AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
11.804

Försäljning privat och drömmar?

Sida 1 av 3
Sitter o kollar lite annonser på lagom rolig vardagsbil med driftsäkerhet, blir ofta förvånad över hur en del uttrycker sig i sina annonser - direkt otrevlig ton och någon typ av övertro på att det man hat är unikt, en Koenigsegg special unik osv (ordet unik vet inte folk heller vad det innebär...)

Ta t.ex. Denna, och det har jag sett fler ggr, flera i veckan Länk
Provkörning med mig bakom ratten... Jo men visst, jag kommer hem till dig degar upp nära en kvarts mille för en 6 år gammal bil och sen hoppas jag den känns bra...

Tror man på det där själv? Jag blir direkt skeptisk till säljare. Och bläddrar vidare, "aha en idiot med skev verklighetsbild" kommer upp direkt i huvudet. Vill man inte låt någon provköra, varför ens bemöda sig med att försöka sälja privat, byt in eller sälj till handlare. Jag finner inte ord.

Näst efter detta "inga däcksparkare" osv osv - varför lägger man in en ton som riskerar att uppfattas som negativ om man vill sälja nåt? Och vad är en däcksparkare? Är det någon som inte är säker på om den vill köpa bilen? Good luck då!

Finns säkert någon som sympatiserar med annonsörens värderingar, för det bör vara en entusiast, få har väl sådan övertro på sin produkt annars - så någon får gärna förklara om den känner sig manad, hur har man tänkt sälja bilen? Hoppas på ovanstående scenario?

Jag är så klart medveten om att det finns oseriösa köpare, men som säljare får man väl ha viss känsla av personkännande, man släpper så klart inte iväg bilen utan att var med, inte minst av försäkringsskäl och infinner sig inte rätt känsla är inte en provkörning en rättighet man måste ge alla... Men jag personligen skulle inte slösa 5 min på att kontakta säljaren trots att objektet i övrigt ser bra ut - det finns fler.

Nu blev det långt, men jag greppar verkligen inte.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kan inte annat än att hålla med...

MVH Christofer
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Håller absolut med, sådana annonser går fet bort!

Jag hade kunnat förstå att man är försiktig/petig om säljaren ägt bilen sedan ny eller åtminstone under många år men under förutsättning att man gör det med en god och säljande ton. Egentligen behöver man inte skriver något larvligt om provkörning (Jag har sålt två bilar utan att de provkördes innan försäljning, en fick jag till och med handpenning för utan att köparen sett den:) det räcker med att beskriva bilen. Festligt nog är den länkade polarens förra bil, den sålde han i början på det här året. Märkligt att ha denna attityd efter ett halvt års ägande...
Det är många som tror de sitter på en McLaren F1 när det är en standardbil de har. Skriver som Andreas gjort många gånger. Förstår inte säljarna att det bästa som kan hända är att någon provkör? Det är ju nästan alltid då man får bilen såld.
hah... vilken pajas. om jag i mina vildaste drömmar varit intresserad av denna bil hade jag ringt människan o frågat hur fan han tänker.
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
+ 1. Kan inte annat än att hålla mer er. Det många säljare tydligen tycks sakna kännedom om är att man som presumtiv kund först ska "köpa säljaren".

Annonser som inleds med "nu är det dax att sälja pärlan" följt av en förklaring om varför ("husköp", "dax för något annat kul", "har inte tid att köra den") och liknande nonsens är ganska vanliga.

exakt som ni säger, man vill att eventuella köpare ska provköra bilen för då är de oftast fast. Iallafall så känner jag, man är lite skeptisk på en bil man tittar på men sen när man har provkört den så är alla dessa tankarna borta :)

Vill man sälja en bil så ska väll självklart eventuella köpare får provköra den, sen att man som säljare kan åka med i passagerarsätet eller baksätet är okej.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Håller med.

Talar bara svenska = arg rasist. Nästa annons...
Ute igen p.g.a oseriös köpare= myntet har alltid två sidor, vad är det för fel på bilen?
Intressekol = Va?
Inte sätta ut pris = för dyr.
Seriösa ringer = grattis, du missade precis en seriös köpare.

Listan kan göras hur lång som helst.
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
+1 på den här tråden. Jag är så trött på sådan här annonser. Undrar om det har något med den svenska mentaliteten att göra? det är som att gå på restaurang här i Sverige där personalen ofta uppträder som att man ska vara glad för att få äta där.

Det enda sådana annonser gör är att skrämma bort de som är seriösa. Dom som har problem med hur man uppför sig kommer ändå skita i vad du skriver i din annons ang. hur du vill ha det när du säljer din bil.
När man ska sälja en bil har man inte råd att "ställa såna krav". Det är köparens marknad och då gäller det att vara smidig. Jag är trevlig mot alla även de som skambudar. Svarar vänligt och tackar nej bara. Vill man inte sälja själv kan man låta en professionell firma göra det.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det första jag gör när jag ser en köpare är att slänga till dem nycklarna. ALLA spekulanter jag har haft (och det är väl ett femtontal senaste åren) har kört superförsiktigt, nästan så jag fått heja på dem så de får känna på bilen ordentligt. Har aldrig någonsin varit ett problem. Sitter förstås med i bilen (dock alltid bak så de inte känner sig allt för övervakade).

DOCK så gallrar jag ganska hårt bland köpare via mail. Man märker fort vilka personer som är vettiga att göra med. Vet inte om det har hjälpt med provkörningarna. Vissa mail svarar jag helt enkelt inte på så då får de aldrig provköra heller.

-------
//Lövet
Pe
79
Pelle.A
320i, M-tech II, 2005
Brukar också roa mig med att kolla annonser emellanåt, tanken är att jag om något år ska byta upp mig till en 335 eller 330, 2007-2009 års modell, har börjat titta lite redan nu.

Jag kan, till viss del förstå dom bilägare som drar sig för att någon provkör ens bil. "Provkörning med mig bakom ratten" får det dock att låta som att det är någon rymdfärja som är till salu. Går bort såklart.

Är jag intresserad av en bil så är inte provkörning något av det första jag frågar efter, man märker även hur insatt potentiell köpare är vad det gäller frågor om bilen osv.
Jag tittar på bilen, in och utvändigt, servicebok och andra dokument, är jag intresserad ber jag att få återkomma...

En del säljare har dålig verklighetsförankring vad det gäller hur mycket bilen egentligen är värd, att värdet skulle höjas avsevärt för den är pendantskött, gubbkörd och i "nyskick" och liknande.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
... eller så ignorerar man en dålig annons, utan går på objektet...

Ju fler som skräms bort, ju bättre prutmöjligheter. Internet-etikett är det ju inte alla som kan, eller stava någorlunda rätt i en annons, eller ens beskriva objektet adekvat.

Annonsörerna är ju i ordets verkliga bemärkelse amatörer - och vi/ni proffstyckare (eller bilnördar på högre delen av skalan).

Bilen var ju fin! Schysst räser med bra utrustning! (och priset blir väl bra om alla "skräms bort", och är man en normal person som vill provköra, lär man ju snabbt få göra det, speciellt om spekulanterna är få)

Fredag = Skål!

Fredag 13e == dubbelskål! (för att vara på säkra sidan)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
I sak håller jag nog med trådstartaren, men å andra sidan så är jag mer intresserad av objektet än säljaren och är det något jag verkligen vill ha så kan jag tänka mig att stå ut med att säljaren är dryg. Men då skall det nog vara något som är mer unikt än en 335i -08.

Förmodligen är det väl så att han vill skrämma bort eventuella bilprovare som ändå inte är intresserade och då vill han tydligt markera att han själv inte är intresserade av sådana spekulanter.

Han gör väl så att han bedömmer personen på plats när han träffar vederbörande och förstår nog mycket väl att han inte kommer sälja en bil till någon som inte fått provköra den.

Men det är som groggyfroggy säger också: ju fler som skräms bort, desto bättre prutmöjligheter har den som är kvar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet med att sätta upp en massa "regler för försäljning" i en annons är att man skrämmer bort fel personer. De personer man vill ha bort antingen:

1) läser inte annonsen
2) kan inte läsa
3) bryr sig inte

det enda som försvinner är seriösa personer som tycker att du verkar otrevlig.

-------
//Lövet
Letade rolig sommarbil i våras. Valet stod mellan en M3 E92 eller en Cayman S.

Hittade en fin Cayman S drygt 15 mil bort. Efter ett par mejl fram och tillbaka så bestämde vi till slut tid för att få titta på den. Kommer dit och hälsar på en trevlig men lite lätt snobbig säljare, kikar runt på bilen som verkligen är i fint skick och frågar sedan om vi kan ta en tur. Han tar nycklarna hoppar in i bilen och jag får sätta mig i passagerarsätet... Han lotsar oss ut i från villaområdet och in på några mindre vägar där han gasar på rätt friskt. Frågar sedan om jag skulle få köra en sväng, då börjar han dra några bortförklaringar. Men lovar att om jag skulle komma hit och bestämma mig för att ta bilen då får jag provköra. Blev ingen affär kan jag säga :) Lite småsur...

På vägen hem sedan genom Stockholm så tar jag och ringer en kille med en M3a till salu, som jag haft lite mejlkontakt med några dagar innan, och frågar om han kan visa bilen om 30-40 min i Solna. Inga problem får jag till svar! Kikar på bilen, han kör ut på en mindre, lite roligare väg och stannar och ger sedan nycklarna till mig och säger att jag ska GASA! :)

Nu blev det förvisso inte just den M3an då det va i lite sämre skick än förväntat men han sålde iaf in M3an riktigt bra till mig då jag bara ett par dagar senare var ägare till just en M3 :)
den här killen lär också få problem att sälja tror jag

Länk

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag funderar också på det här med provkörning och varför inte. Om bilen ändå ska säljas, vad gör det då om någon annan kört den?

Känslan av att någon annan kört din bil? -Den ska ju ändå säljas!
En dålig växling eller dylikt slitage? - Den ska ju ändå säljas och den hinner med 99,9 % sannolikhet inte rasa innan dess.
Totalkrasch mot en träd? - Hur ofta händer det egentligen?
Stöld? - Följ med i bilen.

Nä, jag förstår inte anledningen att inte låta folk få provköra...

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det vore kul att veta hur många som är rädda för provkörningar äger en bil som började sitt liv som demobil. Snacka om slitage...

-------
//Lövet
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Jag fyller på:

Innan jag definitivt bestämt mig för en Porsche 911:a kollade jag bl.a. annonser för Corvette C6. Hittade en som hade som slutkläm: "provkörning sker som absolut slutfas i affären med mig i bilen". Ehh... Så man ska först skaka hand på att man vill köpa bilen, och sedan provköra den..?

Tror folk verkligen att det finns en drös människor som inte har annat för sig än att "sparka däck" och provköra "vrålåk" i 1-200 kkr klassen!?

Sålde själv min Z4:a förra våren. Rak informativ annons utan några som helst "restriktioner" vad gällde krav på potentiell köpare. (Dock satte jag inte ut telefonnummer). Vi snackar alltså svart BMW i Malmö, och jag var förberedd på en massa prut/bytesförslag etc. Satte ut en rak och ärlig annons på Blocket. Begärde 165 kkr och var mentalt inställd på att släppa den för 160. Första killen som provkörde (med frugan i passagerarstolen, inte mig) återkom efter två dagar och fick den för 155. (Vilket var absolut rimligt med tanke på att bakdäcken behövde bytas). Under dessa få dagar bilen var till salu fick jag ytterligare 2-3 mejls från vad jag kunde bedöma seriösa spekulanter. Inte ett enda mejl från "tv4 försäljare" eller "sista priset, kompis?"

PS: När jag/vi ändå ondgör oss över dåliga annonser: "Går bra/utmärkt i motor och låda" är också en formulering som får mig att välja bort objektet i fråga.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.