AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.019

Byta stolarna e39

Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Jag ska byta ut mina sportstolar då jag har kommit över några som är i väldigt bra skick. Dessa kommer dock ifrån en 2002 e39 och jag har hört att det ska vara annorlunda koppling för sätesvärmarfunktionen än den jag har i min -99.

Jag hade problemet för några månader sedan när jag kom över en förarstol som var i bra skick men trodde den var trasig då sätesvärmaren inte fungerade utan lampan tändes för att sedan direkt släckas när jag tryckte på den.
Jag har nu efter lite sökande kommit underfund med att det troligen var en stol som från 2002+ och därför hade en annan koppling.

Min fråga är om det är någon som vet vilka kablar jag ska byta plats på eller vad det nu är jag ska göra om nu inte stolsvärmen fungerar när jag byter stolarna?

Sedan har bältesspännaren utlöst men det ska väll gå att flytta över ifrån de stolarna jag har i bilen nu?

Tack på förhand.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du treläges inställning på stolsvärmen dvs 3 dioder så är det nog lika på 99-02. Du får ohmmäta värmeslingorna så dom är hela.

När det gäller bältessträckaren så är bilens tillverkningsmånad Mars 99 ett kritiskt datum då infördes tvåstegsairbagsystemet.
enligt reservdelskatalogen så är det olika bäsltesträckare före och efter detta datum. Om du knappar in 7 sista i chassienumret så vet du.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Jag har 3-läges i sätesvärmaren med dioder så då håller jag tummarna för att det ska fungera, jag har 2-vägs airbagsystem också så då borde inte det vara ett problem.
Fick tag på en finfin m-ratt i facelift-utförande och har en airbag på väg från england så hoppas inte den ska trilskas heller iom att jag har rätt airbagsystem och vad jag har kunnat läsa mig till så ska det bara vara plug-and-play då?

Tack för så snabbt svar!

//Jonathan
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
För att göra en liten återkoppling då jag nu är klar med flytten av stolarna. kontakterna ser likadana ut men jorden är flyttad från pin 24 till pin 14 så jag åkte till skroten och tog kontakterna på "bilsidan" och skarvade in dessa så nu fungerar stolsvärmen som den ska (den fungerade inte när jag testade först).
självklart går det att klippa jordkablen på både stolsidan och bilsidan och skarva ihop dessa om man inte kan komma över en kontakt.

Det gick även mycket bra att flytta över bältessträckaren mellan stolarna.

Hoppas detta kan hjälpa någon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.