AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.792

Uppgradera ljudet i 1-serie

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vill uppgradera ljudet lite i 1:an då det inte är allt för upphetsande. Framsystemet är väl någorlunda okej. Men baksystemet, hur har dom tänkt där? Skrämmande dåligt!

Finns det någon tanke med att de bara sitter mellanregister i hatthyllan idag? Jag skulle nog hellre vilja ha några 2-vägs där i stället.
Frågan är ju om stereon klarar några kraftigare högtalare?
Bästa vore ju om man kunde koppla ett steg där bak, men tror knappast stereon har någon lågnivå?

Har inte speciellt bra koll på detta så lite tips & råd mottages gärna.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Detta kittet är nog billigast/enklast för att få ett lyft. Dock rör man inte högtalarna bak.
Länk

Tänk på bara om du har Business radion så har du endast bas under ena sätet så det behövs en till + kabel för att koppla ihop. (jag har en sådan bas om du behöver....)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo de kittet kan väl vara ett alternativ. Även om de är dyrt så är de smidigt.
Tänkte dock börja bak för att se hur stor skillnad de blir.

Såhär ser de ut bak idag Länk är ju redan förberett för att sätta dit en diskant där.
Sätter man dit en 2-vägs blir de väl samma sak i alla fall?

Har Professional stereon. Men de är väl bara en bas under förarsätet ändå?
Baws
Tjena Haas!

Jag ska också uppgradera ljudet i min E81 (3d) 120D -08.

Jag har professional stereo och ULF modul för bluetooth, USB/AUX under armstödet original.

Undrar lite vart man ska börja, jag är helt klart ute efter finare bas samt diskant/mellanregister men vill inte riva allt för mycket.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
jag är också sugen! fast gärna med ny stereoenhet med navigator - finns det? Typ Alpine?
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Alpine-kittet rekommenderas strakt.
Baws
Hur montera men diskanterna? Jag har ju inte hål i mina sidostolpar. Är kablarna redan dragna dit eller är det världens mek för att få dig alpinesystemet?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har man inga diskanter vid speglarna idag så måste man köpa nya adaptrar dit. Finns att köpa hos bmw. Kan säkert få igenom schmiedmann också.
Vet inte hur kopplingarna ser ut på diskanterna när man får dom, men vore ju ganska logiskt om man bara kopplade dom till befintliga högtalare i dörren.
Baws
Hmm men jag har ju inga högtalare över huvud taget vid speglarna, endast 2st i dörrarna, 2 under stolarna + 2 st där bak.. Undrar om det är draget till spegel-stolparna ändå eller om detta måste göras manuellt, isåfall lutar det nog åt att skaffa bättre högtalare i dörrarna istället och ett slutsteg till originalbasarna! :)
Baws
Förresten finns det någon i Stockholms/Trosa området som har alpine-kittet i sin 1 serie? Skulle vara intressant att höra hur pass mycket bättre det blir! =)
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
man får med kabel med kontakt och delningsfilter som grenar upp signalen från högtalaren i dörren upp till diskanten. Som Haas säger får man köpa plastbiten/innerfönsterramen med uttag för att sätta diskanten i såvida man inte har E87 där uttaget redan finns.

Om du har Professional radion så tror jag du har bas även under passagerarsätet.

Baws, bättre högtalare i dörrar och slutsteg till basarna är ju precis vad du får i kittet... plus diskanter (vilket behövs för att få upp ljudbilden) samt att steget driver även framsystemet. Har man dörrsidan av för att byta högtalaren är det en baggis att koppla in diskanten samtidigt. Kabel ingår så det är inget mek. Det är nog mer pill att lyfta på mattan för att koppla in sig i befintlig högtalarkabelstam men tydliga instruktioner ingår. Och på nätet finns såklart många som dokumenterat "sin" upgrade.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Håller med Baws där, vore kul och höra io någon bil som har detta kit för att se hur str skillnad de egentligen är.
Den lilla erfarenheten man skaffat sig inom ljud säger att man betalar väldigt mycket för små skillnader när man pratar originala uppgraderingsskit.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Jag har bara monterat högtalarna men kopplade aldrig in steget innan jag hann sälja bilen men där blev klar bättring pga diskanterna. Största skillnaden kommer dock när man kopplar in steget.

Men när kitet kostar 340Euro kan det inte klassas som "väldigt" mycket eller refererar du till när man specar bilen ny? Jag vet att ett S677a/688a DSP HK LOGIC7 till E91 låg runt 14000 i tillägg men jag är övertygad att man får igen minst hälften på beg-priset (om man har rätt köpare.... som vanligt :-)).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.