|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har en service som skall göras snart (ca.18.000mil) på min BMW 320I E46. Färddatorn visar att "inspection" skall göras om ca 50km. 1. Var kan jag finna en bra BMW cerifierad verkstad runt Göteborg, Uddevalla, Vännersborg, Trollhättan och Borås. 2. Vad bör jag tänka på innan jag åker på service. 3. Vad tror ni det kommer gå på? 4. Kan ni berätta mer om vad som kommer göras. Mvh. | |
|
1. Anser att du inte behöver ha en auktoriserad verkstad med dom milen. om du MÅSTE ha det har jag läst gott om Mechanum i Mölndal, blandat ris och ros om BMW och Wölkes. Har själv inte lämnat min bil på någon av dessa tre. Kan rekommendera Göteborgs Bilservice i Partille, och Bavaria i Västra Frölunda om du inte behöver. Båda har massor av års erfarenhet av BMW. Finns massor av vitsord om dom här, sök på forumet. Mycket mer prisvärt också. Lämnar min e46:a där. 2. Kommer inte på något, men det gör säkert någon annan här... 3. Inspektion 2 förmodligen, i så fall 3200 kr hos Bavaria, räkna med det ungefär dubbla på auktoriserad, (rätta mig om jag har fel) 4. Står i din servicebok om du har en, byte tändstift, olja, filter, diagnos, genomgång av länkarmar, bussningar m.m, om det är en inspektion 2 är det den "största" servicen... |
|
| "om du inte behöver auktoriserad" skulle det stå...ang. Bavaria och GBG bilservice. | |
| Bo-Jimmys finns med - Mölndal. Helt OK enligt mig. | |
|
Jag lämnar alltid mina bilar till Gbg bilservice i Partille (vid bilprovningen) både bra och billig. BMW CS #5206 |
|
|
Kan också rekommendera Gbg bilservice i Partille. Joakim är mkt bra att ha att göra med! Mvh Håkan |
|
| Låter som att partille är ett toppen place att lämna in bilen på. Vet ni ungefär hur mycket jag vänta mig att pröjsa? Någon sa ca 3000+. Stämmer det? | |
| Har varit där med min gamla bil och dom är bra ;) | |
|
Det bästa är att kontakta bilverkstaden och fråga, nu kan det vara svårt att nå Gbg bilservice på telefon, men jag skall dit imorgon, så jag kan fråga för dig om du vill. En annan fördel är att man kan vänta på bilen till den är klar, t.ex. om man har långt att åka. BMW CS #5206 |
|
|
Vilken inspection är det, 1 eller 2 BMW CS #5206 |
|
| Christer - det skulle vara toppen om du gjorde det! (Kanske lite sent nu, menmen). Det är inspection 2. | |
|
Jag kollade med honom (Joakim) när jag var inne i dag, och som du säger trodde han också att det var en inspektion 2. Det är den stora servicen då man går igenom hela bilen och smörjer upp och kollar att allt fungerar. Man byter olja, filter, tändstift, luftfilter m.m. Joakim tar 4500:- för en sådan service, och då används enbart originaldelar, samt Motulolja, som lär vara bland det bästa du kan hälla i motorn. BMW CS #5206 |
|
| Det låter bra. Lite dyrt - det är det. Jag bytte nyligen olja själv. Det är återställningen av inspectionslampan och "meddelandet" man får när man startar bilen. Jag är som sagt student, och får väll vänta lite med inspection 2. Det får rulla nu ett tag till. Så får vi se vad som sägs på besiktningen (som är snart). | |
|
Bump! Vill slå ett slag för Bavaria i V. Frölunda. Nu när inspektion 2 var på tal så har jag precis haft min bil inne för det. S. Lager tar 3200 kr, jämfört med 4500 på GBG bilserv. Har haft bilen på GBG bilserv 2 ggr innan och dom gör ett klanderfritt jobb. I mitt fall ser jag ingen anledning till att betala 1300 kr mer för samma service. Bavaria skriver ut protokoll på allt som är genomgånget inkl. analys. Noggrann gubbe så är enkel att ha att göra med. |
|
|
Gav Mechanum Mölndal en ny chans. Behövde oljeservice samt byta bromsar och lite småprylar. Har tidigare vänt mig till Wölkes, vilka jag varit nöjda med, men då det inte är givet med lånebil så går de bort, tyvärr. Nå väl, mitt intryck av Mechanum blev överraskande bra. Bra kontakt med raka besked, snabbt som ögat och rimliga pengar. Att lånebilen inte är fri inser jag, men väldigt praktiskt. Så jag kommer lämna dit igen. |
|
| Mechanum Mölndal var riktigt bra när jag var inne med garantiärende. Kommer åka dit i fortsättningen. Var inne akut på Mechanum Partille med saaben för nåt år sedan och det var oxå kanonservice! | |
| Tjena allihop! super tack för alla tips. Jag ska åka till Örebro nu ett tag - och behöver besöka en verkstad när jag är där - Då besiktningen inte gick som planerad. Finns det några bra ställen i örebro? Skulle gärna vilja göra allt själv - men har varken plats eller kunskapen om att göra det. Så en bra verkstad med rimliga priser skulle vara toppen! Någon som vet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.