|
|
|
|---|---|
|
Kan ju börja med att säga att jag är gröngöling på den här sidan, så ursäktar mig ifall att frågorna har kommit upp förut :) Fyller 19 om lite drygt en månad, och tänkte i samma veva köpa mig min första ''egna'' bil (ägt en gammal subaru sedan jag fyllde 18, men det var en gåva). Har då tittat runt en del, och baserat på vad jag vill ha (skön långfärdsbil, bra kvalité och hyfsat utrymme) så har jag tänkt mig en 525 eller 520 E60 från -04 tiden. Kanske inte nödvändigtvis från den tidperioden just, men priserna är ju helt okej för den årskullen. Kan ju även flika in att jag tycker de modellerna ser väldigt bra ut. Men innan jag väljer så har jag ett antal frågor som jag inte riktigt har hittat eller fått bra svar på från andra håll. 1. 525 eller 520? Jag har hört att 520 har ganska svag motor för sin storlek, men eftersom jag är ung så misstänker jag försäkringen kan bli ganska saftig på 525an. Men om 520 går hyfsat okej så spelar det ingen större roll för mig att jag inte har ett par dussin extra hästar under huven. 2. Automat eller manuell? Hur är automaterna från 04? Har inga som helst bekymmer oavsett, men hade samtidigt kanske varit skönt att skaffa sig en automat om dom fungerar ordentligt. 3. Är det bilar som håller bra, trots låt oss säga 20 000 mil under huven? 4. Något speciellt jag bör tänka på, några vanliga problem(mer än elfel som jag sett varit beskrivet någonstans)? Och slutligen, vad kan jag förvänta mig få lägga? Behöver inte direkt några större extra paket och sådant, så länge bilen fungerar. Har sett allt från 55-65'(520) till 80-90'. Har ni några andra tips eller förslag om annan bil så är jag öppen för förslag :) | |
|
Om du inte känner at du behöver en stor bil så är mitt tips att titta på en 3-serie istället... Lite mindre, lite billigare, lite roligare. Om du inte redan nu har familj förstås... |
|
|
Okej, nej jag har inget jättebehov av stor bil egentligen, mer än att jag brukar packa bilen full i folk men det antar jag inte ska vara något problem i de bilarna heller :) Så absolut, om pris och körglädje är bättre så skulle en ur 3-serien inte vara något bekymmer. Har dock inte tittat så mycket på dom bilarna, då jag bara av en slump körde en 525a en sväng och tyckte om hur den kändes. |
|
|
En 325:a från 04 får du nog kring 50'- 55'. Men jag skulle nog se till att få tag i en 05:a eller nyare för de gjorde ett modellbyte precis där. Mer motor blev det också. Om den är bättre eller inte får någon motorkunnig uttala sig om. Fast då hoppar de upp en bit i pris också. Så det är som vanligt en avvägning. Nöjer du dig med en 320 så kryper det neråt i pris igen... 5-serien gjorde modellbytet ett år tidigare så där finns 04:or av näst senaste modellen (om man inte räknar facelifts). |
|
|
Det skiljer bara 100kg i vikt på e39 och e46 så 3serien är inte så liten tyngdmässigt sett. Vad 5 serien väger (modellen) efter e39 vet jag ej Ska du åka automat ska du nog ha 328 absolut inte 320. Oljeförbrukningen är en känd brist på dessa motorer , en del dricker olja och en del inget alls . |
|
|
Jag har haft både 520 e39 och 323 e46. Båda motorerna tycker jag är bra, faktiskt bättre än de som sitter i de nyare bilarna, och ganska bensinsnåla är de också. Jag körde över 40000 mil med båda utan problem, det stora problemet med de bilarna är rosten. BMW CS #5206 |
|
|
1. Jag kör en 520i och tycker definitivt inte att det är en svag bil. Visst, om man har planer på att köra streetrace så må den kanske vara lite svag, men då är en mindre 5-serie fel i vilket fall som helst. Jag kör åandrasidan bilen ofta rätt tom och sällan med maxlast. Men 170 hästar är inte lite, många bilar (andra märken) ligger runt 100-150 och känns inte alls sega på något sätt. 2. Vet inte om den tekniska aspekten, å det kanske är det du är mest bekymrad över. Jag kör automat och ser ingen anledning att gå över till manuell igen... någonsin.. Men 19 år och nytt körkort så kan det ju vara bra att öva med manuell lite. Men en 520 med manuell kan ju kännas lite mindre pigg. Automat, där bryr man sig inte lika mycket. 3. Läs begagnatguiden. Skule säga att motor och så är inga problem om det sköts rätt. Felen som kan "sänka" en e6x serie är mer av andra karaktärer känns det som, typ elfel och sånt. 4. Som sagt, läs begagnatguiden Länk |
|
|
Jag kör också 520 170hk manuell och den räcker gott o väl till vardagsåkning. Flickan min kör 320 170hk E46 automat och jag upplever dock den sämre i bränsleförbrukning o att den varvar mer när man kör . Oavsett så duger dom gott o väl till vanligt folk , man åker bra och skönt |
|
|
Okej, bra att höra. Jo förmodligen kör jag på med manuell, skadar aldrig att få vara lite mer aktiv under körningen. Då ska jag titta lite extra på 3-serien och se om det är något som väcker min uppmärksamhet. 320 eller möjligtvis 318 låter inte så tokigt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.