|
|
|
|---|---|
| Hej!Jag har en E46 320i limo-03.Fick köpa ett nytt batteri i Slutet av Juli,men nu i Fredas,ville den inte starta,eftersom det inte fanns tillräckligt med ström till startmotorn.Bytte batteri,och for å fick bilen testad om det kunde vara generatorproblem,men den laddar 13.8v 80 ah på tomgång.Vad är det som drar ur batteriet??Ska tilläggas att det finns avtagbart drag på bilen,så jag misstänker släpvagnskontakten.Nån som har nån annan teori?Mvh/Henrik! | |
|
Hur ser dina resor ut ??? Flera stycken korta varje dag ? Eller långa resor ? Om du har bara korta resor hinner inte generatorn ladda batteriet tillräckligt , har du då också en bra stereo med slutsteg till det så är urladdning ett faktum. För att ladda upp det som bilen drar i startögonblicket kanske du måste köra flera mil i ett sträck. |
|
|
Ett nytt batteri sen i juni med en generator på 13,8 volt ska inte laddas ut pga korta resor. Jag gör bara korta resor å andra sidan så laddar jag mina batteriet 2ggr per år. Kolla med en multimeter om det är något som drar tjuvström. |
|
|
Det är amperen du måste ha utöver volten.. Räkna på vad startmotorn tar i startögonblicket och hur mycket resterande el tar. Du kanske bara laddar 2ampere utöver vad resten tar..(obs..detta bara exempel) Åker du bara 5km så hinner inte bilen ladda något nämnvärt och då laddas batteriet ur. Och så har du larm som går när bilen är avstängd. Min bil var mer fulladdad när jag pendlade 6mil enkel resa än när frugan tog den till stan 1mil bort ...fullt naturligt. Har man då fullt ös på fläkten och en sjujäkla stereo med slutsteg då laddas batteriet ur ännu mer på korta sträckor. Nu har jag inte sagt att det är så i TS fall men det kan vara en bidragande orsak. |
|
| Hur länge anser du att man kan köra innan det laddas ur? | |
| med den körprofilen .. | |
|
Jag vet ej då jag inget har att räkna på ... Men teoretiskt fungerar det som jag skrev..men jag har inga värden och det var längesedan jag räknade på sådant. Själv spelade jag slut på mitt batteri under en förmiddag tillräckligt för att bumsen inte ville starta mer. Där var det inte så svårt då slutsteget drar mellan 15-25 ampere på 1timma. |
|
|
Slutsteg, kanske inte så konstigt det tillhör ju inte direkt standardutrustningen. Det drar ju en hel del. |
|
|
En nyare bil drar mycket el jämfört med en gammal bil. En gammal volvo 142 har kanske bara en generator som laddar 35ampere och dom nyare bilarna har 120ampere. Det jag menade är att med all utrustning som startar med bilen så blir det inte jättemycket över till uppladdning och åker man då korta sträckor hinner det inte laddas. Hur mycket bmw drar det vet jag inte men det finns nog fakta här i forumet. |
|
| Om du misstänker draget, dra säkringen till den för att se om det hjälper. | |
| delorian:ska prova å ta ur säkringen för släpvagnskontakten. | |
| Mät strömmen och sen dra den då ser du om den sjunker. | |
| Tack för tipset ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.