|
|
|
|---|---|
|
Behöver byta katalysatorer, och har sökt på forumet efter erfarenheter. Massor av trådar som börjar som denna - med en fråga, och sedan ett "jag ska köpa XYZ och återkommer med rapport" ... och sedan dör tråden helt, absolut ingen återkoppling alls. Jag har i varje fall inte hittat en enda tråd där någon brytt sig om att skriva om resultatet, Vill bara ha två kattar som gör jobbet till bästa pris - helst med metallisk kärna för hållbarhetens skull. Universal är inget problem. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk Polaren med verkstad har köpt modellanpassade kattar härifrån till flertalet E39 och de kommer med rätt rörstosar att svetsa dit i de fall det behövs. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tusen tack för tipset hasso - du är guld! Det gäller min gamla E38, en 740iL från 96 med M62-motorn. Skulle gärna vilja ha metalliska kattar ist.f. keramiska, så man slipper problem med att de går sönder. Som jag har förstått det, så är nackdelen med metalliska kattar att de tar längre tid att värma upp, och renar därför inte avgaserna lika bra i början. Vet dock inte hur stor skillnad det är. Vill inte köra med dåliga kattar och släppa ut en massa skit, det verkar klart ovärdigt vilken bil som helst. Metalliska kattar kallas ofta "sport-katalysatorer" -- vad det nu är som är så sportigt med en katalysator? Klart bra uppfinning i varje fall. En bensinmotor med fungerande kattar släpper ju nästan inte ut något annat än CO2 och vatten. Annat än på det gamla stinkande 80-talet, det!! :) |
|
|
Hej Bytte kattar på min förra BMW (540iA -96) för ca 4 år sedan. Köpte från Länk . Dessa är mycket lättare än original och har inte dubbla rör innan katten. En fördel är att inre diametern är större än original. Nackdel med detta är att det låter lite mer. Passformen var mycket bra. De var lite kortare men det gjorde inget då jag svetsade istället för att använda klammer. Har inte varit några problem alls vid besiktningens avgaskontroll. Rekommenderas då original kostar skjortan. Här är en bild på gamla och nya Länk _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Hej, Jag har bytt höger katalysator. Köpte från Schmiedmann. Passformen är ok, men som "525i" skrev om sina katalysatorer så är ljudbilden en annan. Min bil låter mer burkigt. Inne i bilen hörs skillnaden mest vid kall motor och tomgång. När man väl är på rull hörs ingen större skillnad. Men då jag fick prisuppgift på original för 10000 kr/st exkl. montering var valet lätt att köpa pirat. |
|
| Lasse SL-500 hur många bilar har du egentligen? :) | |
|
Lite för många... :) Jag köpte två Biltema-kattar för 700 kr / styck. De är keramiska, men ska vara helt okej enligt kompisar som är bilmekaniker. Jag tror inte de behöver svetsas, man kapar bort den gamla katten och monterar den nya med klämmor och pasta om det behövs. Lambda flyttar man över, fäste finns. Metalliska kattar är bättre - bättre flöde och bättre hållbarhet, men jag vete fasen vad som händer med insprutningen och motorns originalmappning, om man minskar avgasmotståndet så mycket? Någon som vet med säkerhet, av egen erfarenhet?? Jag har hittat metalliska universal-kattar för det dubbla, 2 st för 2800 kr, och det är inte för sent att ändra sig. Min 740 iL är en glidarbil, så jag är inte så intresserad av fler hästar - framför allt vill jag att den ska gå tyst, mjukt, krångelfritt -- samt att den inte ska spy ut föroreningar. För mig är det viktigt med bra avgasrening. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.