AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
11.806

Försäljning privat och drömmar?

Sida 2 av 3
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
TV4 slutade ringa till annonsörer på Blocket 2005. Folk är verkligen sega på riktigt.

-------
//Lövet
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
PS 2: Opel Kadett. +40.00 mil. Begärt pris 10.000 kr

Länk

"Brev vänner, testpiloter eller däck sparkare undanbedes"

Finns det inte ett gäng här på AP inom rimligt avstånd från Kungsholmen som skulle kunna ge det en chans, det vill säga agera ömsom däcksparkare och ömsom testpilot. Typ dyka upp i racingsställ och integralhjälm. Under tiden ska jag göra mitt bästa för att i alla fall bli brevvän med säljaren...

Finns många oseriösa köpare i detta land också, så klart många är försiktiga med vem som ska provköra, däcksparkare finns det gott om, dock mindre seriösa köpare som verkligen har cashen.

Hur tycker du själv om man provkörde din egen bil och den kom tillbaks med bränd koppling och köparen säger "Ah jag ska fundera ett tag men frugan blir svår övertala"
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är extremt osannolikt att någon kör så dåligt och följ med vid provkörningen. Problemet löst.

-------
//Lövet
När vi ändå är inne på temat konstiga säljare...någon som har en aning om varför många handlare skriver SÅLD!!!! i annonser - men låter bilen ibland ligga ute i veckor efteråt på Blocket. Det är väl bara att ta bort annonsen och vara glad...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kristoffer_L. För att få sök/trafik till sina andra objekt.
Att avhandla import istället för info om bilen känns sådär enligt mig iaf..

Länk
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
@lanab; Förklara gärna vad du mer exakt menar med "däcksparkare finns det gott om". Det är ju någon form av omskrivning, eller hur? Jag är uppriktigt intresserad av hur du menar, så ge gärna exempel.

Som säljare har man ju att bedöma vem man ska låna ut nycklarna till och därmed ser jag inte risken för "bränd koppling" som en reell risk...

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag är också intresserad av definitionen av en däcksparkare, har aldrig mött någon sådan trots ett hundratal bilsälj genom åren. Av erfarenhet vet jag att provkörning är ett golden moment och faktiskt har det hänt att jag slängt över nycklarna och gått och tagit mig en kopp kaffe under tiden, vilket har funkat bra. inte sällan har jag även fått nycklarna och provkört själv då jag är köpare, något jag uppskattat och som klart varit till fördel för affären. Att villkora en en bilaffär är pajaseri, inget annat.
Förstår han med kadetten, att annonsera ut bilar i den prisklassen kan vara frustrerande. Är nästan alltid det dyker upp "däcksparkare" och ska vara duktigt gnälliga, tror dom får en ny bil för tiotusen liksom.
"definitionen av en däcksparkare"

Enligt mig är det en person som kommer för att kolla på bilen, tillbringar en halvtimme med att gå runt runt bilen och grina över minsta defekt trots att bilen redan är prissatt därefter. Lämnar oftast ett så lågt bud så att affär garanterat uteblir.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
I våras så försökte jag sälja min M3 1996 års modell i Malmö trakten och efter en vecka fick jag ett samtal av en trevlig kille. Bestämde träff med honom och han och en kompis till honom, båda av utländsk härkomst tittar på bilen lite snabbt. Dom berättar att dom vill köpa den tillsammans och provköra bilen. Jag låter den första killen provköra. Han kör hårt och färden känns allmänt osäker. Dom berättar att dom gillar bilen men att det är den andra som ska betala den och han vill också provköra. Jag går med på att låta honom provköra och han kör riktigt illa, han berättar upprepade gånger hur mycket han ska "kika bilen" och han får även i fel växel flera gånger. Det avslutas med att dom prutar friskt på ett pris som redan var riktigt lågt.

Efter turen så kändes det som att man blivit våldtagen och utnyttjad. Med denna erfarenhet så kommer jag vara väldigt restriktiv med vem som provkör mina bilar vid försäljning i framtiden! Kommer dock inte skriva några "regler" i mina annonser:)

Mvh. Richard
@WGG Ta och kolla var dom flesta däcksparkar annonserna finns, det finns en anledning varför dom skriver det i annonserna, vad skulle annars anledningen vara, skrämma bort köpare? de har antingen blivit utsatt för det eller är extremt rädd om sin bil.

Jag har blivit utsatt för det två ggr och det har jag redan skrivit om det i annan tråd, två till synes seriösa ringer och kommer och tittar på en bil jag sålde början 90-talet, ber om att provköra, dum som man är följer man inte med och provkörningen tar längre tid än nödvändigt, väl tillbaka märks det att bilen varit utsatt för däscksparkeri och att köpa bilen var aldrig i dessa personers intresse utan bara att få leka av sig, sen dess är jag ytterst försiktig med vem man har att göra med.

Sen att det är många ggr värre i Sthlm jämfört med övriga landet med vem man har att göra med påverkar till stor del, dvs många oseriösa bara ut för att leka.

Hur det ser ut i övriga landet kan jag inte säga.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
lanab: I början på 90-talet..? Men de senaste 20 åren har du inte träffat på dom? =)

Min erfarenhet är att "däcksparkarna" aldrig kommit och tittat på bilen utan bara ringer och "tjötar"...

MVH Christofer
En däcksparkare är väl just en som kommer och tittar men som bara går runt bilen och egentligen inte är intresserad av att köpa - om inte priset sänks med 20-30%.

Kom förbi en sådan typ som var spekulant på min 320d E91 - ringde först och verkade seriös, hävdade att han var ordförande i BMW CS motorcykelsektion mm men sen visade det sig bara att det var en svenne-banan som sysslade med bilaffärer vid sidan av sitt vanliga 8-17 jobb. Märkte det först när jag verkligen fick tvinga honom att provköra bilen - provturen var avklarad efter 500m...

Fattar fortfarande inte poängen med att skriva SÅLD i annonserna om inte handpenning är lagd tex. Om jag som kund letar efter en V70 filtrerar ju sökfunktionen utbudet. Då är jag inte intresserad om handlaren även har en Cabby husvagn eller en Renault Twingo till salu. Men det kanske finns kundundersökningar som pekar på motsatsen vad vet jag :-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad är det som är så hemskt att visa sin bil i 30 minuter till nån som inte köper? Så stressade liv har ni inte, tror jag inte ett dugg på. Problemet vid de flesta försäljningar brukar ju vara att få någon att komma alls så jag förstår inte det här gnället. Jag tror jag träffat på 2st däcksparkare totalt som provkört utan att köpa. Alla andra som varit och tittat har köpt bilen så problemet är inte direkt stort, absolut inte för "vanliga" bilar.

-------
//Lövet
Tror du slog huvudet på spiken - så länge man håller sig till kombibilar mellan 100-250kkr det oftast ett tämligen enkelt klientel man har att göra affärer med.
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
det som är bra med att man myntar upp "talar endast svenska" "bytes och säljes endast mot kontanter" "ej intresserad av persiska mattor och kameler" är att man sollar bort en hel del jobbiga bilnasare, utlänningar som tar med sig hela släkten och som absolut inte går kommunicera eller föra dialog med eller "kollar på bilen åt någon annan för att sedan göra en liten hacka på bilen" och då är det bara priset som räknas och inte vad man får för pengen.

och sen kan gapa rasist hur mycket man vill! JAG VET, av egen erfarenhet när jag sålt billiga 5 och 7 serie bilar vilka som oftast ringer.
Aquilla; tyvärr måste jag hålla med dig... Hobbyhandlarna är helt vedervärdiga på alla sätt och vis; går inte att göra affärer med.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast majoriteten av dem är ju inte läskunniga och ringer ändå...

Mitt recept för att slippa dem.
-Endast mail
-Inte svara någonsin på mail som bara innehåller "Hej, är intresserad. Ring mig på 070-666 666" eller "Hej, bjuder xxxx kr". Dessa är till 95% privatbilhandlare, mer eller mindre oseriösa. En del rent kriminella.

ALLA köpare jag väl sålt till (sålde en bil senast ikväll) har presenterat sig med namn, skrivit från en någorlunda personlig mailadress och ställt relevanta frågor om bilen först innan man diskuterar pris.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.