AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.508

Bra framdäck till min 330?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,

Nu har jag låtit balansera framhjulen av två firmor. Jag har fortfarande vibrationer i ratten (mindre nu, men likafullt irriterande) i ca 100-120 Km/h.

Framvagnen är inställd och det finns inga missljud sedan k-hämmarstag byttes, och det här med obalans dök upp när jag bytt hjul för ett par veckor sen, så jag har ju svårt att tro att bussningar bara skulle lagt av samtidigt?

Mina förra, slitna framdäck (Vredestin) hade ingen obalans. På firman som både balanserade och ställde min framvagn trodde man att bromsarna låg an - och de gjorde de i viss mån. Nu har jag bytt skivor, belägg, slangar och bromsok, allt går jättefint, men dessa "Firestone Firehawk" jag har fram är inte i balans.

Jag börjar ge upp, ska jag boka en balansering TILL eller ska jag helt enkelt åka till Vianor och köpa helt nya däck?! Vilka däck ska man ha som är BRA och som verkligen blir balanserade?!

/Sb.

Vad har du för däck bak? Vissa kombinationer av olika fabrikat/modell fungerar mindre bra, spårning etc.

mvh/ Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ibland händer det att däcken är orunda eller har förhårdnader i stommen på något ställe - då kan man aldrig balansera bort vibrationerna.

Det finns några få firmor som har speciella maskiner som mäter marktryckets förändring när hjulen rullar och då kan man se orundhet och/eller förhårdnader i stommen.

Om det är lite slitna bussningar/leder i framvagnen blir den mycket mer känslig för alla småfel i däck/fälg och ger vibrationer.

Hur länge sedan är det du bytte bärarmar/bussningar i framvagnen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett märke står ut när det gäller jämnhet i kvalitet och det är Michelin - visst de kostar ofta några kronor mer men å andra sidan ger de sällan eller aldrig problem med vibrationer eller liknande och har dessutom oftast betydligt längre livslängd.

Mvh
Johan B

Michelin har sänkt priserna som nu är i nivå med andra premium däcktillverkare. Vad jag har sett så har prissänkningen påverkat antalet tillgängliga däckstorlekar (udda mått bortrensade).

mvh/ Anders
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Bak är det Bridgestone Expedia S-01 245/40zR17. Johan B, om man har dåliga bussningar, är det inte lite osannolik tillfällighet att det ska visa sig i samband med just byte till nya däck? Och borde det inte visa sig i andra hastigheter också, än just 100-120?
Fråga: kan man hänga på mina dubblösa vinterdäck fram och testa att köra med dem? Då borde väl man kunna avgöra om det är däck eller faktiskt framvagn?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
StoraBjörnen, både ja och nej...

Om det är så att du har lite halvtaskiga bussningar och leder i framvagnen kan de fungera om allt annat är helt perfekt, men om det blir minsta ojämnhet/obalans i däcken kan det då märkas - så är de nya däcken inte helt 100%:iga kan det vara de som märks nu.

Tänk också på att du låter någon som är erkänt duktig och noga som balanserar dina däck. Det räcker inte med att balanseringsmaskinerna är inställda på 5 grams exakthet - de skall vara inställda på 1 grams exakthet (vilket de flesta inte har dem inställda på).
En del däckgubbar gnäller när man påpekar detta och säger att det inte finns lättare vikter än 5 gram, men då missar de helt att dels kan man klippa en klistervikt och dels kan man flytta 5-gramsbalansvikterna så att hjulen får 0 grams fel.

På de flesta bilar märks inte 5 gram fel, men på moderna BMW i allmänhet och de som kanske har lite slitna delar i framvagnen, märks det tydligt...

Att blanda olika däckfabrikat/modell mellan fram- och bakvagnen är ofta obra. Brukar leda till att bilen blir nervös och inte får optimal väghållning/vägkänsla.

Du kan testa med de dubblösa vinterdäcken fram, men räkna med att bilen får "konstig" väghållning, men om vibrationerna försvinner har du ju i alla fall konstaterat att det är hjulen som är knas...

Kan du inte skifta fram och bakhjulen för att testa?

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Johan, tack för utförligt svar.
Jag påpekade faktiskt detta (med vikter) för killen som balanserade sist, men han avfärdade min kommentar med att: "5 gram, det känner man inte, det skulle kunna vara en sten som fastnat i däcket, och hur skulle det se ut om alla bilar som passerar över en grusväg och kanske klämmer in en sten i däcksmönstret omedelbart skulle kännas som obalanserade?".

Jag var hos den firman två gånger, första gången hade hans klåparkompanjon balanserat fel på 20 gram och dragit fast hjulbultarna så hårt (med maskin) att jag åkte tillbaka och de fick knappt loss dem själva. Sen såg jag till att de drog dem med korrekt moment för hand. Nåväl, när han tagit av de felaktiga 20 grammen så ville balanseringsmaskinen i alla fall ha tillbaka 10 gram på samma hjul, så jag vet inte...

Menar du att jag ska testa sätta bakdäcken fram och tvärtom?
Kan man det? Jag har 235 bak och 225 fram..

/Anders

Nyss hade du "245/40-17" bak vilket är standard till M68 fälgarna (som jag tror att du har). En M68 fälguppsättning har bredare bakfälgar på 8,5" medan framfälgarna är 7,5" breda. Bered dig på att med bakfälgar fram kan det ta i inåt mot hjulhuset, framför allt vid maximalt styrutslag. Att tillfälligt testa om vibrationer finns borde dock vara möjligt.

mvh/ Anders
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Anders, jag skrev fel i mitt senare inlägg, det är 245 bak.
Ja, det är M68-fälg.
Ok, jag kanske ska testa då, jag kan ju köra fort rakt fram och försöka svänga så lite som möjligt så kanske man får nån känsla för hur dessa beter sig.

Hur känner man obalans bak? Igår körde jag från Kapellskär med familj och full last. Tyckte speciellt en låda i lasten låg o darrade hela tiden. Börjar fundera på om jag har obalans bak också, men det kan ju inte ge darr i ratten iaf.
Har kontrollerat lufttryck också och det verkar stämma.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vibrationer bak brukar kännas i stolen. Fram i ratten ellet golvet fram.
5g känns iallafall på en E39 som är extremt känslig. 0 balensering krävs för att det ska bli perfekt och lungt i bilen.
Jag monterar och balanserar själv sedan mer än 10 år tillbaka på mina BMW så jag har testat en del varianter.

9av10 fall beror vibrationer det på orundhet i däcken dålig balensering eller dålig centrering på navet alt. skadad fälg
Har ett Michelindäck på 318 som inte är 100 runt, tvingades att sätta det bak , men det känns i "rumpan" i vissa hastigheter.

Fördel är att ha samma dimension runt om så man kan flytta om hjulen och se om vibartionerna flyttar/ändrar sig.
Man kan även testa att med olika däckstryck mellan 2,5-3,0 för att se om det blir någon skillnad.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack för givande inlägg Hasso,

Det jag kan känna med dessa nya Firestone fram är att den tappade lite av känslan och "skärpan" som jag upplevde förr med mina Vredestein. Jag har ingen aning om Vredestein är bra däck, men det funkade för mig. Nu verkar det som dessa nya Firestone "Firehawk" har fått hyfsat betyg, men som sagt, det känns inte som jag har samma "kontakt" med vägbanan fram, som förr.

Det kan ju vara som du säger, något orunt. Men fälgen sitter ju perfekt på navet, jag kan inte förstå hur jag skulle kunna montera det snett.. det kanske sitter i stommen på däcket då. Fattar inte hur jag ska hitta en bra däcksbalanserare. Jag kanske skulle åka till Kumla och låta dig titta på det?

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Angående "vägkänslan" kan det vara så enkelt att du har bytt ut slitna däck med lite däckmönster och hårt (gammalt) gummi mot nya däck med mycket mönsterdjup och mjukt färskt gummi.

Det gör att de nya däcken flexar mer i gummit och då får du lite vagare vägkänsla.

Om man kör ner hårt i ett djupt hål eller liknande kan fälgen bli lite skadad och orund. Har du kört mot något?

Originalfälgar sitter 100%:igt på navet om de inte är modifierade eller skadade i navhålet, så den felkällan kan du nog utesluta.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Firestone Firehawk nja inte nått jag är direkt förtjust i köper hellre nått asiatisk i så fall.
Sedan är det väl så att man ofta kan få balansera om efter man kört ett par hundra mil när däcken "satt sig " om man så säger.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag balanserade på euromaster med sån där vägtryckssimulator eller vad det nu heter. Fälgen mättes upp och var rund, ett däck fick krängas av och monterades åter men vreds ett kvarts varv och efter det vart det betydligt bättre.

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ovan inlägg gällde vinterdäcken förvisso. Köpte nya michelin sommardäck och de behövde knappt nån vikt alls. Ett av däcken var det faktiskt vara en enda vikt på om jag inte missminner mig.

Mvh Martin
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Johan,

Nix, eftersom min hobbybil är extremt stum, sänkt, plastbussningar etc så har jag för smått sjuk vana att alltid ha extrem utkik på vägen och underlaget - inga håligheter tagna med BMW'n. Men bra synpunkt ändå!
Japp, kan mycket väl vara så att det nya gummit ger lite "dämpande" körkänsla

Hasso,

Sant, kanske måste göra en ny balansering nu efter ett par hundra mil.

Kahn-d,

Intressant inlägg, mycket möjligt att däcket ska monteras vridet nån liten bit, ingen aning om jag fallit offer för detta fenomen. Ska kolla efter närmsta Euromaster o se om de har sån utrustning.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.