AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.742

Framhjulen står åt alla håll!

kw
42
kwimmm
e39 523i sedan -98
e39 528i sedan -97
e34 520i sedan -95
Köpte en E34 520i för någon vecka sen nu. Tvåor på länkarm och dåliga bakdäck.
Bytte båda länkarmarna och stötdämparen på ena sidan och när jag fick ner bilen på marken så låg hjulet emot skärmkanten bakom hjulet och hjulet svänger snett ut höger när vänsterhjulet och ratten står rakt. några tankar om detta?

Kan föregående ägare kört emot och slagit sönder något och spindellederna har slitits av detta till hjulet har kunnat hålla sig "rakt"? blev blåat på att det skulle vara lamelldiff på bilen och är det nu så att den är smälld också så att den är sned i framvagnen så blir jag nog lite arg...
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är ju länkarmarna och fjäderbenet som bestämmer hjulets position i hjulhuset.

Låter ju som att något är galet med något av dessa. Styrstaget kan ju också vara något knas på - men det ska ju bara orsaka att hjulet är svängt lite olika mycket - det ska inte kunna orsaka att hjulet sitter för långt bak i hjulhuset.

Har du några bra bilder på det hela?

"Blev blåat? Är det skånska? :-) Gissar på att det betyder "blev lurad" eller liknande. Har du chassinummer kan man kolla upp vilka options bilen hade som ny. Sen kan man ju såklart eftermontera en bromsad diff - eller också säga att man har en fast man inte har det.

Kolla under baksätet - där brukar det sitta lappen från fabrik med utrustningskoder - ser ut såhär
Länk
kw
42
kwimmm
e39 523i sedan -98
e39 528i sedan -97
e34 520i sedan -95
Blåat skulle varit blåst men jag var snabbare på tangenterna än vad jag klarar tydligen. Finns det olika länkarmar till e34 520? Jag har en -95 och jag köpte hela fjäderben och tog den nedersta delen där länkarmar och styrstaget sitter från en -91.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är samma länkarmar till hela E34-serien (bara bussningen som har en annan hårdhet för vissa modeller). I mina casterstag till min E34 535i monterade jag E32 750i bussningar för att få lite extra "stöd" då denna bussningen får ta en hel del stryk (när den börjar bli dålig så brukar det vibrera i framvagnen när du bromsar lätt runt 70-90 km/h).

Även styrarmen (avlånga metallbiten som sitter fast där nere på fjäderbenet med tre skruvar och som styrstagets och bärarmarns kulleder sitter fast i).
kw
42
kwimmm
e39 523i sedan -98
e39 528i sedan -97
e34 520i sedan -95
Det är hela styrarmen med länkarmar jag har bytt. Styrleden är samma som suttit på bilen sedan tidigare. ska sätta ihop andra sidan och sen justera styrstaget så att hjulen är någorlunda raka så får vi se hur det ser ut.

Tråkigt när man tror att man hittat en vettig vinterbil!
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
På e39 är det viktigt att stötdämparen är vriden i rätt position i spindeln, kanske är det samma på e34?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kanske skulle avsluta mina meningar :-)

Även styrarmen (avlånga metallbiten som sitter fast där nere på fjäderbenet med tre skruvar och som styrstagets och bärarmarns kulleder sitter fast i)...

ska vara

Även styrarmen (avlånga metallbiten som sitter fast där nere på fjäderbenet med tre skruvar och som styrstagets och bärarmarns kulleder sitter fast i) är samma på alla E34'or.

Så inga problem alltså att ta hela styrarmen med dess två länkarmarna. Ska passa.

Se bara till att det upphöjda spåret passar in det avsedda nedfrästa spåret när du monterar ihop styrarm med fjäderben.

Nej, på E34 är det vanliga hederliga stötdämparinsatser som man häller ner i fjäderbenet och sedan skruvar man på ett lock.
Länk

@kwimmm : Du har inte ett par bilder som visar problemet? Enklare att felet vi diskuterar kring och mindre risk för missförstånd.

Såhär såg tex mitt fjäderben ut när jag bytte stötdämpare fram
Länk

Hur ser ditt hjul ut i hjulhuset? Hur sitter det positionerat när man tittar rakt från sidan? Framifrån? Bakifrån? Är den sänkt? Är det någon överdriven camber? Hur ser fjäderbenslagringen ut? Bilder på detta?
kw
42
kwimmm
e39 523i sedan -98
e39 528i sedan -97
e34 520i sedan -95
Jag ska ta lite bilder i eftermiddag så kan jag visa hur det ser ut.

Ska även försöka justera styrstaget så att hjulen iallafall är nära varandra i riktning.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@kwimmm : Nu är det snart jul! Står fortfarande hjulen åt alla håll på din vinterbil?
kw
42
kwimmm
e39 523i sedan -98
e39 528i sedan -97
e34 520i sedan -95
Haha. Nej jag skämdes så mycket när jag hittade felet att jag inte vågade skriva mer här. Där infästningen till främre länkaren sitter så är där olika hål där bulten passar. Sätter man den i hel hål så flyttar man bak hjulet ett par cm och ändrar styrvinkel.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Kul att det ändåså var såpass enkel lösning på problemet! Tror vi alla som mekat har satt tillbaka saker på fel ställe nån gång under sin mek-karriär :-) Går det att montera fel så gör man det förr eller senare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.