AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.370

Rost i bakskärm, mycket jobb att byta hela skärmen?

Min 540iAT har lite rostbubbel i bakskärmen, precis i kanten i den del efter hjulhuset som löper ovanför bakstötfångaren.

Det är ca 5 cm bubblor, och jag vet inte hur djup rosten är. Det finns även lite rost i själva skärmkanten.

Min tanke var att byta plåten, skärmkant + en bit bak på skärmen, så man får der korrekt gjort.

Hos Schmiedmann kostar hela skärmen ca 3000, men hur mycket jobb är det egentligen att byta hela bakskärmen? Bakre sidorutan, innerskärmen och delar av inredningen måste väl bort?

Alternativet vore om det finns ekonomiplåt, eller om det går att hitta en fräsch kapbit från skroten?

Jag vill göra en korrekt reparatioon så att rosten inte kommer tillbaks, men vill inte göra onödigt mycket.

En kapbit kan jag nog hitta för 800 eller så, men frågan är om det blir lika bra? Hur mycket jobb är det att byta hela skärmen, och är det värt det??
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Troligen är det enklast att byta bara de skadade bitarna. Att byta hela skärmen innebär ju att man är och karvar i galvningen runt hela skärmen t.e.x. och man måste bort med en massa punktsvetsar m.m.
Det som kryper upp ovan stötfångaren bakom skärmkanten verkar komma från hålet för plastfästet till stötfångaren. Det verkar vara väldigt vanligt då jag tittat på olika bilar. Jag har själv bubblor på höger sida just där. Ska vid tillfälle ta ner stötfångaren och beskåda omfattningen. Blir nog reparation av den biten. Ev. lägga i plåt om det ser värre ut under stötfångaren.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Om det bara är bubblor borde det väl räcka med en grundlig blästring och ev. rostlösare för att ta bort det man inte kommer åt, eller? Känns onödigt att kapa ö.h.t. om rosten är väldigt ytlig. Eller menar du att detta inte räknas som en korrekt utförd reparation? Om det är så, så fuskade BMW med lagningen av en framskärm på vår 330i.
Det som kryper upp ovan stötfångaren bakom hjulhuset, är ytligt. Det går nog att blästra. Men skärmkanten är genomrostad på ett ställe ser man när man slipar ner till plåten. Man ser svetsfogar, att någon tidigare har lappat i en plåtbilt där tidigare - kanske en krock, och att det inte blivit bra utan rosten verkligen fått fäste.

Det är ett två centimeter runt hål på ena skärmkanten.

Jag tänkte man kunde laga det med gröt? Havregrynsgröt som man kokat länge blir ju väldigt klibbigt och segt - borde vara idealiskt som rostskydd? Och sen armera gröten med arméns plåster, gasbinda och eltejp, och sen lack på det - det borde väl hålla? :)

Nej men.... skoja lite! :) Min kompis som är plåtis (det är han som gör svetsandet) säger att jag ska byta hela skärmen om jag vill vara säker på att inte få tillbaks någon rost.

Men BMW tar 5000 för en ny bakskärm, och ska ha en hel vecka på sig för att få hem den.

Lite dyrt, och segt att vänta en hel vecka. Eftersom den tidigare är lagad (svetsad) där, så tänkte jag att det kanske är svårt att få det bra?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är ju inte en plåtslagare, men det blir ju en hel massa dubbelplåt i alla fogar samt hela skärmkanten mot innerskärmens kant. Min Merca W123 som en bilplåtslagare fixade åt mig, bytte en del av en skärmkant och vinklade plåtarna lite så att de inte ytter och innerskärm låg tight ihop, målade med någon specialfärg från Volvo att använda i dubbelplåtsfogar och sedan body utanpå. Höll skapligt de åren jag hade bilen kvar.
Tack för ditt svar Anders. Jag tycker också att det vore enklare och bättre att bara byta där plåten är dålig. Jag har dock sagt åt honom att jag vill ha en lagning som inte rostar. Och jag tror att han menar att rosten har fått bett i hela skärmkanten, även om det bara är ett 3 cm runt hål - och därför är det ingen idé att laga bara en liten bit : man måste byta hela kanten. Att svetsa lite grann, blästra lite, lite epoxy - anser han uppenbarligen inte duger, för han är rätt envis att hela skärmen ska bytas.

Och eftersom det imte finns någon ekonomiplåt så får man lägga ut 3500 för att få kanten. (hela skärmen).

Det kan det nog vara värt, för att laga den på ett sätt så att rosten inte kommer tillbaks om fem år. Om man ändå är i farten, så blir det billigare i längden att göra det ordentligt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det känns ju även surt att köpa en hel skärm och skära ur kanten, men samtidigt slipper man ju rota i en massa frisk, galvad plåt. Om hela kanten är rostig och har rost mellan plåtarna i innerskärmkanten och den yttre så måste ju även innerskärmkanten bytas. Kanske blir en hel detalj även där i.s.f.
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Tänk även på att om du byter hela bakskärmen så
blir det mer att lacka om, tröskellåda, dörröppning, bagagelucke-
öppning, under baklyse ovanför stötfångare.
Förmodligen bör bakrutan tas bort om den ska bytas,
men det har säkert din plåtis koll på :)
Men måste man så måste man.
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Såg att det var en Touring , glöm bakrutan ..

Sidoruta möjligtvis.
Tack för tipsen grabbar, det uppskattas verkligen. Vi fick loss en bakskärm för 3500, och då kanske det är värt det.

Men visst lär det finnas rost även i innerskärmen, den får han laga med plåt.

Den enkla lagningen hade varit att plasta upp den, men då hade ju rosten kommit tillbaks efter två år.

Lappa med plåt hade jag gjort själv, då spelar det ingen roll hur lång tid det tar. Men eftersom jag betalar min kompis för att svetsa, så blir det nog faktiskt billigare att göra så här. Det går fortare att byta en hel plåt än att lappa på flera ställen. Och lagningen känns seriösare, den lär hålla tio år.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Har bytt några bakskärma och även skarvat i paneler men vill knapps säga att jag är ngt plåtproffs för det..bara en glad amatör har bara gjort lite enklare jobb...taksänkningar, panellbyten osv på hobbybasis så en erfaren plåtslagare har kanske andra erfarenheter än mig
Men jag tycker det går både fortare och blir bättre att byta hela än att skarva i bitar.
Och oftast slår sig plåten mer eller mindre mkt när man svetsar i en panel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.