AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
11.805

Försäljning privat och drömmar?

Sida 3 av 3
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Håller med, hobbyhandlarna är helt vidriga. Spelar ingen som helst roll vad man skriver, de ringer ändå. Så jag gör som Andreas, kör via mail. Undrar hur folk som kanske bara säljer någon enstaka bil genom livet reagerar över dessa dårar?
Jag hade en Mondeo -00 till salu i våras...Begärt pris 4000 (obesiktigad men i bra "Ford" skick o en del nytt o bytt). Noll intresse i princip...Kom, ursäkta utrycket, några "ziggisar". De tittade, och pratade. Jag hade redan i telefon talat om att lägsta pris var 2300 kronor, detta för en fullt fungerande respektabel Mondeo kombi med drag, med endast två tidigare ägare. De ville ge 1500...Jag säger: priset är 2300...Efter en stund så åker de, skööönt :). Efter det så kontaktar jag diverse "bilhandlare" o talar om att priset är 2300 kr, minns speciellt en som var "intresserad" men spottar ur sig att "Du kan få 1000kr för den max", tack och hej. Nästa nasare var en rätt rolig historia, jag beklagar mig över "ziggisarna" som hade tittat på bilen dagen innan o slänger ur mig att några "ziggisar" kommer INTE få köpa bilen, no matter what. Det är nu det visar sig att killen i luren är just en "ziggis", så det blir "Tack o hej" med en gång*haha*. Det roliga var att den först som kom o kolla på bilen (då det begärdes 4000 kr) var villig att köpa den på studs för begärt pris med pengarna i näven, MEN då jag inte hade fått ägarpapprena än (fick bilen av en bekant som tack så att säg...) så vågade jag inte sälja den, då med tanke på trängselavgifter osv. Efter det kom det två litauer som ville exportera bilen, men nån ID-handling kunde de inte visa...Jo men tjena! Det slutade med att jag gav bort bilen till min bror, som i sin tur sålde den vidare till en dåre som körde den i 4-5 mil med en illrött lysande oljelampa, förmodligen pga att oljan läckt ut antingen vid filtret eller nån packbox...Bilen gick kalas fram tills dåren tog död på den:(.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Det här med att sälja bil kan vara rent skit ibland...
Jag har haft min "nästan nya" BMW 520dAM 2012 till salu på Blocket nu i några veckor....

4 olika personer har ringt. Alla fyra har ENBART varit intresserade av varifrån jag fått tag på avgassystemet och hur man bygger om så att det blir likadant.

Jag har fått tre olika mail.

Snubbe lade ett skambud på 80 000:- under begärt pris och skrev inte mycket mer än så...

Snubbe två letade bil åt sin far (!?!) och bjöd å hans vägnar ett bra pris och lovade en snabb och smidig affär. Efter lite diskussion så accepterade jag priset..... Dagarna gick och han hörde aldrig mer av sig. Hans far hörde heller aldrig av sig.

Snubbe tre skickade ett bud via mail som var något lägre än snubbe nr två. Accepterade även detta budet efter lite fundering........ Men har inte fått svar på det heller.

Alltså vad är det för fel på folk? Jag har haft 27 olika bilar på 14 år. Jag har av dessa inte sålt EN ENDASTE bil via email. Alla som mailar frågar bara efter "sista pris" och slänger ur sig skambud. Trots att jag alltid svarar med trevlig ton och ordentligt skrivna mail så är det bara löst folk som mailar.

Kan även till viss del förstå dom som inte vill ha provkörare. För min del så använder jag min bil varje dag. Om någon således vill komma och titta på bilen så måste jag först åka 3 mil enkel resa till min tvätthall för att tvätta bilen och göra den försäljningsfin. Sen åka hem igen. Resan tar 30+30 minuter och tvätten tar ca 30-60 minuter beroende på hur smutsig den är. Det är alltså två timmar av min tid som går åt. Plus "visningstiden".

Hade en man här som var och kikade på min fina 325dM som var chippad (ca 290hk). Han kom med sina två tonårssöner och kikade lite innan dom ville ut och provköra. Jag insisterade på att åka med vilket gjorde av sönerna fick vara kvar på parkeringen.... Mannen i 40-45års åldern provkörde glatt och friskt. Provkörde ganska hårt med många fullgas. Väl tillbaka berömde han mig för min fina bil och motorn. Sen tackade dom för sig och åkte iväg.... Fick INGEN anledning till varför det inte blev något köp....

Ajja. Ska ut imorgon eller torsdag och plåta lite nya bilder på kärran och sänka 10 000 på priset så får vi se om det kan locka något nytt folk.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Intressant erfarenhet. Samtliga mina 10 senaste bilar är sålda enbart på mail. Den enda gång telefon behövts är när de åkt vilse och frågat efter vägen.

-------
//Lövet
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Egentligen är det helt otroligt att det kan skilja sig åt så pass. Man tycker sin egen erfarenhet är värd massor och "så är det". Men sen kommer det någon som har råkat ut för precis tvärt om. Ganska intressant. Antingen gör jag helt fel - eller så säljer jag fel bilar - eller så har du haft redig "tur". :)
Jag säljer bara via email, tappar säkert en hel del köpare på det men jag orkar inte med allt strul med handlarna som ringer och bråkar. Krav om att man ska åka över halva stan för att visa bilen etc.

Dock fungerar skambuden, två gånger på kort tid har jag ringt på intressanta bilar där säljaren svarat "den är såld, du förstår, det var en modell med mycket fel på xx så den var inte alls värd vad vi trodde, vi fick bara en tiondel av vad vi ville men är bara glada att få den såld till någon som inte kände sig lurad"
Tillägg; och den tar det bara några dagar...sen ligger den där på blocket igen, "en ägare, otroligt skick, mormors bil"

Men säljare är roliga, ringde på en Mercedes igår och uppenbarligen var det en hobbyhandlare som hade den, men han kunde inte ens svara på vilken motor den hade... Var det en e200 eller e430? Ingen aning, otroligt skick, finaste bilen.... Hur lyckas de sälja bilar när en annan inte blir av med fina bilar man satt ut till låga priser bara för att bli av med...?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ofta kan man kolla en bil via reg.nr, men jag brukar alltid säga: -Hej, jag är intresserad av din bil. Får jag då svaret; -vilken av dom, så svalnar intresset.

Det där med att dölja reg.nr är en annan diskussion, men jag vill kolla innan jag ringer för att ha en bild av bilen, eller för den delen, se om bilen finns kvar. Många verkar strunta i att ta bort annonsen.
Ki
123
Kimze
E61 525i -05
Kan ge mig syn på det hela.

Jag har sålt tre BMW bilar tidigare här i Malmö.
Nu har jag min E91 ute på blocket för försäljning.

Efter mina erfarenheter lämnar jag inte nummer i annonsen.
Är det en seriös spekulant får han gärna lämna namn och nummer så ringer jag upp honom.

Har blivit fullständigt nedringd av personer som vill byte mot diverse gods och köpa bilen 40-50% lägre pris för dom har långt att köra.

Regnummer döljer jag inte för att jag har något att "dölja"
utan jag suddar det endast för jag skall slippa stölder.

Min gamla E90 försvann fälgarna på en dag efter blocket annonsen kom upp.

Min M3 E36 fick jag hela M-Paketet stulet några dagar efter annonsering.

Min 328 E46 fick lampor och M-fronten stulen efter annons.

Jag skriver ofta att jag undanber mig skambud, stor prutare.
Ändå dräller det inte skambud på mail.

Givetvis accepterar jag att man prutar på bilen.
Men jag anser att detta görs när man tittat på bilen.. givetvis kan jag säga över telefon att det finns kanske något att göra på priset vid en affär om säljaren skall åka 50 mil för att titta på bilen.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kimze: Beklagar allt du råkat ut för. Du har inte funderat på att flytta från "vilda västern"? Tur att det inte är lika illa i större delen av resten av Sverige...

MVH Christofer
Ki
123
Kimze
E61 525i -05
Jodå, därför E91 skall säljas..
Behövs till husköp utanför vilda västern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.