AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.498

Varför stannar motorn första 10 minuterna?

al
11
allsong99
316i Compact -00
Hejsan!

Haft ett problem med 316 1,6i compact nu ca två år.

Innan motorn har blivit varm och kommit upp i arbetstemperatur så har den en fantastiskt jobbig benägenhet att bara stanna. Motorn bara dör. Sen kan man ofta starta den direkt igen och så kör man lite o sen dör den igen. Ibland måste man vänta några sekunder innan det går att starta igen.

Det här händer aldrig när motorn väl kommit upp i arbetstemperatur.

Någon som haft samma problem eller kan förstå vad som händer?

Med vänlig hälsning
Gurra
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle misstänka att det är någon givare som är dålig.

Gör en felkodsavläsning - det lär ligga minst en felkod lagrad som talar om vad det är som felar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
al
11
allsong99
316i Compact -00
Yes, får nog köra på en felkodssökning.

Men att den alltid dör innan den blivit riktigt varm är lite skumt. Andra inlägg här på forumet brukar beskriva det omvända. Alltså att den börjar dö när motorn väl blivit varm. Men kanske kan vara så att det är någon sensor som inte riktigt kommit igång.

Att det är något glapp tycks ju inte vara fall för då borde den ju dö även när den blivit varm.

(Kan tillägga att ibland när man försöker starta den direkt efter den dött så hör man startmotorn slå men inget mer händer, jaja det var bara lite extra info.).
Förlåt men, har du kört så här i två år utan åtgärd?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Om någon givare bråkar kan det hända att någon form av kallstartsventil bråkar för dig.
Ungefär samma fenomen som att starta en förgasar bil utan choke när den är kall.
al
11
allsong99
316i Compact -00
Yes, jag har kört så här i två år. Men problemet uppstår inte alltid. I perioder är det mkt värre och andra perioder märks händer inget alls.

ok, kallstartsventil... Borde bilen dö helt tvärt då. Nästan så det känns som något elektroniskt, men händer bara innan motorn fått arbetstemperatur.

Får luska vidare på det där med kallstartsventil. Tack för infon.
Någon mer som har någon smart ev. lösning på detta fenomen?
r1
195
r1tobbe
325(kompressor) coupe e36
328 touring e36
m3 limo e36
e36 touring 316
Yamaha r1
+ massa andra
vevaxelgivaren brukar det vara,byt den kostar runt 400kr här hemma billigare i tyskland.samma fel som du beskrivet var det fel på min vevaxelgivare
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Förklara för mig varför en vevaxelgivare skulle bråka enbart på en kall/ljummen bil och aldrig när den kommer upp i driftstemperatur ??
al
11
allsong99
316i Compact -00
Tackar tackar!

Ok, vevaxelgivaren, tror jag byter den så får vi redan på om det är denna. VAr det så att den bara stannade innan drifttemperatur uppnåtts för dig också r1tobbe?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle börja med en felkodsavläsning så du slipper en (dyr) gissningslek!

När/om du skall byta någon givare till motorn - köp INTE billiga "no-name" kinatillverkade skräpgivare, de är ofta sämre än den dåliga originalgivaren som byts ut och göra en bilelektriker gråhårig i förtid. Satsa på OEM-kvalitet, dvs. BMW original eller motsvarande kvalitet från t ex Bosch, Siemens etc!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
al
11
allsong99
316i Compact -00
FYI

Felkodsavläsaren visade diverse koder varav en var vevaxelgivaren. Denna är nu bytt och bilen tycks fungera felfritt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.