|
|
|
|---|---|
|
Vad skall en 323i E21 ha för varv när den är kall?? Har en vattenstyrd tillsatsluftslid. Min brukar hamna kring 2000 varv och det känns lite väl mycket när den är kall. | |
| har för mig att det står 800 +-50 i instruktionsboken. Kan kolla det imon | |
|
Jo, men det är väl när den är varm? När den är kall skall den ju ha ett förhöjt tomgångsvarv, men mina 2000 varv känns ju lite väl mycket, folk kan ju tro att jag kör som nån gammal gubbe! |
|
|
Aaaa du menar på vintern (?) när den är riktigt kall? Ställ bara in rätt tomgång nu (900 +- 50 ska det vara) så ska det andra stämma oxå. Tror min låg på 1200 i vintras vid kallstart Bilar är som whiskey, de blir bara bättre å bättre med åren www.pbase.com/kongo |
|
|
Ja, det var det jag menade... 1200 låter ju betydligt bättre än 2000, måste nog få min kollad. Men det är inte så att det är skillnad på el- och vattenstyrd tillsatsluftslid?? Nu när jag ändå har dig på tråden, vad varvar din vid 90km/h på 5:e växeln?? |
|
|
jag kör 4vxl :/ jag vet inte vad el- och vattenstyrd tillsatsluftslid är. Bilar är som whiskey, de blir bara bättre å bättre med åren www.pbase.com/kongo |
|
| Det är den som är ansvarig för att höja varven vid kall motor... | |
| Finns det en kallstartsmotor OCH en tillsatsluftslid på E30? | |
| Nä, inte vad jag vet... | |
| Tänkte väl det, hittade ingen tomgångsmotor på min 323a. Min lokale mek sa att det skulle finnas en. Vad är det då för fel på min om tomgången är 2000rpm samma vid varm som kall motor, vet att luftsliden är trasig. Men om den sluter vid varm motor så blir ju bara tomgången bra då, och inte vid kall motor. Vad är då felet som gör att den är så väldans hög vid kall motor? | |
|
Vet inte, har själv samma sak, ca 2000rpm vid kall motor. Ett sätt att bota det är att skruva ned tomgångsskruven så att varvet sjunker, nackdelen är att varven blir för låga vid varm motor. Vet inte riktigt vad man ska hitta på, men det verkar vara ett vanligt problem, eftersom det verkar skrivas en del om detta... Det är säkert inte någe svårt problem, man kanske ska prata med en auktoriserad BMW verkstad om detta. |
|
|
Jo det borde vara något lätt fel. Du kan ju berätta för mig om du får veta vad det är. Det var ju nog så jobbigt när det var hög tomgång vid kall motor, som för dig alltså, men nu är det etter värre, står inte ut med en ständig tomgång på 2000rpm även när den är varm. Du har förresten inte en hel tillsatsluftslid som jag kan få köpa, min sluter inte längre vilket resulterar i den höga tomgången även vid varm motor.. Mvh /Carl |
|
|
Nope, har ingen sådan, de är ju oftast bara att kassera när de är kaputt. Du kan kolla på www.bildelsbasen.se men säkrast är nog att köpa en ny, den är ju tyvärr inte gratis men ibland har man inget att välja på... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.