|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska byta koppling på bilen ( e39 - 96 M52B28). Av nyfikenhet undrar jag om någon har erfarenhet av att byta ut dubbelmassesvänghjulet mot ett lättare svänghjul av enkelmodell. Finns det något att vinna på detta byte? Vilka övriga delar krävs för att det ska passa att montera en minde svänghjul? Sen undrar jag om någon VET hur det ligger till med strypventilen till kopplingen (CDV), förekommer den även på 96 års modeller över huvud taget? | |
| Bra liten svenska, ett mindre svänghjul ju ska det stå! | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yes, enligt ETK (BMW's reservdelsprogram) så fanns den med redan på de första 528i (byggda 02/1995 och framåt) - det är detalj #9 i nedanstående skiss Länk |
|
Jag har bytt mitt dubbelmass på 11,4kg på M3:an mot ett nyproducerat M20-svänghjul på ca 5kg. Kör med Sachs 618 tryckplatta och sachs performance (organisk) lamell med fjädrat centrum! Det gjorde extremt mycket på körupplevelsen, och då till de positiva! Även växellådan blev trevligare, lättare att växla. Det jag fick byta var startmotorn, då tanddelningen på startkransen var annan, fick även modifiera kopplingsgaffeln då M20-svänghjulet är smalare. Men om du hittar ett enkelmass som ska ha samma dimensioner som ditt gamla dubbelmass så slipper du allt de. Det enda negativa är mer transmissionsljud, på tomgång, friläge och uppsläppt koppling så rasslar de i lådan! Detta är dock bara vanligt på Getrag lådor av fetare modell. Det som händer är att utan den större massan och ryckutjämning så hamnar "kuggarn" i svängning inne i lådan. Det försvinner så fort man höjer tomgången en aning.. |
|
|
Tack för det Bmw-slangen! I veckan hissas bilen upp för att demontera det lilla äcklet, återkommer med resultat. Och tack Gory, har haft dåligt med tid, men ska undersöka möjligheterna då det inte får vara för mycket trix. Återkommer efter kopplingsbytet om det blivit aktuellt att även byta svänghjul. |
|
| Koppling är bytt och CDV är demonterad. Som natt och dag, vilken skillnad! Åter igen kul att köra! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.