|
|
|
|---|---|
|
Dags att byta transistorer i det sk fläktsvärdet. Använde för BUZ 71A som jag köpte på ELFA. Men de har utgått och då undrar jag vad man använder istället eller om man kan få tag på dem. Ulf | |
|
Hej Titta på denna länk. Länk Med vänlig hälsning Kalopps. |
|
|
Använd BUZ11 (som rekommenderas i länken). Se upp för "fakes" på Ebay etc. mvh/ Anders |
|
|
Någon som reparerat med BUZ11 och fått det att fungera? Ulf |
|
|
Har inte gjort reparationen men jag ser ingen anledning att det inte skulle fungera med BUZ11. MOSFET transistorerna har samma benkonfiguration. BUZ11 är en kraftigare transistor, 30A vs 14A. Spänningståligheten är densamma, 50V. Gate kapacitansen är högre på BUZ11 vilket den långsammare vid snabb switchning. Hastighet är inte på något sätt kritiskt i denna applikation så det kan vi bortse ifrån. Schema svärd: Länk Tysk sida där både BUZ11 och BUZ71 nämns som möjliga transistorer: Länk mvh/ Anders |
|
|
Med lite tur får jag BUZ11 imorgon med posten och kan fortsätta med reperationen. Hoppas det fungerar lite jobbigt med fläkten gående på fullt. BUS71A har tagit redigt stryk med bitar ur kroppen och gått mycket varmt. Borde plocka ner fläkten och smörja men hinner inte nu. Den går med högt varv nu då regleringen är borta och verkar spinna bra, men svårt att vara säker. Det är ju trångt att sätta dit svärdet. Trots att jag tog bort låsen på upphängningen till hadsfacket fick jag inte ner det utan arbetade under det öppna handsfacket. Någon som vet om det är bara att ta i med våld att föra facket i sidled för att få ner den bakre upphänget? Ulf |
|
| Shit - imponerad! Kan ni så mycket om elektronik så ni inte bara byter svärdet, utan att ni faktiskt REPARERAR eller byter ut transistorerna på det? Galet impad, måste jag säga. | |
|
Svärdet är nu reparerat med BUZ11 och funktionen är där så nu gäller det bara att se hur det går över tiden.... Ulf |
|
|
Jag håller tummarna att det håller. Risken finns ju att fläktmotorn är halvrisig och orsakar ökad belastning (strömspikar mm) på trissorna. Det bör dock vara något bättre marginal nu i och med kraftigare transistorer. Jag lagade en gång en motorstyrning till en elbil. Bytte bl.a. 15 MOSFET, allt frid och fröjd i 3 månader sedan samma fel igen. Orsaken visade sig vara en felaktig elmotor som sparkade bakåt induktivt och knäckte transistorerna efter en tid. Jag hade endast styrboxen inne för reparation ... mvh/ Anders |
|
|
Ja man vet ju inte men som du säger så är ju marginalen betydligt större. Köpte två satsaer transistorer och har ett annt svärd som reserv så går de igen så får jag plocka ner och smörja motorn eller ersätta den. Kunde inte höra att den gick tungt men man vet ju aldrig. Monterade transistorerna i en kontaktpasta, vilket hjälper till att föra över värmen till al-plåten och monterar med skruv som också hjälper till att trycka transistorerna hårt mot kylplåten. Inget kul jobb att ta ner motorn, då det är en hel del jobb innan man kommer åt den. Reservsvärdet hade nya BUZ71A men ändå gick det på fullvarv och gick inte att stänga. Vad tror du? Någon transistor? Ulf |
|
|
Hej Alla! Ja då är det dags igen för fläktsvärdet. Någon som under tiden hittat transistorer som håller? BUZ 11 höll inte länge och original får man inte tag i (BUZ 71A). Det är dellaterna som knäcker transistorerna. Fläktmotorn spinner på fullt varv och flödet av luft är högt, så jag förstår inte vad som kan vara fel. Någon som har hittat felet. Är ju vanligt att fläktsvärdet går. Sitter en 30A säkring i denna krets någon som provat med en mindre säkring? Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.