AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.368

Såg nya bmw 525d polisbil

Sida 4 av 4
Gorban: Senast jag åkte taxi var i september, dock betalade jag inte en spänn, men det brukar jag inte göra:). Jag förstår att du är mer van vid simpla taxis då Göteborg har en märklig mängd sniktaxis. Varför rullar det till exempel Golf Variant? Det är väl inte Grekland?!

Jag har bott i Varberg och Kristianstad förutom Stockholm och på de orterna är det i princip bara stora bilar som rullar som taxi. Med egenheten att i Kristianstad är minibussar som Ford Transit mycket vanliga. På vissa orter rullar en del Renault Megane och Hyundai I40. Jag har för mig jag såg Megane i Jönköping (vem vill betala för att åka en sådan? Går det sitta bakom föraren?

Taxi Stockholm godkänner följande nya bilar:

MB
E200 NGD W212 facelift
E200 NGT W212
E300 BlueTec Hybrid både W212 och S212

Volvo
V70 T4F
S80 T4F
V70 Bi-Fuel

Toyota
Prius
Prius +
Prius Plug-in

VW
Caddy Ecofuel Maxi
Touran Ecofuel

Subaru
Legacy CNG

Som begagnad är följande godkända:

MB E200 NGT W211 (kom 2004, så länge har alltså E-klass funnits som miljöbil)
MB B170 och 180NGT W245
Saab 9-5 BioPower
Volvo V70 2,5 FT och AFV (biogas)
Volvo S80 2,5 FT
VW Passat Ecofuel både B6 och B7
VW T5 Caravelle Ecofuel Lång

Ytterligare några får rulla tills de når 6års ålder, men får inte köpas vare sig som begagnade eller nya:

Ssangyong Rodius 2,7d (mycket ovanlig)
Citroën C5 Bioflex (en i trafik?)
MB Viano 2,2 och 3,0 CDI Lång (ska vara borta till den 30/9-14)
Opel Vectra diesel (en i trafik?)

Taxi Kurir och Taxi 020 godkände till förra året miljödieslar som låg under 120g CO2 som Volvo V70 1,6d Drive och Peugeot 508. De godkänner även Opel Zafira biogas och har haft någon enstaka Saab 9-5 Biopower av den nya modellen. Top Cab godkänner Skoda Superb och BMW 5serie (de var mycket vanliga för 2-3 år sedan idag är 5orna nästan helt försvunna).

Arlanda godkänner endast bilar med max 120g CO2 utsläpp men accpterar dieseldrivna minibussar som har högre CO2 utsläpp än 120g. men tar ut 50kr + 25% moms i straffavgift. Sedan tilldelas bilar köpoäng beroende på C02. Med tillägget att biogasbilar får 85% rabatt och etanolbilar får 65% rabatt. Hybrider får ingen rabatt.

Det är utmärkt att andelen miljöbilar ökar och allra helst biogas. 2004 var andelen taxi som drevs på alternativa bränslen 2 % i dag är andelen 37 %.

Aquilla: Vilken trist inställning till jorden.

Stephan

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Tack för genomgången Stephan. En Ssangyong hade i alla fall inte jag satt mig i :)

Jag tror att utbudet av miljöbilar var sämre för ett par tre år sedan vilket ledde till att en del åkare kände sig tvungna att göra lite udda val. Jag åker till exempel i bland med en kille som kör Skoda Superb manuell. Han beklagar sig alltid och berättar om sin gamla E-klass och hur bra den var.
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
stephan: jag har ingen tråkig inställning till jorden? jag förklarade bara att det är en reklam och marknadstrend att sätta miljöetikett på allt och en hel del barbareri om växthuseffekt dit och smält antarktis dit. åka nya miljöbilar så som elbil kan vi ju resonera hur miljövänligt det lär bli. elen ska ju framställas på ett och ett annat vis till alla dessa bilar, det ska byggas om stationer för "eltankning" gamla mackar måste saneras och rivas..med vadå? när politikerna printat i oss att det är "fel och fult" med fossila bränslen. vad gör vi med alla stora batterier sen i framtiden som driver de nya bilarna, de måste återvinnas och det kräver energi. bygga bilar kommer aldrig vara naturvänligt eller kretsloppsmässigt bra hur man än gör, att bygga nya bilar tar på jordens naturersurser mer än att vi får tanka några fler gånger per år till med våra gamla bilar..dessutom ska man ta ut ockerskatt på lite äldre bilar som t.ex lite äldre 530 och 330D. 6900 kr per år, det är en helt sanslöst summa för äldre dieselbilar ska man va en miljönisse av rang. så är det bara köpa en häst, en cykel eller börja promenara och sälja sin bil..inte tro på politikernas dravel om att åka miljöbil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.