AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.078

Vilken olja Mobil 1 New Life 0W-40 eller Castrol EDGE Professional BMW LL04 0W-30

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Har en Bmw 530 n52 med 20 000 mil på mätaren, Skall byta olja valet står mellan dessa två Mobil 1 New Life 0W-40 LL01 eller Castrol EDGE Professional BMW LL04 0W-30. Idag har jag Castrol oljan i motorn bilen drar max 1 liter olja på 150 mil. har någon bra eller dålig erfarenhet av vardera oljor komentera gärna.

Med vänlig hälsning
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Om du söker på dessa oljor i sökfältet till forumet så kommer du att få 1 miljon trådar som handlar om motoroljor. Nej, inte 1 miljon kanske men bra många...
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Mobil1 verkar funka mkt bättre än Castrol-oljorna... det blir mer "skum" av castrol.

Till N52 rekommenderas i första hand LL-01 medans LL-04 också är godkänd som alternativ.
LL-04 är ju egentligen en spec som behövs i dieselmotorerna och N53-motorn med högtrycksinsprutning osv...

Jag Kör Mobil1 NewLife 0W-40 i min 130, samma motor som i din 530.

/Jonas
Jag har samma problem som de flesta bilar med hydrauliska lyftare att ventilerna tickar dom 3-4 första minuterna om bilen stått ett tag.

Funderar därför på att testa Castrol Magnatec som ska motverka onödigt slitage vid kall motor!

Kanske kan vara något?
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
tänkte mer på miltalet på bilen att det är bättre med lite tjockare... Bmw rekommenderar Castrol. Ang tickande tror inte att det har någon större betydelse. vet ej vad det var för olja tidigare i motorn men märker att motorn går upp i arbetstemperatur fortare med Castrol. så kanske det är hugget som stucket . frågar man en säger dom Castrol frågarman någon annan säger dom mobil. men det hade varit kul om man haft en panel där alla hade haft sin åsikt kunde man set.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Det värsta att man inte har någon sticka så man kan känna konsistensen på oljan.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
azkikr

En fråga off topic jag har ingen luftmängdsmätare i min bil, det är bara " typ " en tempsensor är det samma med din ?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
BABA: Ingen aning...
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Eller för att slippa hälla i olja hela tiden. Börjar det inte bli dax för en tjockare olja av typen:
Mobil 5W50 Peaklife
Eller annan med rätt LL klassing (LL01?)
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Är det bättre med den menar du ?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Vid förrförra oljebytet körde jag först en motorrensning/tvätt genom oljetillsats och bytte sedan till Castrols 10-60 för att den skulle dricka mindre olja. BMW rekommenderade denna olja då jag pratade om hög oljeförbrukning på långmilabilar. (Var uppe i 1 liter på 100 mil - varma dagar.) Initialt drog bilen mer bensin. Detta minskade rätt snabbt till normala nivåer. Kanske beroende på att slagg rensades bort.

Min högst subjektiva uppfattning är att dessa två faktorer rensade bort gamla avlagringar kring kolvringar så att dessa nu tätar bättre. Kör nu själv på Magnatec 5-40 för bättre tätning och mindre oljeförbrukning. Har nu 27,5 k mil på mätaren och har stort förtroende för gamla M54 motorn då jag i sommar även fixat vevhusventilationen.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Jag använde mig an denna produkt innan oljebytet föra gången Länk samt att jag hällt i denna produkt i tanken Länk i tanken. sen bytte jag till Castrol 0-30
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.