AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.797

e34 högt hc värde, hjälper e85?

Visa användare
20
ferm93
520i e34 -95
525i e34 -94
bilen är en e34 525i -94 som jag har problem med att den inte går lika piggt som den ska. och då blev hc värdet på tomgång för högt. hjälper e85 eller liknande på just hc halten?

ska självklart laga felet men behöver få den besiktigad så jag kan åka till en kompis och felsöka den:)
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Tror tyvärr inte det , det är väl redan E85 i bensinen idag ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felsök innan besiktningen...

Hur högt är HC-värdet nu?
Ibland kan E85 få ner HC-värdet lite, men å andra sidan brukar CO-värdet öka...

När servades bilen senast med nya stift och ny olja samt olje- och luftfilter?
Har bilen RÄTT stift?
Hur ser stiften ut?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Mina erfarenheter är att E85 fungerar att få ner CO om den går lite fett.

Om man har problem med högt HC som troligen beror på att den går för magert (t.ex tjuvluft = går magert = ofullständig förbränning = högt HC) förvärrar E85 snarare problemet.
Kolla om du har läkage i insugspackningarna, spraya startgas övver insuget i fästet.
Jag äger en M5 E34 3.8, en av de mer kinkigare modellerna när det kommer till avgasvärden...2005 fick jag nerslag på avgasvärdena på förbesiktningen hos BMW, alla värden var helt åt skogen (CO1 och CO2 var över 1 båda, HC typ 300, Lambda typ 1.06). Frågade BMW Solna vad felet kunde vara...Svar "Förmodligen toppen som är kass"...OK. Frågade om det kunde vara lambdasonden men det trodde de INTE. Nåja. Bytte lambdasonden på chans o besiktigade, utan anmärkning, alla värden var kalas. Mitt recept innan besiktning är att köra bilen ca 3 mil på "mellanvarv", dvs varvtal kring 4000, inte mer, låga växlar (2:an respektive 3:an). Gjorde denna varmkörning innan besiktningen i tisdags, värden blev CO1=0, CO2=0, HC=8, Lambda=1.03). Så lite beroende på hur dina värden ser ut (är de i närheten av gränsvärdena eller helt off?) så kan en varmkörning "på mitt sätt" få katten att "tända o bränna ur sig" då den får jobba under optimala förhållanden...Nej fullgas är INTE optimala förhållanden för katten...Skall även tillägga att jag kör med allt annat än original tändstift. Oavsett så skulle jag råda dig att göra en oljeservice inkl olje och luft filter. Montera nya stift. Varmkör enligt min instruktion, tanka V-Power innan (iaf 30 liter!). Tajma ankomsten till bilprovningen o håll tummarna...
Visa användare
20
ferm93
520i e34 -95
525i e34 -94
tack för svaren!

Bilen är slöare än den ska så det är garanterat därför hc värdet är för högt, men har bytt till ngk tändstift, nytt filter, olja och olje filter. har kollat efter tjuvluft bytt LMM osv

värdena ligger på co 0,5 (0,5) hc 200 (100) co 2500 0,3 (0,3) lambda 1,00 (0,97-1,03

så min fråga är alltså bara: hjälper det att tanka i e85/k-sprit/v-power eller liknande och hur mycket?

Ska försöka varmköra så ordentligt det går på en mil då den är helt obesiktigad nu.

vill besiktiga så jag kan köra och felsöka och veta om det är värt att lägga ner pengar på annat som behöver bytas då det handlar om "andra bilen" :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var värdena före eller efter "servicen"?

Hur såg de gamla stiften ut?
Utseendet på stiften kan ge väldigt bra ledtrådar på vad det är som är fel!

Jag tror inte att du kommer ner under HC100 genom att tanka E85 eller V-power. Dessutom lär CO-värdena öka med E85 och eftersom du redan ligger precis på gränsen med de värdena lär den falera pga det om du mot förmodan får ner HC-värdet...

Kontrollmät lambdasonderna - det gör man enkelt med en voltmätare (multimeter) och en gasbrännare. Det finns bra instruktionsfilmer på t ex Youtube.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
En vanlig bov i dramat har jag haft erfarenhet av att LMM inte ger rätt värden till insprutet. Speciellt om det används ett s.k öppet luftfilter som släpper ifrån sig olja till LMM.

Mvh Jonas B
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Drar den olja?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
20
ferm93
520i e34 -95
525i e34 -94
värdena var före servisen. de gamla stiften var kol svarta har jag för mig, då var termostaten kass också så den gick inte upp i temp riktigt på hela vintern så inte konstigt den inte gick igenom med jätte gamla stift, olja och ljummen motor:p

men bilen går inte som den ska och låter inte lika vasst heller (bakre ljud dämparn bortplockad) så måste väll vara därför värdena är så höga?

den drar lite olja men det är nog bara för att den läcker lite.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.