|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
En sak gällande polisfordon som jag ofta undrat är varför det i Sverige finns en regel (?) om att alla polisbilar måste vara stora rejäla bilar, även inne i städer och liknande. Utomlands ser man ju ofta polisen köra även "småbilar". Har aldrig sett det här i Sverige. |
|
|
En anledning är att svenska polisfordon ska fungera i alla roller, dvs både transport, trafikövervakning osv. Många utländska poliskårer har helt olika bilar för de rollerna och vanliga polisbilar används bara för att flytta två st polisers rumpa. Brittiska polisen kör Opel Astra i den rollen och bland annat V70T5 och BMW535d för trafikövervakning och insatser. ------- //Lövet |
|
|
Problemet är när det ska köras människor i baksätet, speciellt om den personen är motsträvig. I det läget är det inte roligt att köra en Focus eller liknande. I UK hämtas omhändertagna ofta av skåpbilar typ Ford Transit och folk åker i burar i skåpet. Då fungerar det att ha Vauxhall Astra som polisbil. Men i Sverige, Tyskland och många andra länder är det Passat eller större som gäller. Samma sak gäller taxi i både Sverige och Tyskland, där enbart snikna bolag godkänner Megane, Focus eller Golf. Polis och taxibilar är bäst som E-klass eller V70. Stephan |
|
| Det måste ha varit länge sedan du åkte taxi Stephan. Utvecklingen går ju mot miljöbilar så nu är det ofta en Skoda eller liknande och dessutom är det manuell låda som gäller i många fall. Man vill gärna drömma sig tillbaka till tider då man fick åka en redig E-klass istället. | |
|
Gorban: Du har inte varit i Stockholm på länge va? :) Taxi Stockholm-bilarna är nästan uteslutande E-klass, V70 och gas-Passat - alla med automatlåda. Fast sist jag var uppe åkte jag i en VW Caddy med manuell låda, vettigaste taxibilen jag någonsin åkt i tror jag. /Masten |
|
|
De stora taxiåkerierna (Sthlm, 020, Kurir) har bara vissa godkända bilar. Vanligast är Passat, E-klass, V70, Prius, Prius kombi. Sällan man åker nåt annat. En och annan Peugeot 508SW kan man hamna i om man åker 020. Friåkarna kan dra runt i vad som helst men dessa bilar ska du aldrig sätta dig i. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Så Stockholmsåkarna tar inte så stor hänsyn till Arlanda som de gör i Uppsala? För att åka på Arlanda krävs nästan nån slags gas-drift eller hybrid, annars hamnar man sist i kön och får vänta i evigheter på körning tillbaka. Fast E-klass kanske finns i en version som är godkänd nu? Hybrid? E300 va? |
| Intressant. Jag håller ju till i Gbg-området och här ser man en hel del märkliga bilar som taxi. E-klass finns knappast längre. | |
|
Vad menar du Verdi? Alla bilar jag räknar upp finns som miljöbil. ------- //Lövet |
|
Terry N |
Lite off topic, E300 Hybrid är en fin kärra, får bra betyg i tester. Har inte tillåtelse att dra släp vilket är synd. (Den får ha dragkrok, men bara för att tex att ha en cykel/hållare på) Kan tänka mig att det är mkt V70 i götet, så var det iaf i början av 90-talet när man var boende på Wieselgrensplatsen.... |
Terry N |
Menade 855, föregångaren till V70... |
|
V70 är i klar majoritet i Göteborg, åtminstone i taxikön på Landvetter :) /Masten |
|
Verdi |
Lövet, Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag var osäker på om E-klass hade någon "miljöbil". OT: Vad är grejen med bilar som har stora dekaler som stolt proklamerar "MILJÖBIL"? Visa hur jävla duktiga de är? För vems skull har de miljöbil? För miljöns eller sin egen image? Äckligt. |
|
E200NGT, nån ny diesel E200CDI? och E300 Hybrid är miljöbilar. Det började väl med kraven på miljöbil på Arlanda misstänker jag. Det var taxistockholm som började med ett stort grönt löv på sina bilar sedan följde alla halvkriminella friåkare efter. ------- //Lövet |
|
| det här milljötjaffset i detta landet kommer leda till svensk finanskris och ingen värlfärd alls....eftersom vi ska va så politiskt korrekta och ha en så fin image utåt i världen. det går inte en timme i vardagen innan man hör eller ser eller känner något som har med miljöpolicy att göra..dessutom har det mer och mer blivit en försäljningstrend, ett reklammärke utåt och ett säljande argument som svenskar köper blint samt blivit lurade av att följa med i strömmen. men en sak är säker, vad sverige och svenskar gör för miljön o samt myndigheter och företag kör för bilar har noll inverkan på världsnaturen i helhet. | |
Verdi |
Lövet, Snåldieslar räknas väl inte på Arlanda? Inte etanol heller va? Har för mig att det är gas eller hybrid som gäller. Lite ironiskt att just Arlanda ska vara så jäkla strikta. Hur mycket släpper inte ett plan till New York eller Bangkok ut? Apropå miljöbilar, vilka räknas som miljöbil nuförtiden? Alltså inte Arlandas regler utan de nya för allmänheten? 120g-gränsen är väl obsolet nu? Inte bara taxibilar som har miljöbilsmärkning. T ex TV4 har svarta V50 och 3-serie kombisar som har stora TV4-loggor samt MILJÖBIL på sidan i rätt stor vit text. Varför då liksom. Ska man tänka att ok, de åker bil men det är iaf en "miljöbil"? |
|
Miljöbilsreglerna är så snåriga att jag inte har en aning. Har åkt väldigt lite diesel på sistone från Arlanda så det kanske stämmer. Arlanda har så hårda miljökrav att de inte kan använda alla sina landningsbanor. Den nya banan man byggde (för i storleksordningen 10 mdr) kan man inte använda annat än vissa tider på dygnet eftersom CO2 kvoterna är så snålt tilltagna. Istället tränger man ner planen på de gamla banorna som har generösare kvoter. Trångt och osäkert med massor av förseningar och samma utsläpp. Visst låter det smart? ------- //Lövet |
|
Verdi |
De borde ju han en kvot för hela flygplatsen. Det där låter ju galet. |
|
Nej det är per landningsbana. Tro mig, min svärfar satt tidigare i ledningen för Arlanda. Vi pratade om det senast för några veckor sedan när jag tog med min dotter på studiebesök i flygledartornet. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Jo, alltså jag tror dig. :) Min kommentar var inte menad att vara ifrågasättande på det sättet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.