|
|
|
|---|---|
|
Vi är på jakt efter "ny" bil och har bestämt oss för 1-serien. För ungefär 190000 pengar kan man hitta en 120D från 2010 med lite M-sport-paket och godsaker, för ungefär 210000 pengar får man en 118D 2012, dock utan M-sport. Så 20000 mer för att få en nyare bil, men samtidigt tappa 30 hästkrafter. Plus alla andra skillnader såklart. Hur hade ni gjort? | |
|
F20 är en betydligt fräschare modell än E87 och jag hade valt den i ditt exempel, M-paket och lite effekt i all ära men det tillför inte lika mycket i vardagen som en ny modell gör jämfört med en tio år gammal dito. //Bjersér |
|
|
1. Provkör. Nya ettan är ju nyare i allt. Men om det finns specifika krav, eller maximalt med lull-ull, blir frågan mera komplicerad. Eller som jag, vill ha största motorn :) Rent spontant, om inte motorstyrkan är viktig, gå alltid på en nyare bil (andrahandsvärdet stabilare och ÄR ju alltid fräschare). |
|
|
Jag hade nog valt tvärtom mot Bjerser: Jag hade valt den äldre bilen med mer utrustning. Groggyfroggy har ju en poäng att andrahandsvärdet kanske är stabilare men å andra sidan har 120 -10:an redan haft ett större värdetapp än den nyare bilen. |
|
|
Jag gillar absolut E87m-sport men F20 är även lite större. I dag då allt ska bli snålare och billigare i drift är jag lockad av att ha en 1a som hela familjen kan åka i. Visst får 2vux+2barn plats i en E87 (eller E82) men F20 gör det ännu lite enklare och med nya automaten går det finfint. Vi har ju storkombi när det behövs men det lockar med en snål etta till vardags och det tycker många med mig. Då kan 5-series, Mondeosar eller Passater agera familjefärja. Titta i tyskland, där har en F20 120d med automat precis trillat under 210... |
|
|
Vi har nu kommit överens med en bilsäljare om en 118D Sportline från 2012. Vi får den för 200 jämnt. Det mesta bilåkandet sker i stan eller pendlande till jobbet på 3 mil rak väg, så 143 hästar räcker nog gott och väl.Och den har xenon, PDC, hifi-paket och lite sånt vilket är trevligt. Tack för svaren! |
|
| Lycka till - du lär bli sjukt nöjd! | |
| Ja, bra pris, fin bil, == verkligen nöjd Sir Anselm! | |
| Grattis till nya bilen jag tror ni kommer att bli super nöjda. Vad är det för färg? | |
| Tackar! Den är vit, vilket var nästan ett krav från min sambo. Jag är inte så känslig för färg på bilar, så det känns helt okej. Vi byter från en Peugeot 207 från 06, så det här blir ett rejält kliv uppåt känns det som! | |
| Ja från en pegga -06 till en BMW -12 är det som natt och dag. Ni kommer nog inte bli besvikna. Grattis än en gång. Det skulle vara kul om du kan lämna en rapport när ni kört några veckor. Trevig helg | |
| Jag hämtade bilen igår. Första intrycket är mycket mycket bra. Så mycket bättre på alla sätt. Måste bara lära mig hur allt funkar och hitta rätt inställning på stolen =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.