hej! Nu är kamaxelgivarna bytta (på insugssidan) och nu går bilen som den ska igen, tack för hjälpen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.