AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.028

BMW E61, göra service själv eller inte?

God afton!

Införskaffade mig i somras en BMW E61 523iT -06 med lite drygt 19 000mil på mätaren.

Börjar bli dax för service och jag går och funderar på om man ska göra servicen själv eller inte?

Gör jag det själv följer jag serviceplanen, förutom att jag byter olja varje 1500mil och använder orginaldelar. Och vet ju att det blir riktigt gjort!

Kommer äga bilen iaf 4-6år, enda anledningen till att jag skulle lämna in den som jag ser det är ju stämpeln.
Men har man verkligen igen det extra (20-40 000kr) man lägger för att få en stämpel i boken om 4-6år när bilen är 11-13år gammal och har gått 30000mil?

//Björn
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

du kan gott göra servicen själv, dvs om du har tid och lust.
Spara bara kvittot på servicedelarna som du köper och skriv sedan själv i serviceboken när servicen blev utförd.

Mvh Håkan
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Kolla vad Schmiedmann tar för service. Du bor väl inte så långt ifrån...

Det blir troligen billigare att gör själv men det beror på hur mycket tid du har och tillgång till garage, mm.

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror aldrig att stämplarna är värt merkostnaden. Du sparar mycket mer på att göra det själv och dagen den ska säljas är det inte säkert du skulle fått en krona mer för några stämplar i en bok. Klart vissa köpare värderar det högre, men det är inte säkert att det är just en sån som vill köpa din bil.

Detta förutsätter att du sparar alla kvitton och dokumenterar det du själv gör noggrant

Daniel123
X5 45e -22
Serva själv. Den dagen du ska sälja är bilen är så pass gammal, och har gått så pass långt, skulle jag säga att det inte spelar någon roll alls (!), mer eller mindre, för begagnatpriset, speciellt inte om du dokumenterar vad du gör!

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jag personligen litar alrdig på någon som "servar själv". De kan vara 100 kvitton på diverse oljor belägg mm, men jag köper inte bilen av dig om du säljer. Ej komplett service historik=inget köp. Man kan få i princip vilken skithög som helst som börjar jävlas på en gång.

Slitagedelar däremot, såsom länkarmar, bussningar och k-stag är en annan femma. Sånt kan man ta själv eftersom du får ej någon stämpel i boken för det. Allt som står i intervall samt i iDrive får BMW ta. Jag har själv en E60 -04 i grymt skick och den är snart uppe i 21500 mil helt fullstämplad! Jag hade lämnat in bilen, alla älskar en svenksåld bmw med 100% historik och servicebok. Det finns nog fler än jag som resonerar i att en bmw som har full historik är en bättre bmw. Jag är en seriös bilägare som även sköter mil bil seriöst på rätt sätt enl BMW's rekommendationer. Sådana saker värderas högt från min sida.
Vid 13 år/30tusen mil är väl bilen kanske värd runt 30k. Finns ingen som kommer att betala en krona extra för att bilen är servad på verkstad vid det laget. Dvs. serva själv.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Själv skulle jag hellre köpa en bil som är självservad än en som är servad av en bakgårdsverkstad. Under förutsättning att servicen kan styrkas med kvitton på kvalitetsdelar och korrekta oljor.

Och när du säljer är bilen så gammal att skicket betyder det mesta.

**BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Jag skulle säga att lämna in bilen för oljebyte och bromsvätskebyte är i princip gratis på tex. BDS verkstäder. Dom tar 250 spänn för oljebyte och samma för bromsvätskebyte. Plus vätskorna då förstås. Så att serva själv är inte alltid så mycket billigare. Om du måste åka på nån mack och hyra en lyft kostar ju iallafall en hundring. Är det motiverbart att spara 150 spänn på ett oljebyte och inte få en stämpel i boken? Tveksamt. Att serva bilen själv är något jag gör mest för jag tycker det är skoj att meka och har inte tummen mitt i handen, och älskar att vårda bilen. Så jag är kluven. =)
Låt plånboken få avgöra, men välj en mindre verkstad som är känd för bra service och har ett bra rykte, om du ska lämna in. Bmw kan få pyssla med garantiåtaganden på nyare bilar. Finns ingen som helst anledning att anlita dyra och dåliga märkesverkstäder. (jaja alla kanske inte är blodsugare som försöker ruinera varje kund, men det kan inte höra till vanligheterna)
pr
259
protos
E60 520I-04
Vill bara nämna att flera märkesverkstäder har ackord på service jobben ,du skall hinna med ett visst antal bilar per dag
Resten får ni räkna ut själv.................
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kan bara instämma med många andra, serva själv om du har möjlighet och spara kvitton i en pärm. Bilar som gått drygt 20000 mil är mer eller mindre värdelösa jämfört med vad det kostar att lämna in på märkesverkstad under några år. Har du en bra fristående verkstad så utnyttja den om du inte kan eller vill skruva själv.

//Magnus

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Beror helt på hur "duktig" du är. Alla är vi olika vad vi tycker är viktigt.
Min 525dA-08 gör jag allt med själv efter att garantin försvann. Byter oljan var 1000-1200 mil, ( har en bra kontakt med superpris) byter alla andra filter dubbelt så ofta,bromsvätska vart annat år (ibland även bromsnipplar) rev ner handbromsjusteringen o smorde in detta ( fyllde även olja i virehöljen).
Allt detta för att jag brukar ha mina bilar ca 9-10 år. Då brukar de rullat problemfritt i ca 30 000 mil, min 635CSi har rullat 37 000 mil och går riktigt bra ännu.
Givetvis skriver jag in minsta lilla sak för minnets skull.Lätt att se ALLT när det gjordes. Har en A4-pärm där jag sparar allt o även kopierat in servicepapper som går åt lite fortare än "vanligt" då man skriver in ALLT.

Mvh Jonas B
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
jag gör lika som Brynet ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.