AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.930

orkeslös 535d

Pa
5
PaJo59
535d Touring-06
Jag undrar om det är någon som har en 535d som är helt orkeslös under 2500r/m och sen kommer med full kraft vid 3000r/m verkstan tror att det är vakumklockan till spjället till stora turbon som inte öppnar för fullt men en kompis tror att det förr är spjället till lilla turbon som inte öppnar som det ska. Sen är partickelfiltret igensatt. finns det inget sätt att bränna ur det eller måste det bytas.

Har samma problem med min, 535 verkar vara en riktig problembil många som har problem med dom
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Kollat så det inte bara är någon slang som är av eller sprucken. Hade en kompis som först fick diagnosen att turbon rasat, visade sig vara en vaccum slang som var av.
Antagligen en vacuumslang eller klockan, sitter en till den lilla turbon och en till den stora. Den stora turbon går i vid 2800-3000 varv och därför tyder det på att den lilla inte gör vad den skall.

Kolla slangar!
mi
3
misj
535dA Touring -05 (E61)
330CiA -02 (E46)
Har samma problem sedan ett par dagar. Den enda koppling jag har till detta är att bilen inte startade pga att batteriet var dåligt så jag behövde starta bilen med startkablar. Efter detta händer det nästan ingenting när man trycker på gasen. Hastigheten ökar väldigt sakta. Har en 535d E61-05. Jag har även fått felmeddelande "Active Stearing Fault". Har nu bytt batteri till ett AGM 95AH (Biltema) men har kvar samma problem. Kan något ha pajat när man har extremt lite "kräm" kvar i batteriet? eller startkablarna fick jag använda när jag skulle hämta bilen efter att den varit inne på en hel-rekond inklusive motortvätt. Kan det vara fukt-relaterat?
Active Stearing Fault försvann efter ca 1 timme och efter omstart.
Kanske en slang lossnade vid motortvätten? bör nog kolla detta. Var i motorrummet sitter dessa slangar som det refereras till i forumet?

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Om jag förstått det hela rätt så fungerar det ungefär såhär...

Tomgång=ingen turbo
(varvtalen är cirka)
800-1500: bara lilla turbon
1500-3200 lilla laddar fullt och stora börjar ladda (spjället halvöppet)
3200-4200 stora laddar fullt (bypass på lilla turbon)
4200-->bypass på avgassidan förbi stora (bypass på lilla turbon)

PaJo59, är ditt partikelfilter igensatt så kommer inte bilen gå normalt innan detta är åtgärdat! Finns mycket att läsa via google.
Hur långt har din bil gått? Når motorn drifttemperatur? Kör du mycket kortkörning så motor inte hinner bli varm? Har du läckage på trycksidan, innan insuget? Alltså..Varför är filtret fullt?

Kontrollera även vakumslangarna som går till klockorna som styr turbopaketet, ofta är en eller två av! Byt till ex. silikonslangar då original håller bara ett par år.
Kolla alla dessa slangar--> Länk

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
var sitter dom här slangarna nån som vill vara snäll och förklara mvh
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Skruva av plastkåpan som sitter över motorn, sen ser du.
Pa
5
PaJo59
535d Touring-06
Jag ska lämna in bilen imorgon till en verkstad som ska köra ett regenereringsprogram för partikelfiltret. enligt dom brukar det hjälpa I 9 fall av 10. Det kanske är så att när filtret är igensatt så ges inte rätt signaler till alla aggregat o dyl. Bilen har gått drygt 21000 mil. har kollat slangarna till vakumklockorna och dom verkar vara hela.har sugit med munnen och det verkar inte komma in någon tjuvluft.

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hoppas det går bra!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Jag gjorde rent mitt partikelfilter med högtryckstvätt.
Felet var för låg motortemp så jag byte båda termostaterna.
Det var några tusen mil sedan fungerar fint nu...

En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.