AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.376

Nybliven E38 750iAL-ägare

jag har nyligen köpt mig en E38 750ial, höll dock på att missa den pga att utrlistan på bmwvin såg ut så här

Modellbezeichnung: 750iL
Ausführung: Europa
Typschlüssel: GK21
E-Code: E38 (2)
Karosserie: Limousine
Lenkung: links
Türen: 4
Motor: M73 - 5,40l (240kW)
Antrieb: Heckantrieb
Getriebe: automatisch
Außenfarbe: Oxfordgruen Metallic (324)
Innenraum: Softleder/beige E36 Sandbeige E38 (P1SN)
Produktionsdatum: 26.10.1994
Werk: Dingolfing

Code Sonderausstattung Optional Equipment
S320A
Entfall Modellschriftzug Deleted, model lettering
S423A
Fussmatten Velours Floor mats, velours
S430A
Innen-/Aussensp. mit Abblendautomatik Interior/outside mirror with auto dip
S441A
Raucherpaket Smoker package
S494A
Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger
S496A
Sitzheizung hinten Seat heating, rear
S629A
Autotelefon D-Netz mit Kartenleser vorne Car telephone (GSM) w card reader, front
S672A
CD-Wechsler 6-fach CD changer for 6 CDs
S677A
HiFi System Professional DSP HiFi System Professional DSP
S683A
Telefonantenne D-Netz Telephone antenna D-network
L827A
Länderausführung Skandinavien NATIONAL VERSION SCANDINAVIA
S964A
Navi DVD bei Auslieferung anfordern Navi DVD to be requested at shipping

Varför så skral lista när bilen bla har dubbla rutor, regnsensor, elstyrt baksäte, comfortstolar, eljusterbar ratt osv osv?

/Martin
För att det var standardutrustning på 750iL.

Länk
Ja det var ju en enkel förklaring :)

Kolla mest på 750iA och där stod alltid en massa utr på bmwvin men då va det alltså standard på iL.

Var mest fascinerad av softleder, jävlar vad mjukt o skönt det var jämfört med standardläder.

/Martin
Är den fin? Har du kikat på många 750 E38 innan du köpte den här?
Defenitionen av fin är tyvärr alltför bred, det är i väldigt fint skick för dom pengarna jag gav och med rätt annons hade säljaren förmodligen fått 50% mer. Gav 29, det finns inte mkt att anmärka på. Ingen synlig rost, ett mindre dörruppslag. Interiört riktigt fin. Ska försöka fota den innan vädret blir alltför dåligt.

/Martin
Såg en instruktionsvideo på youtube ang E38 överlagsom jag uppfattade det.

Om en bil (som min) har elmanövererad ratt så ska den skjutas upp när man stänger av tändningen så man enkelt kan hoppa in/ut. Vet någon om detta är något man kan programmera eller det måste vara så från "fabrik"?

/Martin
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Grattis till en härlig bil! Det är något speciellt med en E38L.
Ratten skjuts inte upp i min -95a heller vid tändning på/av. En grov gissning är att denna funktion kom i samband med facelift.
Tack. Det är en fröjd att köra den till vardags.

Dock så är bilen i videon pre-facelift men typ en 97-98a. Jajja inte hela världen men jag har sjukt långa ben så det hade varit skönt att slippa trycka upp den manuellt hela tiden.

En annan sak, min ena pinne på elrollon har inget motstånd i sig så den åker bara upp med hjälp utav den andra sidans pinne vilket resulterar i ett litet veck i gardinen.

Ska båda pinnarna ha motstånd eller ska den ena löpa fritt så den hävs upp med hjälp utav den andra?

/Martin
Om elrollon är konstruerad som på E34 (sannolikt!) så skall båda ha "motstånd". Om den ena saknar motstånd så låter det som om ena staget hoppat av från "drivplattan", låter rätt konstigt när man vet hur grejerna sitter men nåt annat kan jag inte tänka mig så här på rak arm Länk
Tack för bilden.

Nej det ser onekligen inte ut som att den bara kan släppa från skenan, kanske har knäckts precis ovanför. Ska prova fälla upp gardinen och sen dra plast(?)pinnen rätt upp. Annars får det nog va, mig veterligen måste baksäte och hatthylla ut för att komma åt mekaniken.
Pinnen var av stål, gick inte att dra uppåt så den verkar sitta fast i sitt "centrum" då den rör sig i en perfekt 90 graders vinkel.

Dock helt utan motstånd :(

/Martin
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Elratt som åker undan när man stänger av tändningen kom 10/97 på 98 års modell, jag har detta på min 98 men på min förra 97 jag hade för några år sen fanns det inte, och vad jag förstod gick det inte eller att programera på äldre modeller

BMW CS #5139
Nu har jag äntligen fått upp några bilder på bettan om än inte i bästa kvalité.

Kompisens Fjordgrå 740 och min Oxfordgröna 750

Länk

Länk

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.