AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.862

vibrationer, svajande och något hög tomgång, e39 540 -97

Jag har skönhetsfel i gången på min m62b44 icke vanos, som jag gett mig fasen på att få ordning på. Bilen är en e39 540i/6 -97, som rullat strax över 20 000 mil.

1. Tomgången ligger ibland på ca 750 varv/minut med AC:n avstängd, vilket är lite för högt.
2. Ibland vibrerar motorn till lite, och ibland gungar den rytmiskt. Som om den bara går på 7 cylindrar.
3. Ibland tappar den tomgången och svajar ner och upp några gånger för att sedan stabilisera sig.
4. Vid plötslig/rejäl gasgivning på låga varv och höga växlar (plötslig segdragning) så tvekar den ibland en halv sekund innan den drar iväg som vanligt.

Problemen började för ca 1500 mil sedan och inträffar oftare och oftare, främst när motorn startas varm eller direkt efter kökörning.
Under belastning eller efter kallstart går den kanonbra. Inga dåliga avgasvärden, förbrukar ingen olja och bensinförbrukningen är det inget konstigt med heller. Inga konstiga missljud från motorn. Bilens samtliga tre ägare har skött den väl.

Detta har jag gjort & bytt:
Ventilkåpspackningar inkl. mutterpackningar bytta. Hade lite olja vid två tändstiftsbrunnar men inget som påverkade gången.

Insugsmembranet bytt, det var torrt och sprucket. Efter bytet kändes det som att motorn 'andades friare' och den tappade inte varv lika snabbt mellan växlarna.

Tomgångsreglerventil bytt till bättre begagnad. Gjorde ingen direkt skillnad, så jag antar att den jag hade innan var ok.

Termostat komplett med hus och givare bytt. Det gjorde jag för att givarens kontakt var sönderärjad. Kabeln och dess kontakt var intakt. I samband med det bytte jag kylarvätska och luftade systemet.

Bränslefilter och tändstift bytta. Luftfilter bytt till K&N insatsfilter. (ingen fåntratt som bara drar varmluft alltså) Märkte ingen direkt skillnad efter det.

BMW Scaner 1.4 införskaffad och körd, vilket gav felkod på lambdasond. Bytte då på båda sidor. (nya Bosch original) Före bytet kände jag att motorn drog lite ojämnt under belastning och kunde kännas lite slö. Efter bytet är den pigg och drar riktigt fint över hela registret. Detta kändes alltså som ett separat fel.

Igensatta katalysatorer har jag uteslutit eftersom bilen går så bra annars och det skramlar inte om dem.

Jag har letat efter om det drar tjuvluft någonstans m.h.a att spraya bromsrengöring och lyssna efter tomgångsförändringar, men utan resultat.

...så nu vill jag gå vidare i felsökningen. Misstänkta punkter kvar är temperaturgivare, luftmassemätare, kamaxelgivare, bränslepump, spridare, tändspolar, läckande insug/vakumslangar. Får som sagt inga felkoder längre vid avläsning.

Ni som haft liknande symptom på er V8:a och fått bukt med dem får hemskt gärna peka mig i rätt riktning.
Ni som haft andra symtom som löst sig genom byte av någon av de misstänkta punkterna får gärna hjälpa mig att utesluta dem.

Hilfe bitte :)
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Jag gissar på att en tändspole börjar bli kass.
Jag kan precisera att vibrationerna (2.) inträffar då tomgången är normal, dvs 500 varv/min.

Tack för att du orkade läsa min långa beskrivning Alpinabiturbo :) Ger inte taskig tändspole felkoder?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.