|
|
|
|---|---|
| Har en 328CI e46. Hela min bakvagn knakar när jag kör. Mest i låga växel. Sen när jag gör ett undertvätt på bilen så sluta det låta eller när det regnar ute och det är blöt på vägen. Har varit i olika verkstad vissa säger si vissa säger så. Har bytat kardonaxeln och hardyskivan, svetsat ramfästningen högerbak och bytat främre länkarmsbussningar bak. Men ljudet finns kvar. Nu säger verkstaden att ramfästningarna är helt kaos på andra ställen samt diffen är det lite glapp eller nåt. Men jag palla inte mer gissandet. Finns det nån i malmö omnejd som har gått igenom samma problem med sitt BMW? Som kan hjälpa mig eller rekommendera mig. Blir tokig snart!! | |
| Verkstaden har uttalat sig om vad som kan vara fel. Vill du höra en annan åsikt, vad du kan göra på egen hand, eller bli hänvisad till en bättre verkstad? Förstår inte.. | |
| Jag lämnade in det 3 ggr. Och dem påstod olika varje gång. Dem kunde hitta felet. Men jag tror det är sprickorna på ramfästet. Där jag hört det är produktionsfel. Goodwill är för sent. Så jag undra om det finns nån som har haft samma problem som bor i närhet som är mekaniker eller nån som kan detta med svets. Jag är ej duktig på mek. | |
| OK. Rekommenderar NFS i Malmö, har du varit där och pratat med dem? | |
|
Jag tror det är torra bussningar som är felet då det tystnar när det blir blött. Hade samma fenomen på en gammal golf o där var det bussningarna som upplevdes som smörjtorra , dom tystnade i regn. En spricka borde inte tystna när den blir blöt. |
|
|
Håller med Micro86. Tror att nr 2,3 eller 6 i länken under,kan vara boven. Länk |
|
|
OB: Ja jag ha pratat med dem. Tobe där sa att det är ett produktionsfel att det är ett sjukt jobbig jobb där man måste plocka ned allt och svetsa. Att det kan kostar runt 15k. Men jag ha redan betalat 4000 till bilrikt i malmö för jobbet. Men är tror dem bara svetsade på ett ställe som va helt sprucket. Vet ej om man behöver svetsa alla fyra hörn? Micro: Låter också rätt rimligt det där. Bimmerbåjj: Ska be nån kolla dem där bussningarna du nämde. finns dem bussningar på biltema tror du? Orka inte lägga mer pengar på bilen. :) |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Du får kolla, har inte jämfört med Bimmerbåjjs länk, men om man vill köpa bussningar på Biltema så har de ia allfall: Länk |
| Storabjörnen: Ja där fanns några bussningar till min modell men där står inte direkt till var dem ska vara. Ska låta en mekaniker lyfta bilen och kolla på dem bussningar som Bimmerbåjj nämde och se om dem är torrspruckna. Så ska jag se om dem finns i biltema. | |
|
Bimmerbåjj: Jag var och lyfte bilen idag och smörjde de 3 bussningar du gav tips om. Men knakande ljudet finns kvar. Eftersom det blir tyst efter ett undertvätt samt det är blöt på vägen. Så tror jag inte det är dem 3 bussningarna. Några andra ideer vilka bussningar det kan vara eller tror du inte det kan beror på Sprickor i dem ramfästerna? Blir tokig snart på ljudet! |
|
|
Det kan vara svårt att avgöra vad som är fel utan att höra ljudet.Är det "knak" eller "knirr"? Bussningarna som jag angav är kulleder,det som händer med dom är att det med åren tränger in vatten,och börjar rosta.Då får man ett knirrande ljud.Att spruta på lite 5-56 hjälper föga,för det tränger inte in genom gummidamasken.Hade jag varit dig hade jag försökt öppna den undre lite försiktigt och kollat ifall du kan se någon rost.Tror damasken sitter med en c-formad fjäder,men är inte helt hundra. Lycka till. |
|
| Hmm..svårt att beskriva ljudet. Men lite mer åt "knak" tror jag. Jo du hade rätt. Jag sprutade lite 5-56 och inget hände. Men konstig nog när det är blöt väg så kommer vattnet åt på nåt sätt. Idag t ex. helt tyst i bakvagnen efter det ha regnat. Ok! ska kolla en gång till med hjälp av nån mekaniker. Men när det är torrt väg så ljudet kommer tillbaks först. | |
| Förresten, är det inte konstig att 5-56 jag sprutade inte kom in i bussningarna men vattnet från vägen som kommer underifrån kommer in? Låter orimligt ändå? | |
|
Kan nån vissa mig vilka bussningar detta är så jag kan gå köpa det. En mekaniker sa dem här bussningar är dåliga. *Bakre framvagnsbussningar. *Bak längsgående länkarmsbussningar. |
|
|
Tror jag hittat felet. Var idag och lyfte bilen och kollade under bilen medans en mekaniker körde fram och tillbaks med rullande hjul. DÅ såg man att hela bakaxelställs bussningar nr: 4 rörde sig. Hel diffen gungade upp och ned. klunkade till ordentlig. Sen smörjde jag alla dem bussningarna plus ramfästen som va svetsat med 5-56. Då lätt bilen mycket mindre. Bara små klunk emellanåt. Så förhoppningsvis är det alla bussningar runt om balken som ska bytas. tänkte börja först med det ser om det bli tyst i bakvagnen. OM inte få det väl bli ramfästningar nästa. här är länken till oem: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.