|
|
|
|---|---|
|
Jag är sugen på en e60 523 2007:a men vågar man köpa en sån? Blev väldigt fundersam när började läsa lite här på AP om motorn n53 och att det är massa problem med dom? Någon som har nått lugnade att säga eller ska jag försöka hitta mig en diesel ist? Jag åker ner till sthlm och ska kolla på två st nu på fredag så har ni klokt att skriva, så gör de så vore jag väldigt tacksam! Mvh Jonny | |
|
Om det är lugnande vet jag inte men jag kan berätta om mina erfarenheter under de snart 3,5 år och 4000 mil jag haft min E61 LCI. - Fick haveri på en tändspole feb 2011. - Samtliga tändspolar byttes i en "teknisk aktion" från BMW våren 2012. Vet inte om det gäller samtliga årsmodeller av N53 men om du tittar efter en 2007 så bör det ju vara fallet. - Motorn går snäppet bättre på 98 oktan. 95 oktan kan framkalla mikroryck vid låg belastning. (Det var dock länge sedan jag tankade 95 oktan så jag vet ju inte om det fortfarande skulle vara så, mht de nya tändspolarna och ev utveckling i t.ex. bensinen.) Kontrollera alltså att den har de senaste tändspolarna, det är väl det tips man kan ge om den är välmående och välgående i övrigt. |
|
|
Min 523-07 prefacelift har gått 21000 mil. Fick byta vattenpumpen för ett tag och har även gjort en mjukvaruuppdatering för något år sen. BMW CS #5206 |
|
|
Tacksam för era svar! Hur kontrollerar jag att det är rätt tändspolar? Bara kolla i serviceboken eller? Är den gamla 177hk motorn bättre än den nya 190hk? |
|
|
Jag tror inte det står i service-boken utan du får nog ringa BMW och höra om den varit inne för detta byte. Jag antar att de lagrar denna information centralt på något vis (det var i alla fall så för mig, jag skulle göra något annat och då "såg de i datorn" att bilen var inkallad även för tändspolebyte). Jag har inte provat på 177-hästarn (N52). |
|
|
Inte aktuellt, men jag gillar att nyare F1x 523i, är "ganska" trimvänlig. Trimma en sugmotor!?!? Tja, det är en strypt 525i. Länk VTECH fixar 523i 204 hk till 270 hk. Roligt! |
|
|
Hej Jag har haft min 523 lci sedan mars -12 och jag har bara bytt olja och tankat (98 okt). Min bil har gått 11300mil, och har fått tändspolarma bytta av förra ägaren. Då hade den gått ca 9000mil. Jag är supernöjd med min bil. Lycka till! |
|
|
Det blev iaf en 523 iM 2007 som rullat ca 12300mil hoppas att den ska gå bara bra nu! :D Tack för era tankar! :) |
|
|
Lycka till med bilen..du kommer säkert att bli jätte nöjd! Köpte själv en 523 M-sport 2007 nyss och är jättte nöjd...saknar bara en lägre förbrukning som diseln har men å andra sidan går den tyst som katten på låga varv! Köpte du en manuell eller automat? /Martin //BMW-För dig som älskar att köra |
|
|
Jag kunde inte räkna hem en diesel så de fick bli en bensin! Men vilken fröjd den är att köra motför Audin jag hade tidigare! Det blev en manuell! Vad kör du själv Martin? |
|
|
Det blev en automat för min del..så skönt att bara glida omkring utan att behöva koppla tycker jag men det har ju sin charm med manuell låda också när man vill *känna på bilen lite* ;)! Hur som helst är det hög klass på bilen! Har haft BMW i snart 13 år och kommer nog inte gå i från det heller..gjorde ett försök med en Volvo V50 en sväng nyligen men det blev tack och adjö efter 2 månader.. /Martin //BMW-För dig som älskar att köra |
|
|
Ja har haft min i 2 år, går otroligt billigt 0.8. mycket landsväg då, har bara bytt en glödlampa på 2 år. men nu när jag servade bilen så har motor lampan börjat lysa o slocknar i bland, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.